تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۱۰۶۹۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کارنامه یک سال سکانداری اردشیر سعدمحمدی

توسعه‌گرایی در مس

می متالز - "رساندن رقم صادرات بخش مس به حدود یک میلیارد دلار در سال گذشته، در کنار تکمیل این پروژه به دست جوانان متخصص ایرانی پس از توقف مشارکت خارجی‌ها به دنبال دور جدید تحریم‌ها، افتخار آفرین برای همه ایرانی‌ها است." این بخشی از اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های مسی شهر بابک به تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه امسال است.
توسعه‌گرایی در مس

به گزارش می متالز، روحانی در مراسم افتتاح طرح توسعه ذوب و انبار کنسانتره مجتمع مس شهربابک افزایش ۵۰ درصدی محصولات این مجتمع و رساندن این تولیدات به رقم ۱۲۰ هزار تن را کاری ارزشمند دانسته و گفته است: کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در کنار بهره‌گیری از تکنولوژی جدید و افزایش تولید از نکات ارزنده این طرح است.

 

رکوردهای متعدد در تولید و صادرات 

 ثبت رکورد فروش و صادرات بی‌سابقه در تاریخ شرکت مس با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها، بازدهی بالای سالانه، اجرای طرح‌های محیط زیستی و توسعه مسوولیت‌های اجتماعی منجر به این شده که شرکت ملی مس را در مسیر جهش تولید قرار بگیرد. 

 بنا بر گفته اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران شرکت مس در سال گذشته با تحریم‌های ظالمانه‌ای روبه‌رو شد که این موانع می‌توانست هدف اصلی شرکت برای تحقق رونق تولید و ثبت رکوردهای تولیدی را تحت تأثیر قرار دهد. اما شرکت مس با یک برنامه حساب‌شده و دقیق و کم کردن تمام ریسک‌ها موفق به ثبت چندین رکورد تولیدی و فروش شد.

 

قدردانی جهانگیری از سعدمحمدی برای عملکرد موفق شرکت مس

عملکرد شرکت مس و مدیریت اردشیر سعدمحمدی در طول سال ۹۸ حاکی از ثبت رکورد تولید ۱ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۱۲۷ تن کنسانتره و تولید ۲۵۰ هزار و ۱۳۳ تن کاتد مس به‌عنوان بالاترین میزان تولید کنسانتره از زمان راه‌اندازی شرکت تاکنون است.

به همین دلیل هم اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور از سعدمحمدی بابت ثبت رکورد تولید ۲۵۰ هزار تن مس کاتدی و رشد فروش و توسعه طرح‌های مسی این مجموعه در سال گذشته قدردانی کرده است. 

عملکرد یک سال شرکت ملی صنایع مس ایران بیانگر رشد ۱۲۷ درصدی فروش نسبت به سال قبل، توجه به مسوولیت‌های اجتماعی و ایمنی و بهداشت نیروی انسانی، ثبت رکورد تولید یک میلیون و ۱۸۰ هزار و ۱۲۷ تن کنسانتره مس، به‌عنوان بالاترین میزان تولید کنسانتره از زمان راه‌اندازی شرکت تاکنون، آند تولیدی ذوب مس سرچشمه به میزان  ۲۴۰ هزار و ۳۰ تن به‌عنوان رکورد تولید از ابتدای راه‌اندازی این کارخانه و مجموع آند تولیدی کل شرکت در سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۰۴ هزار و ۴۴۶ تن، ثبت رکورد تولید ۸ هزار و ۲۱۰ تن  کنسانتره مولیبدن به عنوان بیشترین تولید شرکت، صادرات بیش از ۱.۰۰۹.۲۲۶.۹۵۷ دلاری شرکت در سال ۱۳۹۸ بیش از دو برابر فروش صادراتی در سال ۱۳۹۷، رکورد فروش خارجی با مبلغی بیش از ۱۱۶۶۰۸ میلیون ریال، بالاترین میزان درآمد صادراتی، فروش ۲۵۱ هزار و ۹۱۵ تن 

کاتد برای اولین بار، بالاتر از مجموع ۲۵۰ هزار و ۱۳۳ تنی کاتد تولیدی شرکت، بازدهی ۱۴۶ درصدی سهام شرکت به‌عنوان بالاترین میزان بازدهی سالانه شرکت، دستیابی به ارزش بازار به رقم بیش از ۷۲۸ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۶۰۰ ریال، بالاترین رقم تاریخی ارزش بازار شرکت و تبدیل شدن به سومین شرکت پرارزش در بورس است. 

 

شکوفایی طرح‌های توسعه‌ای و نقش‌آفرینی در دوران کرونا

این در حالی است که شرکت مس سطح اکتشافات و استخراج خود را در طول یک سال اخیر ارتقا داده و با کمک دانش‌بنیان‌ها، طرح‌های محیط زیستی خود را نیز توسعه داده است. 

توسعه مجتمع مسی خاتون‌آباد با سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی یکی از اقدامات مهم شرکت مس نیز بوده است. 

چهار طرح توسعه ذوب، اسید سولفوریک، احداث انبار کنسانتره و تولید اکسیژن شرکت ملی مس ایران در مجتمع خاتون آباد که ۱۸ اردیبهشت ۹۹ با فرمان رییس جمهور افتتاح شد، در اوج تحریم ها و با تکیه بر توان داخلی ظرف مدت پنج ماه با سرمایه‌گذاری ریالی ۲۵۲ میلیون یورو و ارزی آن به ۲۲۰ میلیارد تومان سامان گرفت. ضمن اینکه اجرای طرح‌ها باعث شد تا برای نخستین بار ظرفیت ذوب کشور به ۴۰۰ هزار تن برسد.

شرکت مس اما در زمان شیوع کرونا و پاندمی این ویروس هم دست از کار نکشید و با انجام مسوولیت‌های اجتماعی اقدامات گسترده‌ای در راستای مهار این بیماری برداشت. برخی از این اقدامات کمک ۴ میلیارد تومانی به دانشگاه علوم پزشکی، اعطای ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بخش کرونای بیمارستان شهربابک و تجهیز مراکز درمانی و تامین ملزومات بهداشتی و پزشکی شهرستان ورزقان بوده است که در این راستا جمعی از مسوولان استان کرمان و آذربایجان شرقی هم از حمایت‌های شرکت مس برای مقابله با کرونا قدردانی کرده‌اند.

منبع: بیرونیت
عناوین برگزیده