تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۵۱
بازدید: ۵۰۸
کد خبر: ۱۰۷۰۰۹
سرویس خبر : انرژی
مسئول سیاست خارجی اروپا: از تصمیم آمریکا متاسفم/روسیه: لغو معافیت هسته‌ای ایران تاسف آور است

آمریکا معافیت هسته ای ایران را تمدید نمی کند + واکنش ها

می متالز - آمریکا معافیت مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را تمدید نمی‌کند. واکنش های اعضای برجام از جمله اروپا و روسیه به تصمیم اخیر چه بود.
آمریکا معافیت هسته ای ایران را تمدید نمی کند + واکنش ها

به گزارش می متالز،  آمریکا معافیت مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را تمدید نمی‌کند. البته امریکا گفته معافیت مربوط به همکاری‌های بین‌المللی در نیروگاه بوشهر را تمدید می‌کند

در همین حال روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است: دولت ترامپ قصد دارد به سیاست صدور معافیت‌های تحریمی برای روسیه، چین و شرکت‌های اروپایی جهت همکاری با برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.

معافیت‌های تحریمی ناظر بر همکاری‌های بین‌المللی برای بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک، تأمین اورانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای را تمدید نخواهد کرد.

واشنگتن به‌رغم این معافیت جداگانه‌ای که قبل از حصول برجام صادر می‌شده و مربوط به همکاری‌های بین‌المللی در نیروگاه اتمی بوشهر است را به مدت ۹۰ روز تمدید خواهد کرد. در یادداشت وزارت خارجه آمریکا هدف از این اقدام، «اطمینان از ایمنی عملیات‌ها در این تأسیسات» عنوان‌شده است.

خزانه‌داری آمریکا نیز تاکید کرده معافیت‌های تحریمی مربوط به رآکتور آب سنگین اراک، تأمین اورانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران، انتقال سوخت مصرف‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای طی ۶۰ روز آینده لغو می شود. تا بر این اساس لغو معافیت های هسته ای ایران تایید شود.

بورل از لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا ابراز تاسف کرد

ایرنا نوشت: «جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا ابراز تاسف کرد.

«جوسپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه‌شب در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به صورت ویدئویی برگزار شد، بر اهمیت مداوم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید دوباره کرد.

بورل در سخنان خود که متن آن در تارنمای رسمی اتحادیه اروپا منتشر شد، گفت: همانطور که می‌دانید، من هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک [برجام] و مصمم هستم که برای تضمین اجرای کامل و موثر [این توافق]، به ویژه بازگشت ایران به پایبندی کامل، هر اقدامی انجام دهم.

وی افزود: این توافق همچنان برای حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران ضروری است. به همین خاطر باید از تصمیم دیروز ایالات متحده برای عدم تمدید معافیت‌های پروژه‌های هسته‌ای مرتبط با برجام، ابراز تاسف کنم.

روسیه لغو معافیت هسته‌ای ایران توسط آمریکا را تاسف‌آور خواند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با مطرح کردن این پرسش که آیا واشنگتن انتظار دارد تا راکتور اراک را آمریکا بسازد؟ لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران از سوی این کشور را تاسف‌آور خواند.

ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در نشست خبری هفتگی در وزارت امور خارجه روسیه که به صورت آنلاین پخش شد، گفت: لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران، این سوال را مطرح می‌کند که آیا آمریکا می‌خواهد ایران بطور مستقل طرح احداث راکتور هسته‌ای اراک را به پایان برساند؟

وی افزود: چنین به نظر می‌رسد مبتکران این سیاست حتی این پرسش را مطرح نمی‌کنند که چه منفعتی برای واشنگتن دارد و آمریکا درصورتی که اقدامات پیش‌بینی شده در برجام اجرا نشود، چه امتیازاتی بدست می‌آورد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: بگذارید به آنان یادآوری کنیم که شاخص‌ها با موافقت و هماهنگی متخصصان آمریکایی تایید شد و این طرح‌ها در واقع واکنشی به نگرانی طرف آمریکایی در برجام بود.

وی ادامه داد: در اینجا این سوال مطرح می‌شود که در زمان حاضر آمریکا واقعا خواهان آن است که به عنوان مثال راکتور اراک را خود بسازد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: چندی پیش چنین دورنمایی (ساخت راکتور اراک توسط نیروهای ایرانی) طرف آمریکایی را به شدت نگران کرده بود.

دیپلمات روس: لغو معافیت هسته‌ای ایران نقض "ان‌پی‌تی" است

دیپلمات ارشد روسیه در وین گفت که لغو معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا به معنای نقض منشور سازمان ملل، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و پیمان منع اشاعه (NPT) است.

«میخاییل اولیانوف» سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بامداد جمعه در پیامی توییتری نوشت: ایالات متحده به معافیت‌های هسته‌ای مربوط به پروژه‌های هسته‌ای ایران که از برجام ناشی شده (و توسط شورای امنیت سازمان ملل تایید شده)، پایان می‌دهد.

اولیانوف افزود: تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده علیه این پروژه‌ها به معنای نقض بیشتر منشور سازمان ملل متحده (ماده ۲۵)، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و ان‌پی‌تی است. ایالات متحده به تضعیف [رژِیم] عدم اشاعه ادامه می‌دهد.

وی پیشتر نیز در پیامی دیگر نوشته بود که آمریکا بطور همزمان اصرار دارد که ایران در پیمان عدم انتشار سلاح هسته‌ای فقط تعهدات دارد، اما به رغم بند چهارم این پیمان، اجازه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را ندارد.

وی افزود: این صرفا سیاست معیارهای دوگانه نیست، بلکه تلاش نادرست برخلاف نظام عدم اشاعه سلاح هسته‌ای است.

روز گذشته «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش معافیت‌های تحریمی مرتبط با برجام را لغو و دو ایرانی را در ارتباط با برنامه هسته‌ای تحریم می‌کند.

وی در پیامی توئیتری نوشت: امروز به معافیت‌های تحریمی پروژه‌های مرتبط با برجام در ایران پایان می‌دهم که در مدت ۶۰ روز اجرایی خواهد شد. ادامه تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاب می‌کند که این همکاری پایان یابد.

وی در یک پیام دیگر افزود: من همچنین دو هدایت‌کننده برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران را تحریم می‌کنم- «مجید آقایی و امجد سازگار». دانشمندان ایرانی باید انتخاب کنند: یا خارج از حوزه اشاعه به صورت صلح‌آمیز کار کنند یا با خطر تحریم مواجه می‌شوند.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب گزارش داد که آمریکا معافیت همکاری هسته‌ای با نیروگاه برق هسته‌ای بوشهر از تحریم را به مدت ۹۰ روز تمدید می‌کند اما چند معافیت دیگر در مورد همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای شرکت‌های روس، چینی و اروپایی با ایران را تمدید نخواهد کرد.

واشنگتن پست نیز گزارش داد که یک سند داخلی وزارت خارجه را رویت کرده که درباره تمدید معافیت تحریمی همکاری با نیروگاه بوشهر نوشته، هدف از این معافیت آن است تا «به تضمین امنیت عملیات‌ها در این نیروگاه کمک شود.»

بنا بر این گزارش، معافیت‌ها در خصوص همکاری‌ها برای بازطراحی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک، تأمین اورانیوم غنی‌شده برای رآکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف‌شده رآکتور تحقیقاتی به خارج از ایران تمدید نمی‌شود.

عناوین برگزیده