تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۱۰۵۶۷۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا به روحانی و آمادگی ایران خودرو و سایپا/وارت صمت خبر داد: عرضه ۷ محصول سایپا و ۴ محصول ایران خودرو در عید فطر

زمان آغاز فروش دو خودوساز بورسی + جزییات

می متالز - نخستین پیش فروش فوق العاده گروه صنعتی ایران خودرو براساس ضوابط جدید فروش خودرو از روز چهارشنبه هفتم خرداد آغاز می‌شود.
زمان آغاز فروش دو خودوساز بورسی + جزییات

به گزارش می متالز،به منظور افزایش عرضه کارخانه‌ای خودرو به بازار، نخستین فروش فوق العاده محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از چهارشنبه هفتم خرداد آغاز می‌شود. 

پیش ثبت نام از روز یکشنبه ۴ خرداد آغاز می‌شود و ضروری است متقاضیان قبل از ورود به سایت فروش ایران خودرو در روز چهارشنبه هفتم خرداد، دارای کد کاربری و رمز عبور باشند.

برمبنای این گزارش، طرح فروش فوق العاده محصولات پرتیراژ ایران خودرو به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان، کنترل بازار و حذف سوداگری و عرضه عادلانه خودرو با موعد تحویل حداکثر سه ماه به اجرا گذاشته می‌شود. 

این طرح از روز چهارشنبه آغاز می‌شود و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. با پایان مهلت یک هفته‌ای و ثبت نام تمامی متقاضیان، با استفاده از سازو کار قرعه کشی در حضور نهاد‌های نظارتی، ثبت نام کنندگان نهایی مشخص خواهند شد.

طبق تصمیمات اتخاذ شده، پس از گذشت ۷۲ ساعت از اتمام دوره زمانی ثبت نام فهرست اسامی انتخاب شدگان از سایت ایران خودرو و همچنین ارسال پیامک به مشتریان اطلاع رسانی خواهد شد. 
مشتریان انتخاب شده ملزم خواهند بود تا ظرف مدت ۴۸ ساعت اقدام به تکمیل وجه از طریق سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو کنند. وجوه متقاضیانی که جزو ثبت نام کنندگان نهایی نیستند نیز ظرف مدت ۷ روز عودت خواهد شد. تحویل خودرو نیز تا حداکثر سه ماه از زمان تکمیل وجه انجام خواهد شد. 

این گزارش می‌افزاید، در برنامه فروش فوق العاده ایران خودرو به منظور حذف واسطه گران و سودجویان در فرآیند فروش، محدودیت‌هایی مانند اختصاص یک دستگاه خودرو به هر شماره ملی، عدم خرید خودرو در ۳۶ ماه اخیر از ایران خودرو و سایپا، دارا بودن سن حداقل ۱۸ سال و ارایه گواهینامه رانندگی لحاظ خواهد شد. 

از سوی دیگر به منظور حذف دلالان از فرآیند فروش، هیچ گونه سود مشارکتی به وجوه پرداختی تعلق نخواهد گرفت و در صورت عدم مراجعه مشتری به نمایندگی پس از گذشت سه ماه از تحویل، گارانتی خودرو ابطال خواهد شد. در رهن بودن سند خودرو به مدت یک سال از مصوبات فروش فوق العاده است.

عرضه ۷ محصول سایپا و ۴ محصول ایران خودرو در عید فطر

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح ضوابط فروش ۲۵ هزار دستگاه خودرو در ایام عید فطر، گفت: شرایط خاصی در ضوابط فروش و اولویت‌های تحویل در نظر گرفته شده تا بتوان خودرو را فقط به مصرف‌کنندگان واقعی فروخت و تقاضای کاذب را حذف کرد. در این مرحله از فروش، هفت محصول سایپا و چهار محصول ایران خودرو حضور خواهند داشت

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، «حسین مدرس خیابانی» در جلسه کمیته خودرو که به منظور بررسی نحوه فروش خودرو در ایام عید سعید فطر برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رئیس جمهوری به وزارت صنعت مبنی بر ساماندهی بازار خودرو  افزود: این وزارتخانه در راستای اجرای سیاست‌های دولت، برنامه‌ریزی‌های منسجمی را برای ساماندهی بازار خودرو طراحی کرده که محور اصلی آن افزایش تولید به منظور پاسخگویی بهینه به تقاضای موجود در بازار است.

وی اظهار داشت: اما در کنار آن، با مجموعه سیاست‌های تعریف شده، نظارت کافی انجام خواهد شد تا علاوه بر ساماندهی موضوع ثبت‌نام فروش و تحویل، زمینه برای عرضه مستقیم محصولات به مصرف‌کنندگان واقعی و حذف تقاضای کاذب از بازار خودرو نیز فراهم شود.

