تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۴۷
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۱۰۶۸۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

امسال صادرکننده آلومینیوم می‌شویم

می متالز - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به روند رو به رشد اجرای طرح‎‌های توسعه‌ای در بخش‌های مختلف صنایع و معادن کشور، گفت: علیرغم همه محدودیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی، توسعه کشور متوقف نشده و ۲۰۰ طرح صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید.
امسال صادرکننده آلومینیوم می‌شویم

به گزارش می‌ متالز، حسین مدرس خیابانی در نشست هم‌اندیشی خود با اعضای هیات عامل، معاونان و مدیران ایمیدرو و نیز مدیران شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی(ایمیدرو) با بیان اینکه علیرغم محدودیت‌ها و سختی‌های ناشی از تحریم، توسعه کشور متوقف نشده است، اظهار کرد: گزارش‌های مختلف از ایجاد و توسعه طرح‌های مختلف در بخش‌های صنعتی و معدنی کشور، این پیام روشن را منتقل می‌کند که با وجود شرایط سخت اقتصادی، از توسعه کشور نیز غافل نشده‌ایم که این موضوع، خبر خوشی برای مردم است. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه راه‎‌اندازی و اجرای پروژه‌ها در بخش‌های مختلف به خوبی نشان می‌دهد که کشور در یک تراز مساوی با دنیا، از مدیریت قابل قبولی برخوردار است؛ گفت: این در شرایطی است که وقتی همزمان با تحریم‌ها، حکمرانی در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا مورد قضاوت قرار می‌گیرد، ممکن است برخی ضعف‌های مدیریتی بزرگنمایی شود؛ اما در شرایط یکسان میان کشورهای دنیا همچون شیوع ویروس کرونا که به عنوان یک پدیده فراگیر، کل جهان را در بر گرفته است، حکمرانی جمهوری اسلامی ایران کاملا یک کارنامه قابل قبول را ارایه می‌دهد. وی افزود: در حالی که اکنون کشور با ویروس‌های تحریم، کاهش قیمت نفت و کرونا مبارزه می‌کند، اما در همین شرایط سخت، یک پیام روشن هم مخابره می‌شود و آن اینکه توسعه کشور در حال انجام است و پیگیری‌های مدیران اجرایی کشور در بخش صنعت و معدن، منجر به عدم توقف در عرصه امور توسعه‌ای شده است.

راه‌اندازی پویش«تولید ملی، اشتغال پایدار و صادرات مستمر» با افتتاح ۲۰۰طرح به ارزش ۱۷۰هزار میلیارد تومان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید براینکه نکته بارز این موفقیت، افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های است که از این پس در قالب پویش «تولید ملی، اشتغال پایدار و صادرات مستمر» به دست رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران بهره‌برداری می‌رسند؛ به نحوی که ۲۰۰ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۷۰ هزار میلیارد تومان تا سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهند شد که وجه غالب آن، پروژه‌های ارزآور معدن و صنایع معدنی است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه حرکت رو به جلو کشور باید ادامه یابد، خواستار گسترش ارتباطات بین سازمانی دستگاه‌های مرتبط با حوزه معدن و صنایع معدنی برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای شد و اظهار کرد: مجموعه معاونت معدنی وزارت صمت، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به همراه معاونت آموزش و پژوهش باید در قالب یک کمیته مشترک، به صورت هفتگی و منظم، جلساتی را برای پیشبرد اهداف و راهبردهای کلان این وزارتخانه در بخش معدن و صنایع معدنی برگزار نمایند. وی خاطرنشان کرد: امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به صادرات و درآمدهای ارزی دارد و با توجه به اینکه از نیمه دوم سال ۹۸، اداره کشور با ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی صورت گرفته، سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که برای اداره کشور، نقطه اتکای تامین نیازهای ارزی بر روی صادرات غیرنفتی در بخش‌های مختلف باشد که بر این اساس، زنجیره‌های تولید فولاد و مس می‌توانند نقش آفرین باشند.

ایم مقام مسئول در وزارت صمت به درآمد ۹ میلیارد دلاری ارزی ناشی از صادرات معدن و صنایع معدنی اشاره و اظهار کرد: مراقبت از بازارهای صادراتی صنایع معدنی، ماموریت جدی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در کنار آن، باید بازار داخلی نیز به دقت رصد شود؛ به خصوص اینکه امسال صادرات، بر اجرای سیاست‌های مرتبط با بازار تقدم دارد و سیاست‌های که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به گونه‌ای تنظیم شود که در جهت تقویت صادرات کشور باشد. مدرس خیابانی ادامه داد: امروز بیشترین نیاز کشور تامین ارز است تا بتوان بخش‌ عمده‌ای از نیازهای ارزی برای تامین مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات را تامین کرد؛ به همین دلیل نقش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در این مسیر بسیار بارز و تعیین‌کننده خواهد بود. وی افزود: یکی از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت آن است که زنجیره‌های مختلف ارزش در فولاد، سهام یکدیگر را در اختیار داشته و منافع مجزایی نداشته باشند که بر این اساس باید شرایطی را فراهم کرد که منافع صادراتی همه اجزای زنجیره تولید فولاد به صورت همزمان تامین شوند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی یکی از اصول مورد تاکید وزارت صنعت است که باید از سوی تولیدکنندگان فولاد مورد توجه واقع شود؛ به این معنا که همانقدر که زنجیره تامین مواد اولیه برای کارخانجات فولادی حائز اهمیت به شمار می‌رود، تامین ورق‌های فولادی مورد نیاز صنایع پایین دستی نیز مهم است؛ پس باید تامین مواد اولیه صنایع پایین دستی به موازات تامین مواد اولیه صنایع بالادستی حائز اهمیت به شمار رود.

