تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۷
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۱۰۷۰۴۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

نقش ویژه فولاد مبارکه در صنعت

می متالز - فولاد مبارکه در سالی که به‌عنوان جهش تولید نام‌گذاری شده، نقشی ویژه و اساسی درصنعت کشور و صادرات غیرنفتی در شرایط تحریم و بحران کرونا خواهد داشت.
نقش ویژه فولاد مبارکه در صنعت

به گزارش می متالز، شرکت فولاد مبارکه، از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت می‌کند. این شرکت با ماموریت ایفای نقش‌محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به‌عنوان سازمانی جهان‌تراز، بیش از ۵۰ درصد مصرف فولاد کشور را برای استفاده در صنایع خودروسازی، قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک و فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم‌خانگی و الکتریکی لوله و پروفایل تولید می‌کند. در گزارشی به عملکرد و اهداف این شرکت به‌عنوان یکی از برترین شرکت‌های صنعتی ایران نگاهی انداخته ایم و ضمن بررسی اهداف این شرکت، به نقش مهم فولاد مبارکه در مقابله با بحران کرونا و حفظ مسوولیت‌های اجتماعی آن نیز اشاره کرده ایم. 
گروه فولاد مبارکه با تولید بیش از ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی در سال، بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان است. ارزش فعلی گروه فولاد مبارکه معادل ۸۴۰ هزار میلیارد ریال است. این شرکت در تولید ناخالص داخلی (GDP) سهم یک درصدی و در تولید ناخالص داخلی بخش صنعت، سهم ۵ درصدی دارد. در زنجیره تامین گسترده فولاد مبارکه نیز ۲۸۰۰ تامین‌کننده خدمات و کالا با حدود ۸۰ درصد ساخت داخل حضور دارند. 
حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه، در جلسه تدوین اهداف و استراتژی‌های شرکت در سـال ۹۹ و در جمع معاونان و مدیران فولاد مبارکه، از تولید متوازن و پایدار، تأمین پایدار مواد مصرفی و تجهیزات، برقراری تـوازن در ورودی و خروجی شرکت و راندمان تولید، چابک‌تر کردن و منعطف‌تر شدن فرآیند و اهتمام بیشتر برای احداث نورد گرم ۲ فـولاد مبارکه به‌عنوان مهم‌ترین راهبردهای شرکت در سال پیش‌رو نام برد. سال گذشته موضوع تأمین الکترود برای این شرکت به یک بحران تبدیل شده بود و مدیریت فولاد مبارکه آن را بزرگ‌ترین مسئله موجود در راه تولید می‌دید. تاجایی‌که موجودی الکترود به ۴۰ روز، ۱۰ روز، ۸ روز و حتی ۲ روز کاهش یافت، اما به لطف خداوند، الکترود موردنیاز تأمین و شرکت بدون وارد آمدن هیچ‌گونه توقف به خطوط تولید، از بحران یادشده خارج شد و از این حیث در وضعیت امنی قرار گرفت. 
یکی از اهداف فولاد مبارکه در امسال، رفع گرانی برای تأمین مواد اولیه است که همچنان با وجود کرونا و تحریم این نگرانی وجود دارد، اما فولاد مبارکه برای سال ۹۹، موضوع وارد کردن کنسانتره یا گندله در هیات مدیره شرکت مطرح کرده، که در حال بررسی است. اگر معدنکاران در سال ۹۸ تمرکز خود را بر اکتشاف و استخراج بیشتر گذاشته بودند، چنین مشکلی برای کشور و فولادسازان پیش نمی‌آمد، بنابراین از اهداف مهم فولاد مبارکه تأمین مواد اولیه است که با تلاش شبانه‌روزی و ویژه این امر محقق خواهد شد. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در نشست با کارکنان این شرکت بیان کرد: افت تولید ناشی از تحریم، نبودن تجهیزات و الکترود گرافیتی یا کمبود گاز و برق در فصل سرد سال و کمبود آب به‌دلیل خشکسالی، به‌اندازه عدم‌تخصیص سنگ‌آهن، فولادسازان را عذاب نمی‌داد، چراکه کشور ما سرشار از منابع معدنی است. با ادامه این روند، ممکن است در سال آینده با کاهش ۱۵ تا ۱۸ درصدی تولید روبه‌رو شویم و این مسئله برای چرخه تولید و اقتصادکشور بسیار مهم است. فولاد مبارکه در تولید تختال از دیگر کشورهای جهان عقب نیست، اما در تولید انواع ورق نتوانسته همپای دیگر کشورها حرکت کند. دلیل این امر آن است که در ۱۲ سال گذشته نورد گرم ۲ را نداشتیم. حضور سایر رقیبان خارجی در بازارهای داخلی نیز این نگرانی‌ها را تشدید می‌کند؛ بنابراین باید با احداث خطوط تولید جدید شرایطی فراهم کنیم که واردات هر نوع ورق به کشور اساسا برای واردکنندگان به‌صرفه نباشد. 
 