این مقام مسوول ادامه داد: بر اساس سیاستگذاری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و هماهنگی‌های به عمل آمده با خودروسازان، فروش ویژه ۲۵ هزار دستگاه خودرو شامل ۱۵ هزار دستگاه خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو و ۱۰ هزار دستگاه خودروهای تولیدی گروه خودروسازی سایپا، در ایام عید سعید فطر انجام خواهد شد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: در این دوره از فروش‌های خودروسازان، شروط محکمی برای ثبت‌نام کنندگان در نظر گرفته شده که بر اساس آن، ثبت‌نام کنندگان علاوه بر شرایط اختصاصی، باید در ۳۶ ماه گذشته هیچگونه خودرویی خریداری نکرده و پلاک فعال به نام خود داشته باشند.

وی با تاکید بر سیاست وزارت صنعت مبنی بر حذف دلالان از بازار خودرو و توجه ویژه نسبت به فروش خودرو به مصرف‌کنندگان واقعی، تاکید کرد: پیش‌ ثبت‌نام و به روز آوری اطلاعات از روز یکشنبه چهارم خردادماه به مدت ۱۰ روز ادامه خواهد داشت و در نهایت ثبت نام قطعی از طریق سایت فروش خودروسازان به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه شرایط سختگیرانه‌ای در ضوابط فروش و اولویت‌های تحویل در نظر گرفته شده تا بتوان خودرو را فقط به مصرف‌کنندگان واقعی فروخت.

مدرس خیابانی با بیان اینکه مراحل قرعه کشی با حضور مراجع نظارتی توسط خودروسازان انجام خواهد شد و اسامی منتخبان در این فرآیند نیز به صورت رسمی منتشر خواهد شد، گفت: ضوابط فروش به گونه‌ای تعیین شده که به هیچ عنوان خریدار خودرو، حق فروش وکالتی را نداشته و خودروی فروخته شده نیز قابل صلح نیست.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر در هر یک از مراحل فروش، تکمیل وجه، تحویل خودرو و حتی هر بازه زمانی پس از تحویل خودرو مشخص شود که خریدار از ضوابط تعریف شده عدول کرده و سیستم‌های نظارتی تخلفات را کشف کنند، علاوه بر اینکه امتیاز خودرو از وی سلب خواهد شد، خودروی وی توقیف شده و مطابق با قانون با آن برخورد خواهد شد.

سرپرست وزارت صنعت اظهار داشت: هیچگونه محدودیتی در ثبت نام بر اساس ضوابط وجود ندارد و مردم نگران نباشند، زیرا در یک هفته مهلت تعیین شده و می‌توانند در مهلت مقرر، برای ثبت نامه مراجعه کنند، اما تقدم یا تاخر ثبت‌نام هیچگونه تاثیری در فرآیند قرعه‌کشی نخواهد داشت؛ به این معنا که تحویل خودرو بر اساس قرعه‌کشی تصادفی و سایر ضوابطی خواهد بود که کمیته خودرو تعیین خواهد کرد.

مدرس خیابانی گفت: هفت محصول سایپا و چهار محصول ایران خودرو در این فروش حضور خواهند داشت و با نرخ قطعی، محصولات خود را به فروش خواهند رساند؛ ضمن اینکه سند در رهن کارخانه باقی خواهد ماند و در عین حال، فروش وکالتی خودرو نیز متوقف خواهد شد که به این منظور، هماهنگی‌های لازم با قوه قضاییه، دادستانی کل کشور و سازمان ثبت اسناد انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: در عین حال، هر خودروی صفر کیلومتری که در فرآیند فروش تحویل مشتری می‌شود، حداکثر باید ظرف مدت سه ماه برای استفاده از گارانتی به خودروسازان مراجعه نماید؛ در غیر این صورت خودرو مصداق احتکار محسوب شده و برخوردهای قانونی با آن صورت می‌گیرد.

مدرس خیابانی گفت: ممکن است وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراحل بعدی، اولویت‌بندی‌هایی را نیز برای تحویل خودرو در نظر گیرد.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: علاوه بر ضوابط فروش که به صورت شفاف در زمان ثبت‌نام بر روی سایت خودروسازان درج شده، متقاضی باید در هر یک از مراحل، ضوابط در نظر گرفته شده برای فروش را در سامانه خوداظهاری کند.

وی اظهار داشت: به موازات فروش، حلقه‌های نظارتی و کنترلی بازار همچنان بدون وقفه و با قدرت بیشتری عمل خواهند کرد و اجازه تخلفات را نخواهند داد، به نحوی که پارکینگ‌های محل نگهداری خودروها تحت کنترل خواهند بود و متخلفان زیر ذره‌بین دستگاه های نظارتی قرار خواهند داشت.

به گفته این مقام مسوول، با هماهنگی پلیس راهور ناجا، خودروهای صفر کیلومتر متعلق به خودروسازان حق خروج از کارخانه بدون نصب پلاک را ندارند و به موازات، از تردد خودروهای فاقد پلاک در معابر شهری و محورهای برون شهری نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا به روحانی و آمادگی ایران خودرو و سایپا

دبیر انجمن خودروسازان از پیشنهاد عرضه خودرو در بورس کالا به رئیس جمهور و آمادگی ایران خودرو و سایپا و دیگر شرکت ها خبر داد .

