تاریخ: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۳:۰۴
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۱۰۶۴۸۸
سرویس خبر : سیم و کابل
مدیر عامل شرکت‌ کابل‌سازی ایران عنوان کرد:

عدم بازپرداخت مطالبات؛ بلای جان صنعت سیم و کابل

می متالز - شرکت‌ کابل‌سازی ایران (سهامی عام) اولین کارخانه تولید کابل و صنعت برق کشور با قدمت حدود ۵۵ سال است که هم‌اکنون سهام آن در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. این شرکت با انتقال تکنولوژی از آلمان در زمینه تولید کابل‌های تخصصی به‌ویژه کابل‌های تخصصی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور را در این زمینه به خودکفایی رسانده است.
عدم بازپرداخت مطالبات؛ بلای جان صنعت سیم و کابل

به گزارش می متالز، محمد علیمرادی، مدیرعامل این شرکت‌ معتقد است: یکی از چالش‌های بزرگ در صنعت سیم و کابل، عدم بازپرداخت به‌موقع مطالبات و تاخیرهای فراوان در دریافت مطالبات از شرکت‌های دولتی، نیمه‌دولتی و کارفرمایان فعال در پروژه‌ها است که این امر صنعت سیم و کابل را عملا دچار بحران‌های مالی و ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری می‌کند.

 

 شرکت‌ کابل‌سازی ایران چه محصولاتی تولید می‌کند؟

این شرکت انواع کابل‌های برق (فشار ضعیف، متوسط و فشارقوی تا سطح ولتاژ ۱۳۲ کیلوولت)، مخابراتی، سیم‌های مفتولی و کابل‌های ابزار دقیق و کابل‌های مسلح و سربی و همچنین کابل‌های فیبر نوری را تولید می‌کند. ظرفیت اسمی تولید شرکت در خصوص انواع کابل فیبر نوری، حدود ۴۰ میلیون متر در سال بوده و شرکت برای تولید ۵۰ میلیون متر در سال، در حال برنامه‌ریزی است. همچنین ظرفیت تولید در خصوص کابل‌های برق و مخابرات که با هادی مس و آلومینیوم است حدود ۷ هزار تن در سال است.

سبد محصولات شرکت کامل و مجموعه‌ای از انواع کابل‌های مخابراتی و برق را شامل می‌شود. درحالی‌که بسیاری از شرکت‌های کابل‌سازی فقط در یک حوزه سرمایه‌گذاری و فعالیت دارند. عمده تولیدات شرکت، کابل‌های تخصصی بوده که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این شرکت متناسب با پروژه‌های فعال در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و به‌صورت سفارشی محصولات خود را تولید می‌کند. در این کارخانه کابل‌های تخصصی ساخته می‌شود که قبل از این در کشور تولید نمی‌شدند و ما ظرف ۲ تا ۳ سال گذشته موفق به تولید آن شدیم. ازجمله این کابل‌ها می‌توان به کابل‌های کامپوزیت مورداستفاده در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد، یکی از پروژه‌های اخیر شرکت، تولید کابل‌های موردنیاز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ارزشی بالغ‌بر ۶ میلیون یورو بود که در مدت‌زمان ۴ ماه موفق به تولید آن شدیم.

در حال حاضر با شرکت راه‌آهن ایران برای تولید کابل کامپوزیت مخـصوص و مورداستفاده در حوزه علائم الکتریکی و سیگنالینگ راه‌آهن در حال مذاکره هستیم که ترکیبی از فیبر نوری و کابل‌های برقی بوده و محصولی منحصربه‌فرد در کشور است.

تا قبل از سال ۸۵ این کابل‌ها به کشور وارد می‌شدند ولی بعد از وقوع تحریم‌ها، با توجه به نیاز کشور و در جهت خودکفایی تولید این محصول و خارج شدن از وابستگی به کشورهای اروپایی با تحقیق صورت گرفته و بر اساس دانش و تکنولوژی موجود در شرکت شروع به تولید آن کردیم که دراین زمینه موفق هم شدیم. این مجموعه به سبب سابقه فعالیت تولیدی خود از دانش و بنیاد قوی برخوردار است. اکثر بزرگانی که هم‌اکنون در این صنعت فعال هستند شروع فعالیت خود را از این شرکت آغاز کرده‌اند. ماشین‌آلات تولیدی و تجهیزات آزمایشگاهی و کنترل کیفیت این شرکت از برندهای خوب دنیا و تماما اروپایی است.

