تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۳۶
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۱۰۶۶۲۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:

ممنوعیت واردات سیمان ایران به قزاقستان در پی افزایش تولید داخلی سیمان قزاق ها

می متالز - مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران از ممنوعیت واردات سیمان به قزاقستان خبر داد و گفت: این موضوع از طریق نمایندگی کشورمان در قزاقستان و همچنین سفارت این کشور در تهران در دست پیگیری است. و به نظر می‌رسد دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم، افزایش تولید داخلی سیمان در این کشور، همزمان با کاهش ساخت‌ و سازها و کاهش صادرات این کشور است.
ممنوعیت واردات سیمان ایران به قزاقستان در پی افزایش تولید داخلی سیمان قزاق ها

به گزارش می متالز، بهروز حسن الفت اظهار داشت: براساس توضیحات سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو، وزارت صنعت و توسعه زیرساخت‌های قزاقستان طی تنظیم مقررات جدید مورخ 9 آوریل2020، واردات انواع خاصی از سیمان را از کشورهای ثالث به مدت 6 ماه ممنوع اعلام کرد و مقرر شده این قانون به مدت 10 روز پس از انتشار رسمی آن یعنی از 27 آوریل مصادف با 8 اردیبهشت1399 اجرایی شود. به طور خاص این ممنوعیت مربوط به سیمان کلینکر، سیمان پرتلند، سیمان آلومینا و سایر سیمان‌های هیدرولیکی است.

در این خصوص، حبیب‌الله ملکوتی‌فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو گفت: با توجه به صادرات عمده سیمان از کشورمان به جمهوری قزاقستان، فعالیت بخش قابل توجهی از فعالان اقتصادی و کارخانجات سیمان در ایران با مشکلاتی رو به رو خواهد شد. این نمایندگی از هفته گذشته درگیر این موضوع بوده و با جهات مختلف در استانداری و گمرکات تماس داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و راهبردی بودن موضوع صادرات سیمان از طریق بندر آکتائو به عنوان یکی از کالاهای اصلی صادراتی کشور از این طریق، انتظار می‌رود تمام تلاش‌ها در سطوح مختلف برای چاره‌اندیشی در خصوص واردات سیمان ایران و رفع هرگونه محدودیت در این خصوص اعمال شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو بیان داشت: این موضوع جدی است و طرف قزاقی برای فهماندن جدیت موضوع، هم اکنون سخت‌گیری زیادی را برای تخلیه بار یکی از کشتی‌های ایرانی که حامل محموله سیمان است، روا داشته و تذکراتی را برای محموله بعدی داده است.

وی گفت: مقامات بندری آکتائو اظهار می‌دارند این تصمیمی نیست که آنها بتوانند در آن تغییری ایجاد کنند یا تاثیرگذار باشند؛ موضوع کشوری است.

گفتنی است، به منظور بررسی و پیگیری این موضوع در بندر آکتائو رایزنی‌هایی از سوی نمایندگی ایران با سفیر در نورسلطان صورت گرفته و خواستار پیگیری در سطح ملی و از طریق گفتگو با مقامات وزارت امور خارجه و وزارت صنایع و توسعه زیرساخت کشور میزبان شده است که این مهم در نورسلطان و از طریق سفیر در حال انجام است.

عناوین برگزیده