تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۲
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۱۰۶۱۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقش ذوب آهن در بازار بورس

می متالز - شرکت ذوب آهن اصفهان در سال جهش تولید و با تاکید بر اقتصاد بدون نفت در مسیر رکورد شکنی در تولید و صادرات انواع محصولات فولادی قرار گرفته است.
نقش ذوب آهن در بازار بورس

به گزارش می متالز، بر طبق برنامه، با بهره‌برداری از طرح توازن تولیدات این شرکت به 3٫6 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. محصولات کارخانجات این شرکت به بیش از 23 کشور اروپایی، آسیایی و افریقایی صادر می‌شود و در بازار داخل این محصولات در پروژه‌های بزرگی همچون برج میلاد تهران، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، سدهای بزرگ و مترو مورد استفاده قرار گرفته‌است، در ادامه ما نگاهی انداخته‌ایم به عملکرد این شرکت بزرگ صنعتی در سال گذشته و اهداف این شرکت در امسال و همچنین اقدامات این شرکت را در راستای حفظ مسوولیت‌های اجتماعی و مقابله با کرونا را نیز بررسی کرده‌ایم.

شرکت ذوب آهن اصفهان در سال 1398 با وجود مشکلات عدیده در کمبود شدید مواد اولیه، ضعف نقدینگی و این اواخر شیوع بیماری کرونا موفق به ثبت رکورد در تولید و صادرات فولاد شده است، به همین دلیل ظرفیت‌های بالایی دارد تا در هدفگذاری‌های امسال نیز که در ادامه سیاست سال گذشته روی افزایش تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر متمرکز شده موفقیت آمیز باشد.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان بیان کرده است در سال گذشته در بخش تولید، با رکورد 2 میلیون و 526 هزار تن فولاد نسبت به سال 97 افزایشی 5 درصدی را محقق کردیم و در بخش صادرات نیز با رشد 28 درصدی از سال 97 که میزان صادرات900 هزارتن بود رکورد یک میلیون و 154 هزار تن را ثبت کردیم.

منصور یزدی زاده گفته است که ذوب آهن نفوذ خوبی در بازارهای چند کشور اروپایی و آسیایی پیدا کرده است و با وجود تحریم‌ها در سال گذشته موفق به تمدید گواهینامه «سی یی مارکتینگ» برای صادرات کالا به اروپا شده است که این چشم‌اندازی برای بهبود عملکرد شرکت در بخش صادرات و فروش است، همچنین سیاست‌های ذوب آهن در راستای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است، از این رو در سال جدید راهبرد ارتقای صادرات را در کنار افزایش تنوع محصولات را هدف اصلی این شرکا بیان کرده است.

 

رکورد بی‌نظیر در تولید

در سال 1398 ذوب آهن اصفهان موفق به تولید یک میلیون و 250 هزار تن کک شد که یک رکورد در تاریخ ذوب آهن اصفهان محسوب می‌شود. همچنین علاوه بر رکورد تولید سالیانه چدن مذاب با دو کوره بلند، این شرکت موفق به ثبت رکورد تولید ماهیانه 244144 و روزانه 9657 تن چدن مذاب با دو کوره بلند نیز شد.

بر اساس این گزارش این شرکت در سال گذشته موفق شد میزان صادرات محصولات اصلی خود را به یک میلیون و 154 هزار تن برساند که افزایش 28 درصدی نسبت به سال 1397 داشته است. در سال 1397 ذوب آهن اصفهان 900 هزارتن صادرات داشت.

از دیگر رکوردهای این شرکت می‌توان به ثبت بالاترین ارزش فروش ( تحویل ) در سال، در تاریخ ذوب آهن اصفهان و ثبت رکورد بالاترین ارزش فروش ( تحویل ) در ماه، در تاریخ ذوب آهن اصفهان به میزان 1137 میلیارد تومان در اسفند 98 اشاره کرد. همچنین تناژ تحویلی محصولات فرعی و فولادی ذوب آهن در سال گذشته 2 میلیون و 622 هزار تن بود.

از جمله دستاوردهای این شرکت در حوزه فروش در سال 99 می‌توان به دریافت نشان صادر‌کننده نمونه استانی، پذیرش درخواست فروش محصولات جدید آرک، ریل معادن، ریل راه آهن در بورس کالای ایران، عرضه کلاف صنعتی برای نخستین بار در بورس کالای ایران، فروش محصولات ناشی از تولید کک (فوسی قطران) برای نخستین بار و.... اشاره کرد.

شرکت ذوب آهن در سال 1398، با تنگناها و محدودیت هایی در خصوص تامین مستمر و کافی مواد اولیه مورد نیاز از نظر کمی و کیفی مواجه بود با این حال در سال گذشته 2 میلیون و 526 هزار و 174 تن چدن مذاب در ذوب آهن تولید شد که افزایش حدود 5 درصدی نسبت به سال 1397داشت. همچنین در سال 98 شاهد افزایش حدود 14 درصدی در تولید آگلومره، افزایش 2 و نیم درصدی در تولید کک خشک، افزایش حدود 6 درصدی در تولید فولاد خام و افزایش 5 و نیم درصدی در جمع کل محصولات اصلی بوده‌ایم.

 

اهداف ذوب آهن در سال جدید

یکی از سیاست هایی که می‌تواند شرکت‌های بزرگ را به موفقیت نزدیک کند، ارتقای هدف‌گذاری تولید و صادرات با تمرکز بر روی عرضه محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. از این رو شرکت ذوب آهن اصفهان از اضافه شدن ورق سازه‌های فولادی به سبد کالایی این مجموعه خبر داده است.

براساس این گزارش این شرکت در حال حاضر ورق هایی با عرض 300 میلیمتر و 250 میلیمتر تولید می‌کند که شرکت‌های تولیدکننده سازه‌های فولادی مشتری این محصولات هستند در شرایط کنونی این ورق‌های فولادی توسط برخی از مجموع‌ها تولید می‌شود، اما ورق با عرض 300 میلیمتر و 250 میلیمتر تنها توسط شرکت ذوب آهن عرضه می‌شود.

ضمن اینکه شرکت ذوب آهن امکان تولید ورق هایی تا عرض 400 میلیمتر را متناسب با سفارش مشتری را نیز دارا می‌باشد.

بر این اساس نخستین سفارش ورق‌های فولادی حدود 12 تن بود که در اسفند 98 به شرکت ذوب آهن داده شد، و تاکنون 6 هزار تن از ورق‌های فولادی تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان به بازار عرضه شده است.

در حال حاضر اولویت این شرکت در سال 99 تامین نیاز داخلی کشور به محصولات خاص است و اگر در آینده تقاضا برای این محصولات افزایش یابد یا نیاز به محصولات جدیدی به وجود بیاید برنامه‌ریزی برای تامین این محصولات در دستور کار قرار می‌گیرد.

اکنون با توجه به مشکلاتی که در این سال‌ها برای تامین مواد اولیه وجود داشته است شرکت ذوب آهن در سال 99 نیز همچنان نگرانی هایی برای تامین سنگ آهن دارد و با توجه به مشکلاتی که در رابطه با انتشار ویروس کرونا در اقتصاد رخ داده و تولید معادن کشور تا حدودی کاهش یافته، احتمال اختلال در تامین مواد اولیه باقی است، زیرا بسیاری از معادن در تعطیلات عید، فعالیتی نداشتند و حتی برخی از آنها بعد از عید نیز با تعداد نیروی کمتر فعالیت خود را آغاز کرده اند، از این رو پیش‌بینی تولید در امسال دور از انتظار نیست.

 

نقش ذوب آهن در بورس

شرکت ذوب‌آهن اصفهان که با نماد ذوب و سرمایه‌ای 61هزار میلیارد ریالی در بورس فعال است در گزارش 9ماهه منتهی به 30 آذر98 خود 76 هزار و 749 میلیارد درآمد عملیاتی داشته که پس از کسر هزینه‌ها و مالیات سود خالص این شرکت در این مدت به 4 هزار و 627 میلیارد ریال رسیده است. این سودآوری در حالی محقق شده که میزان سودآوری ذوب‌آهن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افتی 20درصدی داشته است. ذوب آهن که در سه ماهه پایانی سال 97 افزایش سرمایه‌ای 85درصدی را به ثبت رسانده بود به ازای هر سهم در 9 ماه نخست سال گذشته 75ریال سود شناسایی کرده که در مقایسه با سال 97 در حدود 57 درصد کاهش داشته است.

عملکرد ذوب آهن در نخستین ماه سال 99 گویای رشد 34 درصدی است براین اساس، "ذوب" در این مدت از فروش تیرآهن، میلگرد، کلاف، ریل، شمش کالایی، فرآورده‌های جانبی و سایر محصولات بالغ بر 714.9 میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 34 درصدی همراه شده است.

میزان تولید چدن مذاب کوره بلندها طی فروردین 176.5 هزار تن بوده که البته از ماه‌های قبل کمتر بوده که طبیعی است. این شرکت در اسفند 1.1 هزار میلیارد تومان فروش داشته و تیر آهن و شمش را به نرخ 4.86 و 4.89 میلیون تومان فروخته بود. در فروردین نرخ تیر آهن و شمش 4.98 و 4.58 میلیون تومان بوده است.

 

نرخ فروش ذوب آهن در نخستین ماه سال جهش تولید

عملکرد فروش شرکت ذوب آهن اصفهان در فروردین ماه منجر به کسب درآمد عملیاتی 7 هزار و 149 میلیارد ریالی شده است.

این میزان فروش شامل فروش یک هزار و 637 میلیارد ریال فروش صادراتی بوده و فروش فروردین‌ماه نیز در مقایسه با اسفندماه با کاهش 35 درصدی همراه بوده است.

نرخ فروش محصولات شرکت با توجه به کاهش شدید و سنگین قیمت‌ها در بازار جهانی محصولات فولادی با نوسان مواجه بوده است.

در حالی که نرخ فروش شمش فولادی بیش از 6 درصد کاهش را تجربه کرد، نرخ میلگرد شرکت با افزایش 6.5 درصدی همراه بود و همچنین نرخ تیرآهن شرکت نیز با افت اندک 0.4 درصدی همراه بود.

به این ترتیب علی رغم کاهش محسوس قیمت‌های جهانی، نرخ فروش دو محصول اصلی تیرآهن و میلگرد همچنان در سطوح بالایی است.

لازم به ذکر است که شرکت ذوب آهن در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 1398 موفق به فروش بیش از 108 هزار و 500 میلیارد ریال انواع محصولات فولادی شده است که بیش از 50 درصد افزایش را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد.

 

اقدامات ذوب آهن جهت مقابله با کرونا

ذوب آهن اصفهان نیز از ابتدای شیوع کرونا در کشور، با تشکیل ستادبحران اقدامات موثر و گسترده‌ای را آغاز کرد. در این ستاد بحران معاونان مدیرعامل شرکت، بیمارستان شهید مطهری، خدمات و امور اجتماعی، روابط عمومی، بازرسی، حراست و امور شهری و پسماند عضویت داشته و کلیه فعالیت‌ها بر اساس مصوبات آن انجام شده است.

 مدیریت خدمات شهری و امور پسماند ذوب آهن، گندزدایی و ضد عفونی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شرکت، ساختمان‌های اداری، رختکن‌های کارگاهی و سرویس‌های بهداشتی، آسانسورهای ساختمان‌های شرکت، ساختمان‌های سایر ارگان‌های مستقر در کارخانه، سمپاشی و ضد عفونی محیط و تامین و پخش مواد شوینده (مایع صابون، الکل، وایتکس، جوهر نمک و... ) برای نظافت ساختمان مدیریت‌هایی را جهت کنترل ویروس کرونا انجام داده است.

همچنین در جهت حفظ سلامت و تسریع در انجام اقدامات درمانی تشخیص افراد دارای علایم بیماری کرونا، طرح بزرگ غربالگری و پایش سلامتی در مبادی ورودی شرکت ذوب آهن اصفهان از شنبه 6 فروردین، توسط کارکنان مدیریت HSE آغاز شده است و تا نابودی کامل این ویروس ادامه خواهد داشت.

از زمان شیوع ویروس کرونا به کشور و در راستای پیشگیری از این بیماری تاکنون تعداد 30 هزار ژل جیبی و 100 هزار ماسک، بین پرسنل توزیع و بیش از 12 میلیارد ریال جهت پیشگیری از اپیدمی بیماری در کارگاه‌ها مستقیماً هزینه شده است. همچنین میزان مصرف کل مواد ضدعفونی بیش از 4 هزار لیتر برآورد می‌گردد.

عناوین برگزیده