تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۱۰۵۹۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دبیر انجمن سنگ ایران:

اطلس سنگ ایران تهیه می شود/ حمایت ایمیدرو برای جمع آوری اطلاعات ۲ هزار معدن

می متالز - دبیر انجمن سنگ ایران از حمایت های ایمیدرو در توسعه صنعت سنگ کشور خبر داد.
اطلس سنگ ایران تهیه می شود/ حمایت ایمیدرو برای جمع آوری اطلاعات ۲ هزار معدن

به گزارش می متالز، احمد شریفی دبیر انجمن سنگ ایران با اشاره به حمایت های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از صنعت سنگ ایران، اظهار کرد: حدود ۳ سال است که در ارتباط با توسعه سنگ جلساتی با ایمیدرو داشته ایم. خوشبختانه نگاه دکتر غریب پور به صنعت سنگ نگاه مثبتی است.

وی ادامه داد: در جلسات متعددی که با ایمیدرو داشتیم در نهایت مصوب شد آمارگیری از ۲ هزار واحد معدنی و فرآوری و ۶۵۰۰ کارخانه انجام و اطلاعات بدست آمده طبقه بندی شود تا بتوانیم ارزیابی درستی از وضعیت صنعت داشته باشیم . این موضوع تصویب و ابلاغ شد تا تا پایان اردیبهشت اجرایی شود.

شریفی تصریح کرد: قرار است هزینه ۹۷۰ میلیون تومانی این موضوع با حمایت ایمیدرو تامین شود که می تواند افزایش ۲۰ درصدی نیز داشته باشد. این پروژه باید ظرف مدت ۸ ماه به نتیجه برسد.

وی با اشاره به پروژه دیگری در این همکاری دو طرفه، اظهار کرد: پروژه دیگر که در دستور کار قرار گرفته شناسایی بازار هدف است که به نتیجه رسیدن آن مستلزم کارهای تحقیقاتی است. باید بررسی شود در حوزه صادرات چه کشورهایی را می توان مورد هدف قرار داد. برای اجرای این پروژه نیز با ایمیدرو بدنبال مذاکره هستیم.

ایران در حوزه سنگ از ذخایر غنی و منحصر به فردی برخوردار است اما متاسفانه آن طور که باید از این پتانسیل در حوزه بازارهای صادراتی استفاده نکرده است. بازاریابی جدید و شناسایی کشورهایی به عنوان بازار هدف می تواند سهم صادراتی صنعت سنگ را ارتقا دهد، اما همانطور که دبیر انجمن سنگ ایران اشاره داشت، این موضوع مستلزم اقدامات تحقیقاتی و در کنار آن سرمایه گذاری است.

همراهی دولت در کنار بخش خصوصی و تسهیل صادرات می تواند کمک بزرگی به توسعه صنعت سنگ داشته تا بتوان با درآمدهای صادراتی واحدهای فرآوری سنگ را گسترش داد. اقدامی که علاوه بر افزایش درآمدهای ارزی کشور می تواند در افزایش اشتغالزایی تاثیر فراوانی داشته باشد.

در همین زمینه شریفی به موضوع تهیه اطلس سنگ اشاره داشت و گفت: متاسفانه امروز اگر یک سرمایه گذار خارجی برای حضور در صنعت سنگ علاقه مند باشد، اطلاعات خوبی برای ارائه به آن نداریم، به همین دلیل قرار است هم زمان با پروژه آمارگیری برای تهیه اطلس سنگ این ۲ هزار معدن نیز اقدام شود. این اطلس منبع خوبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهد بود.

وی تاکید کرد در صورت به اتمام رسیدن این ۳ پروژه با حمایت ایمیدرو می توان شاهد ایجاد ۲ الی ۳ کنسرسیوم صادراتی قوی در صنعت سنگ کشور بود.

منبع: صنعت کار
عناوین برگزیده