 

متقاضیان شرکت چه مجموعه‌هایی هستند؟

شرکت‌های فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، قطار شهری و حومه، تولیدی سیمان، حوزه نیروگاهی، مخابرات و برق‌های منطقه‌ای و پیمانکاران فعال در این خصوص هستند.

 

موانع و مشکلات صنعت سیم و کابل چیست؟

یکی از مشکلات اصلی تولید و صنعت، نوسانات نرخ ارز بوده که به تولیدکنندگان آسیب جدی می‌رساند زیرا مواد اولیه به‌تناسب قیمت ارز تغییر کرده ولی مشتریان محصولات ما که عمدتا شرکتی هستند، قراردادهای خرید را به‌صورت یک‌طرفه و باقیمت ثابت می‌بندند و هیچ‌گونه تغییر و نوسان قیمتی را نمی‌پذیرند.

مشکل دیگر این صنعت پروژه محور بودن آن است و از فضای کسب‌وکار کشور و سیاست‌های اتخاذشده تاثیرپذیر بوده و متناسب با آن دستخوش تغییرات در حوزه تولید و فروش می‌شود. وقتی پروژه‌های بزرگ عمرانی، نفت، گاز و پتروشیمی، برق، مخابرات و حتی بازار مسکن در کشور دچار رکود می‌شود یا مشکلات مالی و مدیریتی در این پروژه‌ها صورت می‌پذیرد عملا این صنعت هم تحت تاثیر مستقیم قرار می‌گیرد.

مشکل دیگر این صنعت ماشین‌آلات تولیدی است؛ صنعت سیم و کابل در کشور در حال ورود به مرحله میان‌سالی بوده و بسیاری از شرکت‌ها نیاز به نوسازی ماشین‌آلات تولیدی خود برای بهره‌مندی از تکنولوژی روز در تولید و افزایش بهره‌وری خوددارند. این شرکت‌ها برای نوسازی ماشین‌آلات خود نیازمند دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت، معافیت‌های گمرکی و آسان‌سازی مراحل ثبت سفارش و تشریفات گمرکی هستند که عملا در شرایط فعلی چنین شرایطی مهیا نیست.

از چالش‌های بزرگ در صنعت سیم و کابل، عدم بازپرداخت به‌موقع مطالبات و تأخیرهای فراوان در دریافت طلب‌های خود از شرکت‌های دولتی، نیمه‌دولتی و کارفرمایان فعال در پروژه‌ها است که این امر متاثر از شرایط پولی و ارزی و سیاست‌های کلان کشور بوده و صنعت را عملا دچار بحران‌های مالی و ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری می‌کند.

صنعت کشور به‌طورکلی درگیر موضوع رقابت‌پذیری است و دولت و نهادهای نظارتی می‌توانند در این زمینه کمک کنند تا مواد اولیه باقیمت پایین‌تری به دست تولیدکنندگان برسد. تولید سیم و کابل ازلحاظ تامین مواد اولیه و همچنین تهیه ماشین‌آلات تولیدی- صنعتی سرمایه‌بر است. ازاین‌رو کمک دولت، نهادهای مسوول در حوزه تولید و صنعت می‌تواند به حل مشکلات فوق بسیار کمک‌کننده باشد و منجر به کاهش قیمت تمام‌شده تولید و رقابتی شدن نرخ محصولات شود. مفتول مس یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه تولید سیم و کابل است که توسط شرکت مس سرچشمه تولید و از طریق بورس کالا عرضه می‌شود و سیاست فروش، عرضه و نحوه قیمت‌گذاری این ماده اولیه اصلی و استراتژیک، تاثیر بسزایی در تعادل، عرضه، تقاضا و قیمت تمام‌شده محصول دارد. مبنای محاسبات قیمت مس بر اساس نرخ میانگین ارز مرجع (نیما) اتفاق می‌افتد درحالی‌که اگر مبنای نرخ ارز باقیمت پایین‌تر موردتوجه قرار گیرد باعث کاهش قیمت تمام‌شده و شرایط بهتر برای صادرات خواهد شد.

 

فروش شرکت در سال‌های اخیر چه تغییراتی داشته است؟

شرکت طی سال‌های اخیر باوجود مشکلات متعدد و عدم همکاری سیستم بانکی در ارائه تسهیلات، موفق به اخذ سفارش‌ها و اجرای قراردادهای بزرگی در حوزه مخابرات به ارزش ۵۰ میلیارد تومان و در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان شده است. از اقدامات اصلی شرکت می‌توان به تامین کابل‌های فاز ۱۷، ۱۸ و ۱۹ پارس جنوبی اشاره کرد.

عناوین برگزیده