تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۶۳۳
کد خبر: ۱۰۵۸۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

«کبالت» در کدام صنایع کاربرد دارد؟

می متالز - استفاده از کبالت در چند سال گذشته به دلیل استفاده از آن در باتری‌های یون - لیتیومی در خودروهای برقی افزایش یافته است. بنابر اعلام سایت آماری statista جمهوری دموکراتیک کنگو بیشترین ذخایر کبالت در جهان را دارد.
«کبالت» در کدام صنایع کاربرد دارد؟

به گزارش می متالز، کبالت، عنصر شیمیایی است که با نشان Co و عدد اتمی ۲۷ در جدول تناوبی قرار دارد. این فلز که ترکیبات آن در دوران باستان شناخته شد از آن زمان برای آبی کردن رنگ شیشه مورد استفاده قرار می‌گرفت.. کبالت فلزی سخت و براق است که تنها در پوسته زمین یافت می‌شود. این فلز برای نخستین بار و در سال ۱۷۳۵ توسط شیمیدان سوئدی جورج براندت کشف شد.

 

مصرف کبالت در باتری‌های یون - لیتیومی

استفاده از کبالت در چند سال گذشته به دلیل استفاده از آن در باتری‌های یون-لیتیومی در خودروهای برقی افزایش یافته است. بنابر اعلام سایت آماری statista جمهوری دموکراتیک کنگو بیشترین ذخایر کبالت در جهان را دارد. در سال گذشته میزان ذخایر جهانی کبالت ۷ میلیون تن برآورد شد که از این میزان ۳.۶ میلیون تن آن به کنگو اختصاص داشت و این بدان معنی است که نیمی از ذخایر فلز کبالت در جهان در کنگو قرار دارد. استرالیا نیز با داشتن ۱.۲ میلیون تن از ذخایر این فلز ارزشمند در رتبه دوم جهان قرار دارد. که ۱۷.۱ درصد از سهم جهانی را شامل می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تقاضای مصرف جهانی کبالت برای استفاده در باتری‌ها تا سال ۲۰۲۵ به ۱۱۷ هزار تن رسیده و در دیگر صنایع نیز تا ۱۰۵ هزار تن تقاضای مصرف وجود داشته باشد.

 

دو سوم تولیدات کبالت جهان در کنگو

تولید کبالت در سراسر معادن جهان در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱۴۰ هزار تن بود که دو سوم این میزان تولید در کشور کنگو بوده است. تولید کبالت در معادن کنگو نیز از سال ۲۰۰۸ نزدیک به سه برابر افزایش داشته است. تخمین زده می‌شود کنگو در سال ۲۰۱۹ صد هزار تن کبالت تولید کرده است. تولید بیش از حد کبالت در سال‌های اخیر سبب شده تا قیمت این ماده معدنی کاهش یابد.

اگرچه فلز کبالت را در گروه عناصر نادر خاکی به شمار نمی‌آورند اما این فلز در رتبه ۳۲ ام دنیا از نظر میزان وفور در میان سایر فلزات شناخته می‌شود. بیشترین مصرف کبالت در کشور امریکا و در تولید ابرآلیاژها استفاد می‌شود و همچنین کاربردهای دیگر استفاده از این فلز در صنایعی همچون باتری‌‌سازی، آلیاژ، سرامیک، کاربیدهای سیمانی است از این رو این فلز به عنوان یک کالای مهم کاربردی و اساسی شناخته می‌شود.

همچنین از این ماده برای تشکیل آلیاژها استفاده می‌شود. اساساً، این یک محصول جانبی نیکل، نقره، سرب، مس و آهن است. از ترکیبات کبالت نیز به دلیل رنگ آبی که تولید می‌کند، برای رنگ آمیزی چینی، شیشه، سفال و کاشی استفاده شده است. یکی از موارد استفاده از کبالت در آبکاری سطوح به منظور جلوگیری از اکسیداسیون است. همچنین از این ماده در ساخت آلیاژها نیز استفاده می‌شود. از مواد کبالت در پره‌های توربین‌های گازی و موتورهای هواپیماهای جت نیز استفاده می‌شود.

در صورتی که کبالت با یک سوپرآلیاژ ترکیب شود این ماده به شدت پایدار شده و سبب می‌شود تا در برابر سایش و خوردگی مقاوم شود.

عناوین برگزیده