تاریخ: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۸
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۱۰۶۰۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ضرورت ایجاد راهکار‌هایی برای تسهیل گری امور معدنکاران کرومیت

می متالز - رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد گفت: کرومیت ماده‌ای استراتژیک محسوب می‌شود و از این منظر، باید راهکاری پیش بینی گردد تا تسهیل گری حداکثری در این بخش محقق شود.
ضرورت ایجاد راهکار‌هایی برای تسهیل گری امور معدنکاران کرومیت

به گزارش می متالز، حسین احمدی سلیمانی رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد در جلسه کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مشکل اصلی فعالان در حوزه معدن کرومیت شاید این باشد که توان کاهش قیمت تمام شده محصولات خود را ندارند و این امر در قدرت رقابت آن‌ها اثرگذار است.

او با بیان اینکه معدنکاران قشر پرتلاش و رنجدیده‌ای هستند، افزود: پرداخت ۷ یا ۱۰ درصدی عوارض صادراتی برای این بخش سخت خواهد بود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق مشهد ادامه داد: باید در قالب رایزنی‌های فشرده مشکلات این بخش را حل کنیم؛ در سنگان واحد‌های خصولتی از ۷۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد تومان سود پارسال داشته اند و به نظر می‌رسد میتوان حقوق دولتی را از این واحد‌های خصولتی اخذ کرد و در مقابل، از واحد‌های کوچک کرومیت حمایت به عمل آورد.

احمدی سلیمانی بیان کرد: حقوق دولتی از برخی معادن باید بیشتر وصول شود و به برخی دیگر باید تخفیفاتی ارائه گردد این مساله می‌تواند عدالتی را ایجاد کرده و ظرفیت توانمندسازی تمامی بخش‌های فعال در عرصه معدن را فراهم آورد. باید برای حل مشکل درخواست‌ها را به دو بخش تقسیم کرد؛ آن‌هایی که در اختیار استان هستند از طریق سازمان صمت پیگیری کنیم و آنچه در حیطه اختیارات استانی نیست را از سوی وزارت پیگیری نماییم.

در ادامه این جلسه، محمد توکلی رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: قیمت‌های کرومیت در سال ۹۷ از سوی وزارتخانه ابلاغ شد و مقرر گردید تا ۷ درصد از این مبلغ به عنوان حقوق دولتی محاسبه شود؛ در واقع حقوق دولتی سال ۹۸ براساس حقوق دولتی سال ۹۷ بسته شده، اما ۷ درصد قیمت فروش در این حقوق دولتی متفاوت است.

او افزود: بحث کرومیت استان ما با دیگر استان‌ها متفاوت است و مواد مضر بیشتری دارد و ما هم این اعتراض معدن‌کاران به حقوق دولتی کرومیت را قبول داریم.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: ما در برخی مسائل می‌توانیم ورود کنیم، اما در بحث صادرات و عوارض صادراتی باید از سمت انجمن‌ها و خانه معدن پیگیری انجام شود و این تشکل‌ها درخواست خود را به گوش مسوولان برسانند و مطالبه گری کنند.

توکلی بیان کرد: اگر مستنداتی ارائه شود که قیمت‌های کرومیت در خراسان رضوی با توجه به آنالیز‌های موجود چه میزان است، شاید بتوان در اصلاح ۷ درصد قیمت فروش در حقوق دولتی اقداماتی در استان انجام داد.

او درباره افزایش هزینه‌های معادن کرومیت تصریح کرد: این موضوع نه تنها برای معادن کرومیت بلکه برای تمامی معادن صدق می‌کند. اما موضوع واردات ماشین آلات دسته دوم تا ۱۰ سال ساخت بدون تعرفه توسط معادن که از سوی وزارت به ما ابلاغ شده و می‌تواند در کاهش هزینه‌های این بخش اثرگذار باشد.

عناوین برگزیده