تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۱۰۵۳۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

معاملات خودرو در بورس کالا + دو شرط

می متالز - معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: عرضه خودرو در بورس کالا تنها به دو شرط امکان دارد و موفق می‌شود؛ نخست عرضه به تعداد مناسب و مستمر باشد و دوم، عرضه‌ها بدون کنترل قیمتی انجام شود.
معاملات خودرو در بورس کالا + دو شرط

به گزارش می متالز، محتشمی پور درباره اظهار نظر رئیس قوه‌قضائیه که اعلام کرده بود، خودرو هم در بورس کالا عرضه شود، گفت: خودرو را می‌توان در بورس کالا عرضه کرد، اما این عرضه در بورس اگر قرار باشد همراه با کنترل قیمت باشد، فایده‌ای ندارد؛ البته قیمت را شفاف می‌کند.

اگر قرار بر کنترل قیمت خودرو باشد، بهتر است در خارج از بورس تعیین قیمت شود، چون قیمت دستوری در بورس رانت ایجاد می‌کند. مثلا قیمت خودرو در بورس ۴۰ میلیون و در بیرون ۱۰۰ میلیون می‌شود که این باعث ایجاد رانت خواهد شد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: اولا باید توان تولید و عرضه مداوم خودرو از سوی خودروسازان مشخص باشد و کالایی که در بورس عرضه می‌شود، به انداز کافی باشد، مثلا اگر هزار واحد تقاضا وجود دارد، اما فقط ۲۰۰ واحد کالا در بورس ارائه شود، باعث بالا رفتن قیمت می‌شود و مشکلی در بازار وجود دارد مشکل عرضه مستمر است.

محتشمی‌پور افزود: البته عرضه خودرو در بورس باعث شفافیت می‌شود. وی در مورد اینکه اگر مدل خودروها تفاوت پیدا ‌کند، آیا به‌عنوان کالای همگن در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: برای قیمت‌گذاری نیاز به کالای همگن است و عرضه نیز باید مناسب باشد و دستکاری در قیمت خودرو در بورس نباشد.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در مورد اینکه در سال ۹۷ خودروی سراتو در بورس کالا ارائه شد، بیان کرد: در آن سال به دلیل اینکه عرضه محدود بود، متوقف شد. بنابراین اگر خودرو بخواهد وارد بورس شود، باید عرضه مداوم و مناسب باشد.

عناوین برگزیده