تاریخ: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۰۵۸۴۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

نسخه نجات بازار فولاد

می متالز - برای بررسی عملکرد رضا رحمانی در مسند وزیر صنعت، معدن و تجارت باید خاطرنشان کرد: دوران فعالیت ایشان با چالش‌های بزرگ اقتصادی همراه بود و اعمال دوباره تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در دو سال گذشته، اقتصاد کشور را درگیر کرد.
نسخه نجات بازار فولاد

به گزارش می متالز، در این موقعیت صنایع و کسب‌وکارهای زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت با چالش‌های جدی روبه‌رو شدند.

این شرایط پیش‌بینی نشده کار را برای مدیران ارشد کشور در اداره امور دشوارتر از گذشته کرد.

درک درست‌تر شرایط در ارزیابی عملکرد وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت کمک‌کننده خواهد بود.

زنجیره فولاد از دیرباز با اختلاف روبه‌رو بوده است، اما این چالش‌ها در ۲ سال گذشته پررنگ‌تر شده‌اند؛ یعنی تنظیم بازار فولاد با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

در این سال‌ها نه‌تنها مشکلی از این صنعت برطرف نشده، بلکه بر مشکلات آن نیز افزوده شده است.

همین موضوع را باید یکی از نقاظ ضعف رضا رحمانی در جایگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت دانست.

حال که اداره وزارتخانه به حسین مدرس‌خیابانی در مقام سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده، از ایشان انتظار می‌رود به‌گونه‌ای عمل کنند که در درجه نخست با درک درست شرایط، زمینه توسعه صادرات را فراهم کنند و در عین حال، تولید با ارزش‌افزوده هرچه بیشتر را مورد توجه قرار داده و برای تداوم این زنجیره تلاش کنند.

بدون تردید تولیدکنندگان زنجیره فولاد نیز از تمامی اقداماتی که زمینه رشد تولید را فراهم می‌کند، حمایت خواهند کرد. اقدامات دولت در زمینه تنظیم بازار تاثیر بسزایی بر توسعه صادرات دارد و این موضوع باید مورد توجه متولیان وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار بگیرد.

بر همین اساس از سیاست‌گذاران این وزارتخانه انتظار می‌رود میان فروش داخلی و صادراتی تفاوت قائل شوند.

 فرمول قیمت‌گذاری در بازار داخلی و جهانی باید تفاوت کند، چراکه بسته به تفاوت آن دو، هر کدام از سازکار خاصی پیروی می‌کنند.

چنانچه این تفاوت‌ها مورد قبول واقع شوند، به‌راحتی می‌توان به راه‌حلی مورد قبول طرفین رسید.

گفتنی است استفاده از نظرات کارشناسی تشکل‌ها و انجمن‌های متعلق به بخش خصوصی، تاثیر بسزایی بر بهبود عملکرد تولیدکنندگان فولاد کشور دارد، چراکه این افراد به‌عنوان تولیدکننده از نزدیک با مشکلات درگیر هستند و چنانچه بتوانیم از ظرفیت‌های این افراد و اعضای تشکل‌ها استفاده کنیم، گره‌گشای مشکلات زنجیره فولاد خواهد بود.

تا جایی‌که انجام این دست اقدامات مشورتی حتی در تنظیم بازار و ابطال معاملات بورس کالا که در چند هفته گذشته خبرساز شده، نیز کمک‌کننده خواهد بود.

درواقع فعالان و اعضای انجمن‌ها از تجارب ویژه‌ای برخوردار هستند و اگر دولت از نظرات کارشناسی آنها بهره بگیرد؛ می‌توان با هزینه بسیار محدودی، اهداف خود را محقق کند.
 

بهادر احرامیان - نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد

عناوین برگزیده