تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۱۰۶۲۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

دلایل ایجاد بازار سیاه محصولات فولادی

می متالز - دبیر سندیکای لوله و پروفیل گفت: سایت بهین یاب به دلیل درست عمل نکردن یکی از عوامل بازار سیاه محصولات فولادی است.
دلایل ایجاد بازار سیاه محصولات فولادی

به گزارش می متالز، امیرحسین کاوه درباره قیمت بالای برخی از محصولات فولادی همانند ورق در بازار اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۲۶ میلیون تن تولید فولاد داریم، اما حجم مصرف داخلی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تن است و ۱۰ تا ۱۳ میلیون تن اضافه تولید داریم بنابراین این کالا سهمیه‌ای نیست و نباید بازار سیاه داشته باشد.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل افزود: به دلیل اینکه سهمیه تولیدکنندگان در بورس کالا به اندازه نیاز نیست ناچار به خرید از بازار هستند.

وی با بیان اینکه بازار سیاه نباید تشویق شود تا قیمت بازار رسمی به آن برسد، گفت: مرجع بازار، بورس کالا است و قیمت رسمی قیمت بازار محسوب می‌شود.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل با تاکید بر اینکه سایت بهین یاب به دلیل درست عمل نکردن یکی از عوامل بازار سیاه است خاطرنشان کرد: همچنین بازار نقدی بورس نیز از دیگر عوامل به وجود آمدن بازار سیاه است.

وی تصریح کرد: در سایت بهینه یاب سهمیه‌ها متناسب اختصاص داده نمی‌شود و به برخی تولیدکنندگان بیشتر از میزان تولید به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.

کاوه با بیان اینکه تقاضای مازاد در سایت بهین یاب داریم، اظهار کرد: در حالی که تقاضا ورق گرم در سایت بهین یاب ماهانه ۷۰۰ هزار تن است، اما فولاد مبارکه توانایی تامین ۳۰۰ هزار تن را دارد.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل با بیان اینکه تولید محصولات فولادی ما متعادل نیست، افزود: حدود ۶۱ درصد صادرات ما شمش خام است، اما ورق فولادی ما کم است که باید تولید آن بیشتر شود.

وی درباره بازار نقدی بورس گفت: همیشه صنایع کوچک مشکل سرمایه در گردش دارند، اما در بورس، کالا را به صورت نقد با ارزش افزوده باید پرداخت کنند و سه ماه دیگه کالا را دریافت کنند و در این هنگام دلال وارد می‌شود و سهمیه را از تولید کننده خریداری می‌کند.

منبع: ارانیکو
عناوین برگزیده