تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۳
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۰۷۰۲۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان اصفهان

می متالز - مدیرکل گمرک استان اصفهان گفت: در سال گذشته استان اصفهان موفق به صدور بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از تولیدات خود شد که حدود ۷۰ درصد از این صادرات متعلق به دو صنعت فولاد مبارکه و فرآورده‌های نفتی است.
صادرات بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان اصفهان

به گزارش می متالز، نشست مطالبه‌گری نسل سرنوشت با حضور دانشجویان فعال در بسیج دانشجویی و مدیرکل گمرک استان اصفهان دیروز در دفتر اداره‌کل گمرک استان برگزار شد.

رسول کوهستانی مدیرکل گمرک استان اصفهان در ابتدای نشست از کار و تلاش بی‌وقفه کارکنان گمرک تقدیر کرد و اظهار داشت: در این روز‌هایی که کشور درگیر مبارزه با کرونا است، اکثر توجهات به کادر سلامت و درمان ایران است که زحمات بسیاری را در این روز‌ها متحمل می‌شوند، اما باید بدانیم که تمامی کارکنان گمرک چه در بخش اداری و چه در بخش حمل و نقل نیز آسیب‌های بسیاری را از این ویروس متحمل شدند. ادارات گمرک به دلیل نقش زیادی که در صادرات و واردات دارند شامل تعطیلی نمی‌شوند که در طول این مدت، چندین تن از کارکنان گمرک به شهادت رسیدند.

او افزود: در یک دهه گذشته مقام معظم رهبری بار‌ها بر موضوع تولید ملی و اقتصاد ملی تاکید داشتند و همواره بر لزوم اجرای سیاست‌های آن تاکید داشتند. در همین راستا شاهد صدور بنزین به ونزوئلا بوده‌ایم که اتفاقی بسیار مهم درباره صادرات کشور است چرا‌که گامی بلند برای رهایی از صادرات نفت خام بود. درآمدزایی بنزین حداقل ۱.۵ تا ۲ برابر بیشتر از نفت خام است.

مدیرکل گمرک استان اصفهان با بیان اینکه تولید‌کننده، رزمنده خط مقدم جنگ اقتصادی است، گفت: در این جنگ اقتصادی، گمرک در راس امور قرار دارد و به همین دلیل است که تولیدکنندگانی که نمی‌توانند محصولات خود را صادر کنند از گمرک ایراد می‌گیرند در صورتی که گمرک در حلقه تجارت جایگاه آخر را دارد.

‌در ادامه نشست، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر استان سوالاتی در خصوص نقش گمرک در کشور و به خصوص مبارزه با قاچاق کالا را مطرح کردند.

حسینی نماینده تشکل‌های دانشجویی اصفهان اظهار داشت: متاسفانه با وجود همه سختگیری‌ها و سیاست‌ها در زمینه مبارزه با قاچاق کالا، همچنان شاهد وجود کالا‌های قاچاق در بازار کشور هستیم که این کالا‌ها آسیب‌جدی به صنعت و رونق تولید می‌زند. از نظر من خط مقدم مبارزه با قاچاق کالا، گمرک است که متاسفانه در این زمینه عملکرد خوبی ندارد. نزدیک به ۴۰ میلیون نفر مستقیماً با صنایع کشور سر و کار دارند و اگر قاچاق کالا و محصولات همچنان ادامه پیدا کند، سلامت و موقعیت شغلی این افراد با خطر جدی مواجه خواهد شد.

او افزود: اصفهان یکی از استان‌های پیشتاز در زمینه تولیدات صنعتی است و می‌توان آن را قطب صنعتی کشور دانست، اما متاسفانه تولیدکننده حاضر نیست در عرصه صادرات حضور پیدا کند. تولیدکنندگان می‌دانند که صادرات محصولاتشان کمک بسیاری به صنعت و درآمدزایی خود و همچنین شکوفایی اقتصاد ملی می‌شود. با این حال به دلیل وجود برخی سیاست‌های غلط، شاهد صادرات محصولات صنعتی که مورد انتظار استان باشد، نیستیم.

‌مدیرکل گمرک استان اصفهان خاطرنشان کرد: در سال گذشته استان اصفهان موفق به صدور بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از تولیدات خود شد که حدود ۷۰ درصد از این صادرات متعلق به دو صنعت فولاد مبارکه و فرآورده‌های نفتی است و مابقی آن‌ها هم مربوط به محصولات تولیدی استان است که این آمار نشان می‌دهد خوشبختانه شاهد خام‌فروشی در استان نیستیم.

عناوین برگزیده