تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۳
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۰۷۰۳۱
سرویس خبر : زمین شناسی
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد؛

کمیته اکتشاف احیا شد/ لزوم ایجاد پایگاه داده‌ای علوم زمین در سازمان زمین‌شناسی

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احیای کمیته اکتشاف در وزارتخانه خبر داد و بر ایجاد پایگاه داده‌ای علوم زمین در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تاکید کرد.
کمیته اکتشاف احیا شد/ لزوم ایجاد پایگاه داده‌ای علوم زمین در سازمان زمین‌شناسی

به گزارش می متالز، علیرضا شهیدی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، با اشاره به بازدید اخیر حسین مدرس‌خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، از این سازمان گفت: در این بازدید مدرس‌خیابانی کمیته اکتشاف وزارتخانه را احیا کرد. ریاست کمیته بر عهده سازمان زمین‌شناسی گذاشته و قرار بر این شد نمایندگان ایمیدرو و معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسات هفتگی حضور پیدا کنند و سیاستگذاری‌های اکتشافی را اتخاذ کنند.

او افزود: این اتفاق گام مهمی در توسعه اکتشاف به شمار می‌آید.

شهیدی ادامه داد: سازمان زمین‌شناسی، همپای دیگر بخش‌های فعال در عرصه معدن و صنایع معدنی کشور، در حال رشد است و اکتشاف همپای استخراج و فرآوری پیش می‌رود.

او اضافه کرد: برنامه سال گذشته سازمان برای اکتشاف ذخایر معدنی، برداشت 110هزار کیلومتر مربع بود، این در حالی است که ما موفق به برداشت 120هزار کیلومتر مربع شدیم. این دستاورد جدا از تولید اطلاعات پایه است که در اکتشاف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات کشور خاطرنشان کرد: سازمان زمین شناسی در سال گذشته موفق به تهیه 50 نقشه زمین‌شناسی شد که به اکتشاف مساحتی به بزرگی 25هزار کیلومتر مربع انجامید. همچنین چند نقشه ژئوشیمی در مقیاس یکصدهزار و یک بیست و پنج هزار تهیه شد. علاوه بر این رقم اکتشافی که سازمان در سال گذشته انجام داد، به حدود 160هزار کیلومترمربع می‌رسد. در ژئوفیزیک هوایی نیز باید 30هزار کیلومتر خطی برداشت می کردیم که حدود 40هزار کیلومتر خطی برداشت کردیم.

شهیدی ادامه داد: این دستاوردها در حالی حاصل شد که دو ماه پایانی سال گذشته را به دلیل شیوع کرونا را از دست دادیم. همیشه در دو ماه پایانی سال رشد فعالیت ما ما تصاعدی بود، اما با شیوع ویروس همه عملیات‌های میدانی ما کنسل شد. ما در اسفند تقریبا هیچ برداشت میدانی نداشتیم و دو سوم از نیروی انسانی ما دورکار شده بودند. این اتفاقات راندمان کار ما را پایین آورده بود.

معاون وزیر صمت در پاسخ به این سوال که چرا غیر از سازمان زمین‌شناسی به عنوان متولی اصلی اکتشاف کشور دیگر نهادها هم در این زمینه فعالیت دارند؟ گفت: از سال 1357 اکتشاف کل کشور بر عهده سازمان زمین‌شناسی گذاشته شده است با این حال ایران کشور پهناوری است و سازمان زمین‌شناسی نیروی انسانی و سرمایه کافی برای اکتشاف ذخایر کل کشور را ندارد.

شهیدی خاطرنشان کرد: در نتیجه ما مخالف این نیستیم که سایر نهادها به اکتشاف ورود کنند اما تاکید سازمان بر این است که این نهادها نتیجه اکتشافات خود را در اختیار سازمان زمین‌شناسی قرار دهند. این نتایج در پایگاه داده‌های علوم زمین قرار گیرد تا هم از دوباره‌کاری‌های احتمالی جلوگیری به عمل آید و هم به ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع بینجامد.

او متذکر شد: این امر البته در برنامه‌های سال جاری وزارتخانه تعریف شده است.

عناوین برگزیده