مدرس خیابانی به ایمیدرو ماموریت داد تا به صورت جدی‌تر، برنامه‌های عملیاتی و اجرایی در حوزه ساخت داخلی را طراحی و پیاده سازی نماید؛ چراکه یکی از راهبردهای اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ساخت داخل است و با توجه به نامگذاری سال جاری، جهش تولید یکی از مسائل محوری کشور است. با توجه به رکودی که در بازار حاکم است، مازاد تولیدی که در قالب طرح‌های مرتبط با جهش تولید، روانه بازار می‌شود جذب نخواهند شد و بنابراین باید برای بازارهای صادراتی آنها فکر جدی کرد؛ ضمن اینکه اگر بازارهای صادراتی از رونق مناسبی برخوردار باشند، جهش تولید نیز از مسیر آن اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: امسال کشور به جرگه صادرکنندگان آلومینیوم ملحق خواهد شد و علاوه بر فولاد و مس که سال گذشته ۹ میلیارد دلار صادرات داشته و امسال نیز از رشد ارزآوری برخوردار خواهند شد، صنعت آلومینیوم نیز به کمک ارزآوری کشور خواهد آمد. در زمینه تکالیف رئیس جمهور در حوزه معدن و صنایع معدنی، راه اندازی معادن غیرفعال، تدوین شاخص کارآمدی معادن و نیز پایش نسبت معادن غیرفعال و به معادن فعال باید در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: اگر برچسب اقتصاد تک محصولی باید به کشور زده می‌شود، بهتر است که این برچسب به جای نفت، به اقتصاد مبتنی بر معدن و صنایع معدنی تعلق گیرد و این بخش، نقش تعیین کننده در اداره اقتصاد کشور به لحاظ تامین منابع ارزی داشته باشد.

در ادامه این نشست خداداد غریب‌پور- رئیس هیات عامل ایمیدرو- نیز با بیان اینکه ۱۴۶ معدن در سال ۹۸ احیا شد امسال احیا ۲۰۰ معدن در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: سال گذشته، یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه از بخش خصوصی جذب شد. با مشارکت بخش خصوصی، میزان سرمایه گذاری ایمیدرو از ۷۵۰ میلیارد تومان ابتدای سال ۹۸ به یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در پایان سال رسید. امسال ۲.۲ میلیارد دلار طرح افتتاح می شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به سرمایه گذاری ۳۵۰۰ میلیارد تومان این سازمان و بخش خصوصی در سال ۹۸ گفت: از این میزان، ۱۷۰۰ میلیارد تومان مربوط به سرمایه گذاری جذب شده از بخش خصوصی بود.

با رشد ۱۶۰ درصدی بخش اکتشاف ایمیدرو تا پایان نیمه نخست سال ۹۷، ایمیدرو ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی انجام داده بود اما از نیمه دوم ۹۷ تا پایان سال ۹۸، معادل ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع به پهنه های اکتشافی افزوده شد. با این میزان فعالیت، وسعت اکتشافات ایمیدرو به ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع رسید. وی افزود: اتفاق کم نظیر انجام شده در سال گذشته با حمایت وزارتخانه، واگذاری حدود ۵۷ هزار کیلومتر مربع از پهنه ها برای اکتشاف به کنسرسیوم بخش خصوصی با مدیریت شرکت معادن و فلزات بود. این اقدام، شرایط را برای حضور بخش خصوصی در حوزه پرریسک اکتشاف در مراحل شناسایی و پی جویی و به ویژه در مراحل اکتشافات تکمیلی فراهم کرد. غریب‌پور با اشاره به تحریم های چهار باره صنایع فلزی از نوامبر ۲۰۱۸، بیان کرد: به رغم این شرایط اما با اقدامات انجام شده در سال گذشته، ذخایر استراتژیک صنایع آلومینیوم و فولاد (پودر آلومینیوم و الکترود گرافیتی) تامین شد و اکنون در وضعیت بسیار مطلوبی هستند.

برنامه صادرات امسال در بخش معدن و صنایع معدنی، ۵۰ هزار میلیارد تومان است. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به رشد محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۸ گفت: در بخش کنسانتره سنگ آهن چهار درصد، آهن اسفنجی هفت درصد، شمش پنج درصد و محصولات فولادی شش درصد رشد داشتیم. خوشبختانه با وجود همه مشکلات، در سال جاری نیز رشد تولید داشتیم. در بخش صادرات، به رغم موانع بین المللی در سال گذشته، رشد ۱۰۰ درصدی صادرات مس و ۲۷ درصدی صادرات فولاد داشتیم.

افزایش سرمایه صندوق بیمه معدن غریب پور با اشاره به افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی گفت: میزان سرمایه این صندوق از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۳۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته رسید و امسال نیز این رقم به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد. صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در سال های ۹۷ و ۹۸، حدود ۹۰ درصد عملکرد سال های قبل بیمه صادر کرده است. به این معنا که طی سال های گذشته، ۱۲۶۰ میلیارد تومان بیمه نامه صادر کرده اما تنها طی دو سال گذشته، ۵۹۰ میلیارد تومان بیمه نامه صادر شده است. رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش زیربناهای بخش معدن و صنایع معدنی گفت: میزان بودجه زیربناها را در سال ۹۷، ۵ برابر و در سال ۹۸، بیش از ۲ برابر افزایش دادیم. به طوری که از ۱۵ میلیارد تومان سال ۹۷ به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان رساندیم. سیاست ما در ایمیدرو این است که کار اکتشافی و زیربناها را توسعه دهیم و زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنیم.

عناوین برگزیده