فولاد مبارکه در آستانه تحول بزرگ

فولاد مبارکه با احداث نورد گرم ۲، در آستانه انجام یک کار بسیار بسیار بزرگ است که موفقیت‌های حداکثری و حتی در دایره رقابت جهانی ماندن شرکت را تضمین می‌کند. شروع این پروژه بزرگ در مراحل پایانی و تشریفات اداری است. مدیران و کارکنان فولاد مبارکه در این راستا باید کمر همت را محکم‌تر از همیشه ببندند و عزمی جزم‌تر از همیشه داشته باشند و این پروژه را طی ۹۰۰ روز اجرا کنند. 
در این شرایط سخت اقتصادی که به‌شدت به رونق تولید و افزایش امید برای رسیدن به جهش تولید نیاز داریم، به‌طورقطع احداث نورد گرم۲ خواهد توانست این دو مأموریت بزرگ را به انجام رساند، چراکه طی اجرای فرآیند، نیروی انسانی زیادی در قالب پیمانکاران و شرکت‌های سازنده و تأمین‌کننده خدمات و قطعات به‌کار گرفته خواهند شد. نورد گرم شماره ۲ توسعه جدیدی در شرکت نیست، بلکه تکمیل طرح شهید خرازی است که به‌نام سردار سرافراز شهید سپهبد قاسم سلیمانی مزین شده است. 
درحال‌حاضر، حدود ۲ میلیون تن تختال مازاد بر مصرف نورد گرم فعلی، در سال موجود است و ارزش‌افزوده‌ای که پس از راه‌اندازی خط نورد گرم ۲ حاصل خواهد شد، نقش مهمی در اقتصاد کشور و تولید ناخالص ملی ایفا خواهد کرد و همچنین از خام‌فروشی تختال نیز جلوگیری خواهد شد. در خط جدید با عنایت به فناوری پیشرفته آن، نیاز به قطعات یدکی، تعمیرات و توقف تولید بسیار کمتر از خط موجود است. 
 

رشد سهام فولاد در بورس

با شروع سال ۱۳۹۹ و همگام با رشد شاخص کل بورس، سهام فولاد مبارکه نیز رشد چشمگیری داشته و از ابتدای سال بازدهی خوبی برای سهامداران به ارمغان آورده است. با توجه به اقبال گسترده سهامداران به سرمایه‌گذاری در بورس در امسال، تقاضا برای خرید سهام افزایش یافته و یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش سهام شرکت‌های بورسی ازجمله سهام «فولاد» بوده است، به‌طوری‌که برای نخستین‌بار، نماد فولاد در تاریخ ۲ اردیبهشت برای کنفرانس اطلاع‌رسانی، به‌دلیل تغییرات قیمت بیش از ۵۰ درصد طی ۱۵ روز معاملاتی متوقف شد و شرکت پاسخ سؤالات سهامداران را از طریق سامانه کدال منتشر کرد. 
 

رکوردهای فولاد مبارکه 

شعار سال ۹۹، یعنی جهش تولید در سایه رشد صنایع مادر محقق می‌شود. در این میان، زنجیره تأمین گسترده فولاد مبارکه شامل ۲هزار و ۸۰۰ تأمین‌کننده خدمات و کالا با حدود ۸۲ درصد ساخت داخل و شبکه گسترده مشتریان شرکت شامل هزار کارخانه و کارگاه به‌طور مستقیم و ۳ هزار کارخانه و کارگاه به‌طور غیرمستقیم است. به‌طورکلی، فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی کشور نقش بسزایی در تحقق این شعار ایفا می‌کند. 
فولاد مبارکه با حدود سه دهه تجربه در تولید انواع محصولات تخت فولادی، نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور بر عهده داشته است. این شرکت در سال ۹۸ با تولید ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات فولادی عملکرد قابل‌توجهی داشته و در همین سال از رشدی افزون بر ۱۲.۵ درصد نسبت به برنامه و ۶۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است. 
یکی از گام‌های اساسی فولاد مبارکه حرکت به‌سوی تولید محصولات ویژه و به‌ویژه تولید ورق‌های مورداستفاده در ساخت لوله انتقال گازترش است که فولاد مبارکه با دستیابی به این فناوری توانست در سال ۹۸، نخستین اسلب‌های API را که یکی از نیازهای اساسی وزارت نفت است، در ماشین ریخته‌گری شماره ۵ خود تولید کند و گام مهمی در بی‌نیازی از واردات این محصول بردارد. 
فولاد مبارکه با تولید ۶۳۶ هزار و ۱۶۰ تن در فروردین ۹۹ در مقایسه با فروردین ۹۸ رشد ۹ درصدی دارد، همچنین فولاد مبارکه (ورق گرم، سرد و واحد سبا) در مجموع ۷۳۷ هزار و ۳۳۸ تن تولید در فروردین ۹۹ را محقق کرد که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. 
 

ثبت رکورد روزانه در آهن‌سازی 

ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه در اردیبهشت امسال با ثبت رکورد تولید روزانه آهن اسفنجی به میزان ۸ هزار و ۸۱۵ تن در واحد شهید خرازی موفقیت دیگری را در سال جهش تولید به‌نام خود ثبت کرد. رکورد روزانه قبلی به میزان ۸هزار و ۶۴۰ تن بود که در فروردین‌ماه ۹۹ به‌دست آمده بود. این رکورد تولید روزانه در سال جهش تولید و در ادامه عملکرد موفقیت‌آمیز این ناحیه در این سال حاصل شده که ناشی از عزم راسخ همکاران در این ناحیه برای مشارکت هرچه بیشتر در حرکت روبه‌رشد در مسیر تولید بیشتر و اقتصاد کشور است. 
 

کاهش صادرات در شرایط کرونا 

حجم صادرات شرکت‌های بزرگ فولادساز کشور شامل ذوب آهن، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، هرمزگان، فولاد کاوه جنوب و بناب طی فروردین امسال، به رقم ۲۲۱ هزار و ۵۹۲ تن رسید که بیش از ۴۶ درصد آن سهم فولاد خوزستان است. بالاترین میزان کاهش صادرات در فروردین امسال مربوط به فولاد مبارکه با رقم ۸ هزار و ۴۲۲ تن است که در مقایسه با ماه مشابه در سال ۹۸ افت ۸۵ درصدی دارد. 
 

نقش فولاد مبارکه در تولید محصولات ویژه 

با تلاش کارکنان شرکت فولاد مبارکه، تولید محصولات ویژه با کیفیت بالا (MB) در خط نورد تاندم‌میل به۲۰هزار و۲۰۰تن افزایش یافت، درحالیکه رکورد تولید قبل در این محصولات ۱۴هزار و۹۰۰تن بوده است. 
ضمن اینکه فولاد مبارکه ورق موردنیاز تولید تسمه مصرفی خطوط خود را نیز تولید می‌کند، و تولید این نوع ورق سخت در اردیبهشت ۹۹ از مرز هزار و۴۰۰تن گذشت. 
تولید کلاف خام برای زنجیره قلع اندود فولاد مبارکه نیز در فروردین ماه از مرز۱۲هزار و۵۰۰تن عبور کرد، بیشترین میزان تولید این محصول مربوط به شهریور ۹۸و به میزان۱۲هزار و۲۰۰تن بوده است. 
 

مهم‌ترین اقدامات در بخش انرژی و سیالات 

مهم‌ترین اقدامات فولاد مبارکه در بخش انرژی و سیالات عبارتند از: افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی پساب تصفیه‌شده به میزان ۹۰۰ هزار مترمکعب برای استفاده در شرایط بحرانی و خشکسالی؛ افزایش ظرفیت تولید آب صنعتی کیفی از پساب صنعتی به میزان ۶۰۰ مترمکعب بر ساعت در تصفیه‌خانه پساب؛ رشد ظرفیت خرید برق از بورس انرژی و در نتیجه خرید انرژی با قیمت بسیار بهتر و سودآوری بیشتر برای شرکت؛ تأمین ۳۰ درصد از نیاز آبی شرکت از محل تصفیه و بازچرخانی پساب‌های صنعتی و شهرستان‌های اطراف؛ بومی‌سازی ۶ عدد مبدل کمپرسورهای هوای فشرده؛ تعویض و نوسازی خطوط انتقال سیالات مختلف در شرکت به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر؛ بهره‌برداری از سیستم کنترل و اتوماسیون شبکه برق سایت شهید خرازی؛ تعویض کلیدهای فیلترهای هارمونیکی با کلیدهای ساخت داخل در SVC/GE واحد توزیع برق؛ تعویض دو دستگاه ترانس روغن آسکارل با نوع معدنی در ناحیه انرژی و سیالات در راستای اهداف زیست‌محیطی شرکت؛ بومی‌سازی فیلترهای هوای ورودی کمپرسورهای اصلی هوای پلنت‌های تولید اکسیژن؛ تهیه و تدوین لیست‌های قطعات یدکی، تدوین متریال کد و صدور درخواست خرید قطعات و تجهیزات و تدوین استانداردهای تعمیراتی در تصفیه‌خانه‌های بهداشتی و صنعتی و ایستگاه گاز ۲۰۰هزار متر مکعبی جدید؛ بومی‌سازی سیستم اسکادای واحد توزیع برق و شناسایی فلومترهای موردنیاز شبکه آب صنعتی و ایستگاه‌های داخلی گاز متان و صدور درخواست خرید برای آنها.

 

اقدامات فولاد مبارکه برای مقابله با کرونا 

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در راستای مقابله با بحران کرونا، ضمن کمک نقدی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در شهرستان مبارکه نیز با خرید موادشوینده و ضدعفونی‌کننده و تحویل آنها به آموزش و پرورش و بهزیستی شهرستان، حمایت‌های دیگر خود را انجام داده است. 
علاوه بر این، شرکت فولاد مبارکه به مرکز بهداشت شهرستان مبارکه و استانداری به‌طور شفاهی اعلام کرده که در زمینه کنترل این بحران، همکاری‌ها ادامه خواهد داشت. به‌منظور انجام اقدامات مؤثر و اطمینان از کنترل انتشار ویروس کرونا، در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، کارگروهی با عنوان «پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای جدید» با محوریت معاونت نیروی انسانی و سازماندهی، بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) و سایر واحدهای ذی‌ربط تشکیل شد که به‌طور مستمر دستورالعمل‌های روزآمد و کاربردی در صنعت فولاد را تهیه و برای اجرا، ابلاغ می‌کند. از اقدامات مؤثر دیگر این شرکت، ضدعفونی مستمر سرویس‌های ایاب و ذهاب، تأسیسات و تسهیلات بهداشتی و رفاهی کارکنان، ضدعفونی مستمر ساختمان‌های اداری و عملیاتی، کنترل دمای بدن کارکنان هنگام ورود و خروج آنها و استفاده مؤثر و کافی از وسایل حفاظت فردی ازجمله ماسک تنفسی و ژل ضدعفونی‌کننده دست و سایر ملزومات پیشگیری از شیوع بیشتر کروناست. 
ضمن اینکه بنا بر گفته حمیدرضا عظیمیان، درحال‌حاضر از ۶هزار نفر از کارکنان فولاد مبارکه آزمایش خون گرفته شده و به‌تدریج از تمامی کارکنان آزمایش به عمل خواهد آمد. این غربالگری از طریق تکمیل فرم و پاسخ‌دهی به سوالات نیز از کارکنان انجام‌شده است و در صورت که در آزمایش خون کارکنان فولاد مبارکه علائم مشکوکی پیدا شود، آزمایش‌های تکمیلی از جمله آزمایش مخاط گرفته خواهد شد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده