تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۴۶
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۱۰۶۰۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بررسی عملکرد وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت مطرح شد:

رحمانی تنها به دنبال حفظ وضع موجود معدن

می متالز - رئیس‌جمهوری روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت در حکمی رضا رحمانی، وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت را برکنار و حسین مدرس خیابانی را به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. بعد از گذشت یک هفته از این تصمیم، روزنامه صمت درباره عملکرد نخستین وزیر عزل‌شده در دولت یازدهم و دوازدهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی تهیه کرده که در زیر می‌خوانید.
رحمانی تنها به دنبال حفظ وضع موجود معدن

معدن تغییر محسوسی نکرده

به گزارش می متالز، عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حوزه اکتشاف شاهد پیشرفت‌هایی در دوره رضا رحمانی بوده‌ایم، اظهار کرد: در این چند سال اکتشاف رشد چشمگیری داشته و تلاش شده حوزه‌های جدیدی مورد شناسایی قرار گیرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایمیدرو پیرو سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت بیشترین فعالیت را برای توسعه حوزه معدن داشته و سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده است. در صنایع مختلف معدنی اقدامات شایسته‌ای به عمل آمده که از آن جمله می‌توان به حوزه آلومینیوم اشاره کرد. با تلاش‌های خوب ایمیدرو و وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت شاهد هستیم که در این حوزه به خودکفایی رسیده‌ایم و در آینده می‌توانیم در این حوزه صادرات را هم رونق دهیم. رضیان با اشاره به تحریم‌هایی که در حوزه معدن کشور ازسوی امریکا اعمال‌شده، تاکید کرد: تحریم مشکلاتی را ایجاد کرد و متاسفانه بسیاری از مواد معدنی در معرض آن قرار گرفتند. دولت امریکا خام‌فروشی را آزاد و فروش محصولات معدنی را ممنوع کرد و این موجب شد سرمایه‌گذاری‌های گسترده ما در بخش معدن و صنایع معدنی با اختلال روبه‌رو شود. در تمام این مدت تلاش دولت و وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت این بوده که از خام‌فروشی جلوگیری کند و تولیدات معدنی را بیشتر به سمت صنایع تبدیلی ببرد. او تاکید کرد: درمجموع با تمام مشکلاتی که کشور باتوجه به تحریم‌های اعمال شده داشته، رحمانی تنها سعی کرد وضع موجود را حفظ کند. سیاست‌های او باعث شد شاهد هیچ‌گونه عقب‌رفتی نباشیم و شرایط پیش از تحریم حفظ شود. این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها در کشور مشکل دارند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که زیرساخت‌ها چندان قوی نیستند، در کل می‌توانیم بگوییم شرایط حوزه معدن نسبت به گذشته تغییر محسوسی نکرده است. هرچند پیشرفت‌هایی در کشور حاصل شده و جای خرسندی دارد اما انتظارها بیش از این بود و می‌توان گفت پیشرفت شاخص و قابل‌توجهی در حوزه معدن ایجاد نشده است. او تاکید کرد: حوزه معدن نیاز به زیرساخت مناسب و سرمایه‌گذاری قابل‌توجه دارد تا بتوانیم از خام‌فروشی دوری کنیم.
 

هزینه گزاف انبارداری

کوروش شعبانی، رئیس کمیته هماتیت خانه معدن ایران در پاسخ به سوالی درباره عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید بر صادرات بیش از اینها تمرکز می‌کردیم، گفت: اگر نیاز به ارز و درآمد داریم و اگر بناست بخش معدن را در سال جهش تولید به‌عنوان یک بخش پیشرو معرفی کنیم، یکی از برنامه‌های اساسی که باید دنبال آن باشیم، تمرکز و تسهیل صادرات است.
رئیس کمیته هماتیت خانه معدن ایران با بیان اینکه باید صادرات و تمامی فرآیند گمرکی را تسهیل می‌کردیم، تصریح کرد: برای اینکه تولید صادرات‌محور باشد باید زمینه آن را مهیا کنیم، این در حالی است که به‌طور مثال سال گذشته هزینه انبارداری چندین برابر شد. او تاکید کرد: این افزایش هزینه برای کالایی که زمان کوتاهی در گمرک می‌ماند چندان به چشم نمی‌آید اما برای مواد معدنی که باید دپو شوند، خیلی زیاد است. به‌طور مثال یک کشتی برای بارگیری ۴۰ هزار تن سنگ‌آهن نزدیک به یک ماه زمان نیاز دارد و باید مواد معدنی به‌تدریج دپو شوند تا بار کشتی را تامین کنند؛ در نتیجه اجاره انبار هزینه سنگینی را به معدنکاران تحمیل کرده است. شعبانی با بیان اینکه باید حساب برخی مواد معدنی را جدا می‌کردیم، تصریح کرد: ما باید در تصمیم‌گیری‌ها برای هزینه انبارداری برای مواد معدنی مدل متفاوتی را تعریف می‌کردیم. برخی از مواد معدنی مثل گچ، شن و ماسه آنقدر ارزش ذاتی پایینی دارند که صادرات آنها با حداقل اجاره انبار هم اقتصادی نیست؛ بنابراین باید با تعریف سیاست‌های حمایتی به رشد تولید و صادرات کمک می‌کردیم. رئیس کمیته هماتیت خانه معدن ایران با اشاره به پیامدهای اعمال عوارض صادرات بر سنگ‌آهن نیز اظهار کرد: به برخی مواد معدنی عوارض صادراتی تعلق گرفته، درحالی‌که به‌هیچ‌وجه مصرف داخلی ندارند؛‌ به‌طور مثال سنگ هماتیت نوعی از سنگ‌آهن است که در سیمان، آنهم به‌صورت کلوخه کم‌عیار استفاده می‌شود، با این حال مسئولان مربوطه برای آن هم عوارض صادراتی بسته‌اند. او تاکید کرد: باید در حوزه معدن اقدامات کارشناسی شده با بررسی تمام عواقب انجام دهیم تا به شرایط امروز نرسیم. شعبانی در پاسخ به این سوال که انتظار شما از سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت چیست، گفت: بخش معدن موتور محرک صنایع کشور و تامین‌کننده مواد اولیه آن است و در آینده کشورمان بیشتر معدنی می‌شود. باوجود اینکه ما مزیت بالایی در معدن و صنایع معدنی داریم، هنوز در بخش فرآوری از فناوری روز دنیا دور هستیم. در بخش اکتشافات معدنی نیز انگیزه کافی برای مکتشفین و بهره‌برداران وجود ندارد.
رئیس کمیته هماتیت خانه معدن ایران با تاکید بر اینکه بخش معدن به حمایت نیاز دارد، تصریح کرد: معدن و صنایع معدنی در یک دوره میان‌مدت ۲۰ ساله و با سرمایه‌گذاری متناسب و تسهیل امور و رفع موانع به‌صورت واقعی، نه شعاری ممکن است جایگزین بخش عمده‌ای از درآمد نفت کشور شود؛ بنابراین باید از معدن و معدنکاران به‌عنوان قشر مولد زحمتکش بی‌منت که در سخت‌ترین شرایط در دورترین نقاط با انواع ناملایمات، سختگیری‌ها و قوانین دست‌وپا گیر همچنان تلاش می‌کنند، حمایت کنیم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده