تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۲۱
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۱۰۵۳۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واگذاری تراورس به راه‌آهن؛ تایید وجود ساختار غلط در خصوصی‌سازی

می متالز - این‌که خروجی خصوصی‌سازی در موارد متعدد به تعطیلی واحد تولیدی، بیکاری کارگران، تعدیل نیرو و کاهش تولید، تجمع و بحران‌های مالی و اجتماعی تبدیل می‌شود یعنی مسیر خصوصی‌سازی و روند آن نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
واگذاری تراورس به راه‌آهن؛ تایید وجود ساختار غلط در خصوصی‌سازی

به گزارش می متالز، محمدعلی طباطبایی افزود: چرا به جای آن‌که حاصل خصوصی سازی بهبـود کارایـی، ارتقـای بهره‌وری، رشد و شکوفایی اقتصادی باشد، در موارد متعددی با به بار آوردن نتایجی عکس بــه مشکلات عدیده شرکت‌های خصوصی سازی نیــز افزوده است؟

این کارشناس حوزه حمل ونقل و لجستیک عنوان کرد: در سال‌های اخیر تجربه خصوصی‌سازی در شرکت‌هایی مانند نیشکر هفت‌تپه، آلومینیوم المهدی، ماشین‌سازی تبریز، آذرآب، هپکو، ماشین‌سازی و ...بازرگانی پتروشیمی نه تنها موفق نبوده بلکه تبدیل به بحرانی شده که ضربه‌های مهلک بر جامعه، اقتصاد و امنیت ملی وارد ساخته است.

او گفت: این‌که خروجی خصوصی‌سازی در موارد متعدد به تعطیلی واحد تولیدی، بیکاری کارگران، تعدیل نیرو و کاهش تولید، تجمع و بحران‌های مالی و اجتماعی تبدیل می‌شود یعنی مسیر خصوصی‌سازی و روند آن نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

به گزارش تین نیوز، طباطبایی تاکید کرد: چرایی شکست بخشی از پروژه‌های خصوصی‌سازی در ایران و آسیب‌شناسی را باید در ساختارهای غلط، قانونی در خصوصی‌سازی جستجو کرد.

وی افزود: واگذاری‌های رانتی و بدون ضابطه، قوانین پر حجم و مبهم، خصوصی‌سازی با رویه‌های غیر شفاف، پیگیری سیاست رفع تکلیف و فرار از مسوولیت، کسب درآمد از طریق فروش اموال توسط دولت، عدم بررسی اهلیت و صلاحیت خریدار، نبود شفافیت در عملکرد اقتصادی بنگاه‌ها و فعالیت شرکت‌های شبه ‌دولتی، خصوصی‌سازی براساس استراتژی مالی ضعیف و... از مهم‌ترین دلایلی است که باید مورد نقد و تحلیل قرار گیرد.

به تازگی اعلام شد به دنبال پیشنهاد شرکت راه آهن مبنی بر واگذاری شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی به راه‌آهن (تراورس)، سازمان خصوصی سازی نیز با این پیشنهاد موافقت کرد.

در نامه این سازمان به مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمده است: «با عنایت به اینکه قرارداد واگذاری ۹۵ درصد از سهام شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) به شرکت آهن و فولاد لوشان توسط این سازمان فسخ شده است، لذا مقتضی است دستور فرمایند با توجه به اعلام فسخ یاد شده نسبت به تحویل و اداره شرکت تراورس مطابق قوانین و مقررات مربوطه اقدام لازم فراهم گردد.»

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده