تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۱۰۶۱۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان از جلسه مهم و پر چالش قیمت گذاری گفت:

ذوب آهن با هر گونه افزایش قیمت سنگ آهن مخالف است/ اگرچه توافق عملیاتی حاصل نشده اما قدم مثبتی در جهت شفاف سازی منافع همه حلقه های زنجیره برداشته شد

می متالز - محمدجعفر صالحی، معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص جلسه تعیین نسبت‌های قیمتی زنجیره فولاد اظهار کرد: این نشست بنا به دعوت معاونت امور معدنی وزارت صمت با عنوان قیمت گذاری سنگ آهن و محصولات معدنی با حضور تولیدکنندگان مواد آهن دار شامل سنگ آهن، کنسانتره و گندله و همچنین تولیدکنندگان فولاد تشکیل شد.
ذوب آهن با هر گونه افزایش قیمت سنگ آهن مخالف است/ اگرچه توافق عملیاتی حاصل نشده اما قدم مثبتی در جهت شفاف سازی منافع همه حلقه های زنجیره برداشته شد

به گزارش می متالز، صالحی افزود: در زنجیره فولاد از سنگ تا محصول نهایی، بنا به ماهیت اقتصادی فعالیت سودی متصور است. این سود می‌بایست به صورت منطقی در چرخه تولید، توزیع شود، تا همه منتفع گردند. درحال حاضر همه طرفین درگیر معتقدند که حلقه های دیگر سود بیشتری می برند و به عبارتی دیگر به حلقه های بعدی بنا به قیمت های دستوری یارانه می پردازند.

معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان با بیان این که حاشیه ‌سود ناخالص واحدها براساس کدال، گویای میزان سودی است که هر واحد از این چرخه می‌برد، ادامه داد: علاوه بر این حجم سرمایه گذاری و سهم سود، فاکتور دیگری است که سهم سود هر واحد از چرخه را عیان می کند. به طور متوسط سهم سود ناخالص گروه معدنی دو برابر سهم سود فولادی ها از این چرخه می باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این جلسه توافقی میان فولادی ها و سنگ آهنی ها حاصل شد، گفت: به این پرسش نمی توان به طور قطعی پاسخ داد چرا که طرفین ادعاهای خود را مطرح کردند و معاونت معدنی هم دغدغه های حاکمیت را به طور شفاف بیان نمود. همه اذعان دارند که هزینه های تولید افزایش یافته اما با سرکوب قیمت در حلقه پایانی زنجیره به نوعی با رویکرد ظلم‌ بالسویه عدل است این سرکوب قیمت در کل زنجیره رخ می دهد.

به گفته صالحی از آنجایی که سهم هزینه‌ها در حلقه‌های پایانی بالاتر است هرگونه افزایش قیمت در حلقه‌های ابتدایی با اثر اهرمی بر هزینه های حلقه های بعدی نمایان می‌شود. لذا توافقی عملیاتی حاصل نشده اما در مجموع قدم مثبتی در جهت شفاف سازی منافع همه حلقه های زنجیره می‌باشد.

معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان درباره میزان اثرگذاری وزارت صمت در نتایج حاصل شده در این نشست عنوان کرد: به هر حال متولی بخش صنعت و معدن، وزارت صمت است و چاره‌ای جز اعمال نفوذ در قیمت‌گذاری متصور نیست چرا که شرایط نه برای رها‌سازی قیمت و واگذاری آن به مولفه های بازار آزاد موجود است و نه اعمال حاکمیت دولتی به صورت صرف. لذا جمع بندی نهایی به ناچار می‌بایست توسط حاکمیت صورت پذیرفته و جهت اجرا ابلاغ گردد.

وی همچنین گفت: چنین نشست هایی امکان بررسی کارشناسی جزئیات موضوع را فراهم نمی کند و نتیجه مطلوب را در پی نخواهد داشت بنابراین پیشنهاد شد که کمیته ای متشکل از انجمن فولاد، انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن، خانه معدن (در صورت ضرورت) و نمایندگان دولت بررسی دقیق و کارشناسی همه راه حل های موجود را به انجام رسانده و نتیجه نهایی جهت تصویب و ابلاغ به معاونت معدنی ارائه گردد.

صالحی در پاسخ به این پرسش که نظر فولادی‌ها درمورد قیمت پایه زنجیره سنگ آهن از کنسانتره تا آهن اسفنجی چیست، گفت: مقرر شد که اولا سنگ آهن نیز مشمول قیمت گذاری شود و برای سایر محصولات معدنی که قبلا مشمول بوده اعداد توسط گروه معدنی پیشنهاد شد. اما پیشنهاد خاصی از سوی فولادی‌ ها ارائه نشد.

معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان افزود: در این جلسه همه یک صدا اعلام داشتند که در سال جهش تولید، هرگونه افزایش قیمتی منجر به افزایش قیمت تمام شده می شود و با توجه به سیاست های حاکمیت برای جلوگیری از افزایش قیمت و ورود فشارهای بیشتر اقتصادی به جامعه، منجر به زیان شرکت های فولادی و عدم دستیابی به تعهدات و شعار سال خواهد شد.

به گفته وی پیشنهاد معاون امور معدنی، عرضه همه محصولات در بورس کالای ایران و اجازه خرید صرفا جهت مصرف کنندگان حلقه های بعدی و یا تداوم روش فعلی و با تعیین نسبتی از شمش فولاد خوزستان و همچنین تعیین قیمت برای سنگ بوده که به نظر می رسد پیشنهاد دوم مورد پذیرش اکثریت واقع شود.

صالحی بیان کرد: به منظور دستیابی به یک روش معقول و منطقی در شرایط جنگ اقتصادی ضرورت دارد اولا کالای با ارزش افزوده بالاتر که می‌تواند ارز آوری بیشتری داشته باشد صادر شود و عوارض صادراتی مواد آهندار به ممنوعیت صادرات مواد آهندار ارتقا داده شود. از آنجایی که صادرات فولاد تقریبا هشت برابر مواد خام ارزآوری دارد بهتر است اولویت صادرات به محصولات‌ فولادی تخصیص داده شود.

معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان ادامه داد: در صورت نیاز واحدهای معدنی به ارز، امکان تامین ارز مورد نیاز از محل ارز حاصل از صادرات واحد های فولاد پیش بینی شود. واحد‌‌های معدنی ملزم به اجرای تعهدات سهمیه بندی باشند و فروش مواد اولیه به مقاصدی باشد که مصرف کننده های نهایی هستند.

وی با بیان این که ما معتقدیم در شرایط معمول، دخالت در قیمت گذاری و سهمیه بندی برای تولید، اختیار و قدرت رقابت را از خریدار و فروشنده سلب می کند، گفت: اما از آنجایی که استعمار و استکبار، هدفی جز ورود صدمه به اقتصاد و معیشت مردم ندارد لذا برای مواد اولیه آغوش خریداران خارجی بر روی معادن باز است و برای محصولات فولادی به جز تحریم و کارشکنی، همه راه ها بسته است. لذا بهتر است در این جنگ تمام عیار اقتصادی، با دست خودمان زمینه را برای ورود فشار بیشتر فراهم نکنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولیدکننده فولاد به روش کوره بلند، از نعمت یارانه های انرژی که محروم است و از سوی دیگر از معادن خدادادی که انفال است - بماند که بهره‌برداران معادن، خود را مالک مطلق می‌دانند- و روزی سنگ بنایشان به یمن وجود ذوب آهن بنا نهاده شده هم نصیبی نداشته و از طرفی به عنوان تنها مصرف کننده‌ زغال سنگ داخلی، به ناچار می بایست چند برابر انرژی ارزان گاز و برق برای تامین زغال‌سنگ و کک هزینه نماید.

معاون خرید شرکت ذوب آهن اصفهان افزود: ذوب آهن به طور متوسط به ازای هر تن، یک میلیون تومان هزینه بیشتر نسبت به واحدهای غیر کوره بلندی برای تامین انرژی مورد نیاز هزینه می نماید. لذا ذوب آهن با هر گونه افزایش قیمت سنگ آهن مخالف بوده و ورود به این بحث را در شرایط کنونی غیر قابل قبول می داند.

عناوین برگزیده