تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۱۰۶۶۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم

امیدواریم در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم

به گزارش می‌متالز - حسن روحانی امروز در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم، ضمن ارایه شرح مختصری از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم، اظهار داشت:ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و جناحی، اساس کار برای همکاری دولت و مجلس خواهد بود.
امیدواریم در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم

آیین افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی  با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس، سید حسن خمینی، محمد حسین باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور،امیر موسوی فرمانده‌کل ارتش ، حسین اشتری فرمانده ناجا و عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، آغاز شد.

در این مراسم همچنین پیام  مقام معظم رهبری توسط رئیس دفتر ایشان، محمد محمدی گلپایگانی قرائت‌ شد.

روحانی در این مراسم با تاکید بر اینکه همه فکرها باید برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و هویت ملی باشد و مصالح عمومی باید بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه های انتخابیه، ترجیح داده شود، تاکید کرد مبنای همکاری دولت و مجلس قانون اساسی است.

او همچنین خاطرنشان کرد: ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و جناحی، اساس کار برای همکاری دولت و مجلس خواهد بود.

روحانی همچنین به شرح مختصری از اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت.

مهم‌ترین نکات صحبت‌های حسن روحانی رئیس جمهور در این مراسم به شرح زیر است:

مجلس‌ها آمدند و رفتند، دولت‌ها هم آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه‌ها و بیش از یک قرن به عنوان محکم‌ترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانونگذاری ایران است.

دولت و مجلس در بسیاری از زمینه ها ‌می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری، لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است .

مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می‌دانیم. آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید. همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح بدهیم.

دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع 5 ساله و 3 ساله قرار گرفت. در پنج سال اول مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و بحمدالله در همه زمینه‌ها در سال‌های اولیه، هم شاهد گشایش‌ها در امور مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و هم شاهد پیشرفت بودیم.

توانمندی درمانی کشور از تخت‌های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه قبل از سال 92 در تاریخ ایران بوده است، رسید و این افتخار بزرگی برای ملت ایران و مسئولین نظام است که شرایط آنچنان مهیا شد که در این حادثه سخت ویروس عالمگیر، ما نه دغدغه‌ای از لحاظ تخت بیمارستانی و نه دغدغه‌ای نسبت به تخت‌های ویژه و آی‌سی‌یو و نه برای دستگاه های تنفس مصنوعی داشتیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد یک تحول اساسی بودند. ما از ۵۲ شرکت دانش‌بنیان امروز به بالای پنج هزار شرکت رسیده‌ایم که درآمد آنها در سال ۹۸، ۱۲۰ هزار میلیارد بوده است.  

خودکفایی‌ها، توسعه زمینه‌های کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی نشانه تحرک ملت بزرگ ایران در بخش کشاورزی صنعت و در سایر بخش‌ها بوده است.

در زمینه دانش و فناوری از رتبه ۲۱ به جایگاه شانزدهم دست پیدا کردیم و در زمینه نوآوری از رتبه ۱۳۱ به رتبه ۶۱ رسیدیم. این تحرک بزرگ در سراسر کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی بود.  

بزرگراه‌های کشور از ۱۴ هزار به ۲۸ هزار کیلومتر رسیده است که نسبت به قبل از دولت یازدهم دو برابر شده است و البته در زمینه ریل گذاری و توسعه بنادر کشور نیز یک حرکت خوب را شاهد هستیم.

رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۵ با نرخ ۱۲.۵ درصد بالاترین رشد اقتصادی در سراسر جهان بود. در تورم نیز در این مدت توانستیم به نرخ تک رقمی ۹ درصد و حتی ۷ درصد برسیم.

در زمینه صادرات غیرنفتی که روز به روز در تنگنا قرار گرفتیم، در چند سال متناوب صادرات غیرنفتی با واردات غیرنفتی تراز مثبت پیدا کرد و ما شاهد ایجاد 970 هزار شغل جدید در سال 96 بودیم.د

در برابر اهداف دشمنان‌مان ایستادگی کردیم. دشمن نه نسبت به اصل نظام و نه نسبت به ایجاد بحران در سراسر کشور به هدف خود نرسید و نخواهد رسید.

باید از هدایت و حمایت مقام معظم رهبری یاد کنم که در آغاز سال 97 در جمع سران سه قوه و عده‌ای از مسئولین فرمودند، اکنون دولت در وسط میدان است و رئیس جمهور به عنوان فرمانده این میدان جنگ است و دو قوه دیگر و همه نهادها موظفند به دولت یاری برسانند و کمک کنند .ساختاری را برای حمایت دولت تحت عنوان

مقام معظم رهبری شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل دادند که تاکنون این شورا پنجاه جلسه تشکیل داده و مصوبات فراوانی برای باز کردن گره‌های سخت در جامعه اقتصادی و اجتماعی مردم داشت.

دوران گرچه دوران بسیار سختی برای کشور بود، اما هیچ یک از اهداف مهم اقتصادی و اجتماعی که در 5 سال اول جزو هدف‌های دولت بود، در این دوران 3 ساله هم از یاد نبردیم و فراموش نکردیم و همه آن اهداف را پیگیری و دنبال می‌کنیم.

خواست بنده از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم. دوره امروز، دوره ایستادگی و بردباری است.

به هیچ عنوان دنبال این نیستیم که مجلس شورای اسلامی در دو وظیفه بسیار مهم خود یعنی تقنین و نظارت، هیچ کجا کوتاه بیاید. بدون کم و کاست به دنبال مجلس قوی، صالح و کارآمد و همین مجلسی که مقام معظم رهبری در پیام امروزشان تأکید کردند، مجلسی که برای مردم امید و برای دولت تکیه‌گاه باشد.

ی‌تردید کار مجلس شورای اسلامی، اجرا و مسئولیت‌های اجرایی و قضایی نیست. استقلال قوا در قانون اساسی ما تأکید شده است اما استقلال قوا به معنای تنازع قوا و در برابر یکدیگر ایستادن نیست. می‌توانیم با حفظ استقلال قوا، تعامل قوای ما به گونه‌ای باشد که به هدف اصلی دست یابیم.

دولت دست خود را به سمت مجلس یازدهم دراز می‌کند. ما از مجلس "اخوت" را می‌خواهیم همانطور که همه ما از رهبری بزرگوارمان "ابوت" را می‌خواهیم و مطمئن هستیم با همکاری همدیگر در این سال بسیار سخت به مردم امید بیشتر می‌دهیم و یأس بیشتر را برای دشمنان نظام و دشمنان ملت بزرگ ایران و پیشرفت و توسعه کشور را ادامه خواهیم داد.

دولت 10 لایحه مهم را تقدیم مجلس شورای اسلامی دهم کرده بود که فرصت رسیدگی به آنها نشد، همه آنها را به زودی تقدیم این مجلس خواهیم کرد در راستای اهداف بلندی که برای اقتصاد مردمی و عدم تصدی‌گری دولت و نهادهای عمومی در اقتصاد کشور که جزو دستورات مقام معظم رهبری است.

بهبود و توسعه محیط کسب و کار در جامعه، مبارزه با فساد و شفافیت و نشاط علمی و تحقیقاتی و فرهنگی در کشور و گسترش آزادی و عدالت بویژه برای زنان، جوانان، اقوام و طوایف مختلف که جزو اهداف این نظام است. در کنار هم خواهیم بود و ان‌شاء الله می‌توانیم امید جدیدی را برای ملت ایران بوجود بیاوریم.

عناوین برگزیده