احمد نعمت‌بخش با اشاره به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و دو راه فروش خودرو در حاشیه بازار یا استفاده از ظرفیت بورس کالا برای از بین بردن رانت و فساد در خرید و فروش خودرو به ایرنا گفت: در ابتدای ماه رمضان به رئیس جمهور گفتم الان که دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند، بگذارید خودروسازان هم اقدام به عرضه در بورس کالا کنند تا رانت دو نرخی بودن قیمت از بین برود و باعث ایجاد شفافیت شود.

وی ادامه داد: عرضه خودرو در بورس کالا باعث تک نرخی شدن و حذف دلالی در بازار آزاد خواهد شد. تجربه موفق حضور صنایع حاضر در بورس کالا ، گویای مزایای حضور در بورس کالا است. به طور مثال قیمت هر کیلو آلومینیوم قبل از عرضه در بورس کالا به ۴۲ هزار تومان نیز رسید اما امروزه با وجود تورم، قیمت آن در بورس کالا ۲۵ هزار تومان است.

وی افزود: هم اکنون خودروسازان آمادگی کامل برای عرضه محصولات در بورس کالا را دارند و از این حیث هیچ مشکلی وجود ندارد.

قیمت های جدید به خودروسازان ابلاغ شد

مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت  در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم، از ابلاغ دستور العمل قیمت گذاری خودرو به خودروسازان خبر داد و اظهارداشت: چهارشنبه این هفته در جلسه کمیته خودرو این دستور العمل به خودروسازان ابلاغ شد.

وی افزود: براساس این ابلاغیه خودروسازان در فروش های جدید خود موظف به اجرای قیمت های جدید هستند.

به گزارش تسنیم، بعد از تعلل بسیارِ ستاد تنظیم بازار در نهایت ۲۳ اردیبهشت ماه مجوز افزایش قیمت انواع خودروهای داخلی صادر شد که براساس آن محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط ۱۰ درصد و سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت پیدا کردند. علاوه بر این، قیمت متعارف خودرو در کف بازار نیز همان قیمت تحویل خودرو درب کارخانه به‌اضافه حداکثر ۱۰ درصد تعیین شد.

البته در این جلسه شرایط جدیدی هم برای فروش خودرو به تصویب رسید که در نهایت مصرف کننده واقعی بتواند امکان خرید خودرو را داشته باشد. مطابق این روش های فروش "ثبت نام از کلیه متقاضیان واجد شرایط خودرو بدون محدودیت زمانی و ۲۴ ساعته است که در صورت تکمیل ظرفیت در روش پیش فروش متقاضی امکان خرید در قالب طرح مشارکت در تولید را خواهد داشت.

برای ثبت نام ۵۰ درصد قیمت روز مصوب خودرو اخذ می شود و پیش فروش تا ۱۲ ماهه در سقف ۶۰ درصد ظرفیت تولید بدون احتساب سود مشارکت خواهد بود.

همچنین مشارکت در تولید ۱۲ تا ۲۴ ماهه در سقف ۵۰ درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداقل ۶ درصد و مشارکت در تولید ۲۴ تا ۳۶ ماهه در سقف ۱۵ درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداکثر ۱۲ درصد خواهد بود.

متقاضیان امکان انتخاب روش خرید به صورت پیش فروش یا مشارکت تولید را در مرحله ثبت نام دارا می باشند و خودروسازان مکلف به فروش خودرو به ترتیب اولویت پیش فروش، مشارکت در تولید یکساله و دوساله در خودروهای قابل عرضه می باشند.

همچنین ظرفیت تولید قابل فروش با در نظر گرفتن تعهدات معوق و جاری توسط کمیته خودرو محاسبه شود و سود انصراف ، ۳ درصد کمتر از سود مشارکت مندرج در قرارداد مشارکت در تولید است".

 علاوه بر این رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم اعلام کرد " از این پس نگهداری خودرو در سوله و انبار‌ها و پارکینگ‌ها مشمول تطبیق با شرایط انبارداری خواهد بود به گونه‌ای که اگر فردی خودروی صفری را در انبار یا پارکینگ نگهداری نماید، چنانچه در سامانه انبارداری ثبت نام نکرده باشد، مشمول احتکار و عدم عرضه خواهد بود. مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه خودروی صفر در انبار‌ها و پارکینگ‌ها با تماس با شماره ۱۲۴ و مراکز مربوطه وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع را در میان بگذارند".

تشدید نظارت ها و اعلام مجوز افزایش قیمت ها  اثرات خود را در همان ساعات نخست بر بازار قیمت انواع خودروهای داخلی گذاشت به نحوی که روند کاهشی قیمت ها با گذشت چند روز از انتشار این خبر ادامه داشت. اما با گذشت ۹ روز  از این مصوبه عدم ابلاغ لیست جدید قیمت انواع خودرو باعث شده تا خرید و فروش خودرو متوقف شود و همه برای خرید منتظر لیست جدید قیمت ها باشند.

عناوین برگزیده