تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۱۰۵۴۳۳
سرویس خبر : انرژی

در روزهای اخیر ۳۰۰ میلی متر باران بارید، اختصاص ۳۰ درصد آب بیشتر به کشاورزان

می‌متالز - وزیر نیرو: در اولین روز از سومین ماه بهار شاهد بیش از ۳۰۰ میلی متر بارش هستیم که در مقایسه با ۵ سال اخیر چهارمین سال پر بارش کشور بوده است.
در روزهای اخیر ۳۰۰ میلی متر باران بارید، اختصاص ۳۰ درصد آب بیشتر به کشاورزان

به گزارش می‌متالز، رضا اردکانیان وزیر نیرو در  آیین افتتاح  طرح های عمرانی استان سیستان و بلوچستان با حضور رئیس جمهور گفت: پویش الف_ب_ایران در استان‌های تهران، ایلام و مرکزی در سال ۹۹ و  اکنون در استان سیستان و بلوچستان اجرا شده است.

او ادامه داد: در اولین روز از سومین ماه بهار شاهد بارش بیش از ۳۰۰ میلی‌متر باران هستیم که در مقایسه با ۵ سال اخیر چهارمین سال پر بارش کشور را رقم زده است. سد‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای پر شده اند و حجم خالی برای کنترل سیلاب های احتمالی آماده است. وزارت نیرو در هماهنگی که با وزارت جهاد کشاورزی داشته، اعلام می کند  تا ۳۰ درصد بیش از میزان متوسط ‌می توانیم برای کشاورزی آب تامین کنیم.

اردکانیان افزود: در سفره‌های زیر زمینی ۵/۸  میلیارد کسری منابع آبی داشتیم که حدود یک میلیارد متر مربع  آن جبران شده است. همچنین از ۱۵۰ تالاب کشور ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری شده اند.
وزیر نیرو با اشاره به میزان اراضی آبی تصریح کرد: از یک هزار و هفتصد میلیون اراضی کشاورزی حدود ۳۰۰ میلیون هکتار اراضی آبی است که غذای بیش از ۴۰ درصد جمعیت دنیا را تامین می‌کند. کشور ما اراضی آبی قابل ملاحظه ا‌ی دارد. ما پنجمین کشور در دنیا هستیم که بعد از چین، هند، ایالات متحده و پاکستان با ۸ میلیون و ۴۶۰ هزار اراضی آبی قرار داریم. در حالی که در دنیا برای هر هزار نفر ۴۰ هکتار اراضی آبی وجود دارد، در کشور ما این میزان برای هر ۱۰۰۰ نفر ۱۰ هکتار اراضی آبی است. ظرفیت‌های بالقوه آب و خاک در کشور ما و موقعیت و کنترل و مهار آب‌ها در وضعیت خوبی قرار داریم، که دو برابر متوسط جهانی است.

او ادامه داد: نه تنها برای جمعیت فعلی بلکه برای جمعیتی بیش از این هم می‌توانیم با اتخاذ روش‌های صحیح در آبیاری و الگو‌های مناسب در کشت، محصول خشک بیشتری را تدارک ببینیم.

وزیر نیرو با اشاره به شبکه‌های آبیاری زهکشی عنوان کرد: زهکشی روش صحیح استفاده در اراضی آبی است و ظرفیت که در کشور وجود دارد در مجموع بالغ بر دو میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار است. اگر تمام شبکه‌های اصلی و فرعی خود را اجرایی کنیم، این سطح از اراضی آبی ما می‌توانند دارای شبکه‌های اصلی به لحاظ پایه آب در سد‌ها و موقعیت شان در ارتباط با رودخانه‌ها باشند.

اردکانیان گفت: در حال حاضر از این دو میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار ظرفیت حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار دارای شبکه هستند. از نیمه سال ۹۲ تاکنون ۳۰۱ هزار هکتار شبکه اصلی اجرایی شده که تا پایان دولت دوازدهم به  بیش از ۳۰ هزار هکتار خواهیم رسید.

او تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان که ۱۱ درصد از وسعت خاک ایران را به خود اختصاص داده است، مسئله اصلی فقط بحث نحوه کشاورزی و انتخاب الگوی کشت نیست. به دلیل شرایط طبیعی این منطقه باد‌های ۱۲۰ روزه و سیلاب‌های وسیع موضوع لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها و همکاری نزدیک با کشور همسایه در دریافت حق آب‌های قانونی از رودخانه هیرمند درسر فصل ماست.

بیش از ۳ میلیون مترمکعب لایروبی و رسوب‌برداری در رودخانه هیرمند


اردکانیان گفت: در استان سیستان و بلوچستان بیش از سه میلیون متر مکعب رسوب برداری داشتیم، توانستیم ظرفیت آب گذری رودخانه سیستان را از ۳۱۰۰ متر مکعب به ۳۶۰۰ متر مکعب در ثانیه افزایش دهیم. تمام سردهنه‌ها لایروبی شدند و ظرفیت آب گذری رودخانه‌ها در این مناطق ۴۵ درصد افزایش داشته است.

او  بیان کرد: در ارتباط با یکی از طرح ها‌ی مهمی که در استان سیستان و بلوچستان در خصوص شبکه‌های آبیاری زهکشی که موسوم به طرح ۴۶ هزار هکتاری است تامین آب این طرح بر عهده وزارت نیرو بوده  و امروز در قالب سه پروژه افتتاح می‌شود. ما وظیفه داشتیم ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب را به شکل تضمین شده فراهم کنیم.

منبع: www.ion.ir
عناوین برگزیده