تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۴
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۱۰۵۹۸۴
مراسم الحاق ۸۸ دستگاه جدید به ناوگان ریلی

وزارت راه قصدی برای افزایش تصدی گری خود ندارد

می متالز - وزیر راه و شهرسازی: شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) از طریق بازار سرمایه واگذار می‌شود.
وزارت راه قصدی برای افزایش تصدی گری خود ندارد

به گزارش می متالز، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم الحاق ۸۸ دستگاه جدید به ناوگان ریلی کشور گفت: شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) که مدیریت آن از سوی سازمان خصوصی سازی به شرکت راه آهن واگذار شده است، از طریق بازار سرمایه واگذار می‌شود.
 

محمد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره الحاق تراورس به شرکت راه آهن افزود: این شرکت قبلا در فرایند‌های اشتباه خصوصی‌سازی شده و دقت لازم در واگذاری آن انجام نشده بود.

وی اضافه کرد: همراه با واگذاری مسوولیت‌های تصدیگری این شرکت به بخش خصوصی، برخی از مسوولیت‌های حاکمیتی نیز به بخش خصوصی واگذار شده بود که این امر، خلاف روح قانون خصوصی سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی است.

وی با بیان اینکه ما بعد از واگذاری همواره مشکلاتی داشتیم که باعث کاهش بهره وری در اجرای وظایف ذاتی شرکت راه آهن شده بود گفت: این تصمیم سازمان خصوصی‌سازی در راستای تسهیل اقدامات این سازمان بود و باید وضعیت شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) شفاف سازی شده و مجددا برای واگذاری آن، تصمیم جدیدی اتخاذ شود.

به گفته اسلامی، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، واگذاری سهام تراورس در قالب بازار سرمایه است که به صورت سهامی عام در بازار سرمایه عرضه شود، اما باید بخش حاکمیتی این شرکت از بخش اجرایی آن جدا شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص انتشار گزارش اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره سانحه سقوط هواپیمایی آسمان در مسیر تهران - یاسوج که منجر به درگذشت جمعی از هموطنانمان شد، از مذاکره سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با وی درباره قرائت نشدن گزارش کمیته سوانح سازمان هواپیمایی کشوری پیش از انتشار گزارش کمیسیون مجلس و موافقت اسلامی با آن خبر داد و افزود: گزارش کمیسیون اصل ۹۰ هنوز به دست ما نرسیده است و ما از طریق رسانه‌ها مطلع شدیم، اما نظارت بر بخش هوایی و سوانح هواپیمایی طبق مقررات سازمان جهانی هوانوردی جزو وظایف ذاتی سازمان هواپیمایی کشوری است و هیچ فرد دیگری در حوزه هوانوردی اجازه اظهار نظر را در آن باره ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در موضوع پرواز تهران - یاسوج سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ به من مراجعه کرد و از من خواست تا کمیته سوانح سازمان هواپیمایی، گزارش خود را منتشر نکند تا گزارش این کمیسیون منتشر شود و من هم به سازمان هواپیمایی کشوری منتقل کردم که قبل از انتشار گزارش کمیسیون اصل ۹۰، گزارش کمیته سوانح هوایی در این باره را اعلام نکند، اما گزارش کمیته سوانح سازمان هواپیمایی زیر نظر نماینده ایکائو و طبق استاندارد‌ها و مقررات آن تهیه شده است و ما باید ابتدا این گزارش‌ها را با هم مقایسه و سپس اظهار نظر کنیم.

اسلامی همچنین درباره مسافری که از هواپیمای بوشهر- تهران اخراج شده بود، افزود: طبق شواهد و اظهارات موجود، این خانم مسافر در بدو پرواز اعلام کرده که به کرونا مبتلاست و طبق ضوابط ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی)، خلبان به عنوان فرمانده پرواز موظف به جلوگیری از سوار شدن مسافر مشکوک به کروناست که این اتفاق نیز رخ داد و فیلم آن هم موجود است.

وزیر راه و شهرسازی درباره تداوم پرواز‌ها به چین و احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق این پرواز‌ها گفت: ما هیچ حقیقتی را از مردم پنهان نکرده‌ایم و صادقانه مسائل را با مردم در جریان می‌گذاریم.

