تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۲۲
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۰۶۷۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دو پرسش “رحمانی” از رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران

می متالز - تقی نبئی با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت رسماً رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران شد.
دو پرسش “رحمانی” از رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران

به گزارش می متالز، رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار در راستای اهمیت جایگاه سازمان نظام مهندسی معدن ایران اینطور گفت: تشکل‌ها باید کارها را بپذیرند و ما هم این را می پذیریم که به آن‌ها باید تفویض اختیار کرد. ولی آن‌ها باید مسوولیت‌پذیر باشند و عواقب مسوولیت خود را پذیرا باشند. یکی از مهم‌ترین امور بحث الکترونیکی کردن و هوشمندسازی کلیه امور است، به نحوی که مردم دیگر نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند، چه در دوران کرونا و چه در پسا کرونا.

ایشان همچنین خاطر نشان کردند: با همت اسماعیلی نقشه راه معدن و صنایع معدنی تدوین شده و ماموریت‌ها بر اساس آن شکل گرفته است.

رحمانی افزود: مقام معظم رهبری در جایی از بیاناتشان فرمودند “اگر می خواهید مشکلات مملکت مرتفع گردد بروید به تولید فکر کنید” و بنده معتقدم این وزارتخانه می تواند به کشور رونق دهد و تخصص و پشتکاری که دکتر اسماعیلی در بخش معدن دارند نوید بخش رونق در بخش معدن و صنایع معدنی خواهد بود.

در ادامه سخنانشان؛ اعتقاد بنده بر این است که معادن را باید آزاد گذاشت و به مردم واگذار کرد و باید بسیج عمومی به راه بیفتد و همه با انگیزه در این بخش وارد شوند، که در این صورت این بخش یکی از نقاط امید و قوت مملکت خواهد بود.

همچنین در ادامه وزیر صمت سوالی از نبئی مطرح کردند که: ” بخش معدن را در پسا کرونا چگونه می‌بینید؟”

نبئی در پاسخ گفت: تحلیل بنده این است که با توجه به اوضاع نابسامان نفت، بخش اقتصاد تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی پیدا خواهد کرد و این فرصت مغتنمی برای جذب سرمایه در این بخش است، که یکی از موارد می تواند طرح احیای معادن غیر فعال کشور باشد و اگر بتوان این معادن را ظرف مدت کوتاهی فعال نمود، جهش خوبی در بخش معدن و صنایع معدنی را شاهد خواهیم بود. با توجه به اینکه خوشبختانه در بخش معدن و صنایع معدنی بخش قابل توجهی از مواد اولیه و فناوری‌های لازم داخلی می‌باشد، که با برنامه‌ریزی و تدبیر وزارتخانه و تشکل‌ها و سایر فعالین این حوزه می‌توان جهش تولید قابل توجهی را انتظار داشت.

در ادامه رحمانی سوال دیگری مطرح کردند: “تاثیر شرایط موجود بر روی قیمت مواد معدنی چگونه خواهد بود؟”

نبئی در پاسخ اظهار داشت:  شرایط موجود بر قیمت مواد اولیه بالاخره تاثیرگذار خواهد بود و می‌توان انتظار بالا رفتن قیمت مواد اولیه را داشت. ولی اگر با مساعدت‌های بسیار دکتر اسماعیلی بتوان ظرفیت تولید را بالا برد، قطعا می‌توان شاهد کنترل و نهایتا پایین آمدن قیمت‌ها بود و همیشه اعتقاد بنده این است که بخش معدن ظرفیت سرمایه‌گذاری فراوانی دارد، ولی باید نگرانی بازار سرمایه از این بخش را کاهش داد.

در ادامه اسماعیلی معاون محترم امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: سازمان نظام مهندسی معدن ایران بسیار می‌تواند در کارها کمک حال وزارتخانه باشد؛ هم در کارهای غیر حاکمیتی و هم در بخشی از کارهای حاکمیتی و همانطوری که در سال 1398 سه پروژه ارزیابی ریسک، بازرسی از معادن و مستندسازی فعالیت‌های اکتشافی، استخراجی و بهره‌برداری معادن را انجام داده است، در سال 1399 نیز این روند ادامه خواهد داشت و امیدواریم که افزایش داشته باشد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده