تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۰۶۱۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس حوزه معدن و فولاد؛

کسری موجود در زنجیره فولاد راه هرگونه صادراتی را بر مسوولان بسته است/ تفکر جزیره ای باعث به هم خوردن بالانس زنجیره فولاد شده است

می متالز - در شرایطی که یکی از مهمترین برنامه های وزارت صمت تنظیم بازار محصولات فولادی بوده است، تصمیم گیری این وزارت برای توزیع مواد اولیه و قیمت گذاری آن مهم تلقی می‌شود.
کسری موجود در زنجیره فولاد راه هرگونه صادراتی را بر مسوولان بسته است/ تفکر جزیره ای باعث به هم خوردن بالانس زنجیره فولاد شده است

به گزارش می متالز، برای روشن شدن این موضوع با محسن صادق زادگان کارشناس حوزه معدن و فولاد گفتگو شده است:

- در حال حاضر وضعیت موجودی کنسانتره و گندله در کشور به چه صورت است؟

معتبر ترین سند برای اعلام وضعیت موجود اعلام خود وزارت صمت است که کسری کنسانتره را 3  تا 6 میلیون تن اعلام کرده و بالانس گندله و آهن اسفنجی در سال 99 را منوط به راه اندازی واحدهای جدید می داند.

- آیا معادن در سال 99 می توانند امیدی به صادرات داشته باشند؟

کسری موجود راه هرگونه صادراتی را برای مسوولین وزارت صمت بسته است و وزارت صمت برای تامین ارز خود می بایست درون شرکت های تحت نظارت خود مدیریت توزیع ارز انجام دهد.

- معادن در روزهای اخیر رایزنی های وسیعی برای افزایش قیمت داشته اند، آیا نتیجه گرانی مواد خواهد بود؟

متاسفانه همین تفکر جزیره ای باعث به هم خوردن بالانس زنجیره فولاد شده است.

اگر تعیین قیمت کنسانتره و گندله از مسیر کارشناسی خارج شود در ماه های آینده تاثیر خود بر قیمت محصولات نهایی را خواهد گذاشت.

- آیا مدل کارشناسی تطبیق قیمت با قیمت های جهانی است؟

هرچند تلاش وزارت صمت نزدیک شدن و تابع پذیری قیمت محصولات از قیمت های جهانی است اما باید در نظر داشت تعیین قیمت بر اساس سود عادلانه تنها راه مدیریت سهم خواهی ذی نفعان است.

- پیش بینی کارشناسی شما برای قیمت کنسانتره چقدر خواهد بود؟

بر اساس قیمت های خالص صادراتی، کنسانتره در ایران و همچنین توجه به هزینه های هرکدام از واحدهای زنجیره قیمت کنسانتره نباید بیش از 17 درصد شمش خوزستان باشد که به نظر می رسد با توجه به افزایش یک درصدی و همچنین بالارفتن قیمت شمش قیمت واقعی و کارشناسی کنسانتره باشد.

- و کلام اخر 

تجربه نشان داده هرگاه از تصمیمات کارشناسی دور شده ایم مردم به عنوان ذی نفعان واقعی هزینه آنرا پرداخته اند.
امیدوارم این بار مردم برنده باشند.

عناوین برگزیده