وی افزود: همان زمان که کرونا در چین شایع شد، در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور مقرر شد ضمن توقف پرواز‌های مسافری به چین، پرواز‌هایی برای بازگشت ایرانی‌ها از چین برقرار باشد و یک پرواز اختصاصی هم به ووهان رفته و دانشجویان ایرانی مقیم این شهر را تحت شرایط قرنطینه وزارت بهداشت به کشور منتقل کند و این اتفاق عینا رخ داد.

اسلامی اضافه کرد: همچنین اخیرا نیز بخشنامه کرده‌ایم تا مسافران پرواز‌هایی که از آمریکای شمالی یا اروپا به ایران می‌آیند، تست کرونا داده و متعهد شوند ۱۴ روز در قرنطینه بمانند.

وی گفت: ما هیچ اختلافی با آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت نداریم و وی فرمانده همه ارگان‌ها در بخش مبارزه با کروناست و دستورات وزیر بهداشت در این خصوص لازم الاجرا خواهد بود.

اسلامی در خصوص بسته حمایتی ۸ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های حمل و نقلی آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا افزود: این بسته به بانک‌ها ارائه شده و بخش اول آن را خرداد ماه شرکت‌های حمل و نقلی اعم از ریلی، جاده‌ای و هوایی دریافت خواهند کرد که سود این تسهیلات ۱۲ درصد خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: شرط دریافت این تسهیلات این است که شرکت‌ها نباید تعدیل نیرو کرده باشند و فهرست بیمه تأمین اجتماعی بهمن ماه شرکت‌های مشمول، ملاک تعدیل نشدن نیرو در تخصیص این تسهیلات خواهد بود.

اسلامی در خصوص الزام رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیماها، قطار‌ها و اتوبوس‌ها گفت: مقررات فاصله گذاری اجتماعی به همه شرکت‌ها در قالب پروتکل مربوطه ابلاغ شده و آن‌ها ملزم به رعایت بهداشت و ارائه پکیج بهداشتی به مسافران هستند و ضدعفونی‌ها نیز مستمراً باید چه در ترمینال‌ها و چه در وسایل حمل و نقلی انجام شود و اگر مواردی از تخلف گزارش شود، بسته به نوع تخلف با آن‌ها برخورد‌های قانونی مانند تعلیق شرکت یا مسیر پروازی و مسیر مورد تردد خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در مراسم الحاق ۸۸ دستگاه انواع واگن باری و مسافری و کشنده و لوکوموتیو به شبکه ریلی گفت: موضوع حائز اهمیت، خودباوری و ایجاد ارزش افزوده در منابع مالی و انسانی است و از این رو، سال گذشته ۷۷۸ دستگاه ناوگان به شبکه ریلی افزوده شد و هدف‌گذاری ما تا پایان سال جاری، رساندن تعداد ناوگان جدید و نوسازی شده به شبکه ریلی ۲۰۰۰ دستگاه است.

وی با تأکید بر اینکه باید قرارداد‌های مرتبط با تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷، هرچه سریعتر به امضا برسد و فرصت استفاده از این تبصره را از دست ندهیم، افزود: ما برنامه جهش تولید را به رئیس جمهور و سازمان برنامه و بودجه ارائه دادیم که مورد تائید قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: راه آهن باید تا پایان سال ۱۴۰۰ کاری کند که دیگر شاهد حضور ناوگان غیر استاندارد چه از نظر ظاهری و چه از نظر فعالیت کارکردی در شبکه نداشته باشیم، چون مردم ما حق دارند که کیفی‌ترین ناوگان را در اختیار داشته باشند.

اسلامی، اهمیت افزایش سرعت سیر ناوگان ریلی و رساندن خطوط فرعی به سرچشمه‌های بار را از دیگر موارد مهم شبکه ریلی دانست و گفت: سال ۹۸ عملکرد باری ما در حوزه حمل و نقل ریلی ۵۸ میلیون تن بود درحالیکه در برنامه ششم توسعه ۱۰۰ میلیون تن سهم ریل از حمل و نقل بار هدف گذاری شده که باید خطوط فرعی بیشتری به مراکز چشمه بار متصل شود.

عناوین برگزیده