تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۲
بازدید: ۱۲۵۰
کد خبر: ۱۰۷۰۴۴

گام بلند تولیدکنندگان قزوینی برای تحقق "جهش تولید"/ تولید تمامی پودرهای آلیاژی با برترین تکنولوژی روز دنیا

می متالز - مدیر یک مجتمع تولیدی در قزوین گفت: این شرکت تنها تولیدکننده پودر فلز در خاورمیانه است، پودر مس، پودر برنز و تمامی پودرهای آلیاژ در این مجموعه تولید می شود و این تکنولوژی از فناوری‌های برتر دنیاست.
گام بلند تولیدکنندگان قزوینی برای تحقق "جهش تولید"/ تولید تمامی پودرهای آلیاژی با برترین تکنولوژی روز دنیا

به گزارش می متالز، با دقت و تمرکز کردن بر مسیر حرکت کشورهای پیشرفته اقتصادی کشور این نکته برای ما روشن می‌شود که همه کشورها در یک بازه زمانی معینی، واردات را کاهش داده و بر روی تولید داخلی تمرکز کرده اند. کنترل واردات، آموزش و ارتقای مهارت به کارکنان و کارگران، تاکید بر صنایع دانش‌بنیان و قدرت‌افزا، سازماندهی و نظم، ذخیره کردن و صرفه‌جویی و الگوی صحیح مصرف از رازهای موفقیت در اقتصاد است. مهم‌تر اینکه از مصرف کالاهای خارجی که گاهی دارای اختلاف قیمت و کیفیت است به قصد کمک به تولیدکننده داخلی خودداری شود.

مهدی پارساپور اظهار داشت: این مجتمع تولیدی در سال 1370 به بهره‌برداری رسید، که تنها تولیدکننده پودر فلز در خاورمیانه است، این تکنولوژی از فناوری‌های برتر در دنیاست که رقیب آن تنها تولیدکننده پودر فلز یعنی شرکت «هوگانس» است.

 مدیر این مجتمع تولیدی گفت: ظرفیت تولید 8200 تن پودر فلز در طول سال وجود دارد و این در حالیست که  مصرف کشور بین 4000 تا 4500 تن متغیر است و تولید همیشه بالاتر از ظرفیت و نیاز کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در این مجتمع یک کارخانه تولید پودر فلز و یک کارخانه تولید قطعات وجود دارد که مواد اولیه ساخت قطعات نیز از طریق پودر فلز تولیدی شرکت تأمین می‌شود، این مجموعه یک مجتمع مادر است که ضایعات را خریداری کرده تبدیل به پودر می‌کند و حاصل آن تولید قطعات باکیفیت است.

پارساپور با بیان اینکه در سال 1395  بالغ بر یک میلیون و 200 هزار یورو صادرات به کشور آلمان صورت می گرفت ادامه داد: اما بر اثر فشار تحریم‌ها این ارتباط مستقیم قطع شد و تنها توسط واسطه‌ها و از طریق کشور ترکیه  در حال صادر کردن محصولات به برخی از کشورها هستیم.

مدیر مجتمع تولید پودر فلز در قزوین افزود: بزرگ‌ترین شرکت تراکتورسازی دنیا که در کشور ترکیه واقع است از پودر و قطعات تولیدی این مجتمع ایرانی بهره‌برداری می‌کند که در حال حاضر بالغ بر 80 هزار قطعه در ماه به شرکت‌های هدف صادر می شود.

وی تشریح کرد: در داخل کشور نیز قطعات تولیدی به شرکت های خودروساز، شرکت‌های تولید ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی، موتورسازان و شرکت‌های لوازم خانگی همچون ناسیونال و پارس‌خزر ارسال می‌شود که این دو شرکت نماینده کشور ژاپن هستند و قطعات را به ژاپن نیز ارسال می‌کنند.

پارساپور تأکید کرد: در روش تولیدی ما ضایعات به صفر رسیده و قطعات بسیار با دقت و سریع و با هزینه مناسب تولید می‌شود، تمام کارخانجات تولید قطعه به روش متالوژی پودر، شرکت‌های ساخت الکترود جوشکاری، صنایع لنت خودرو و صنایع دارویی از پودرهای تولیدی این مجتمع استفاده می کنند.

خودکفایی ایران در تامین مواد اولیه برای تولید قطعات یدکی

این مدیر خاطرنشان کرد: هرگز مشکلی برای تأمین مواد اولیه وجود نداشته زیرا مواد اولیه تولید پودر فلز، از ضایعات شرکت های دیگر همچون بدنه‌ساز خودرو تهیه می‌شود که ذوب شده و تبدیل به پودر فلز می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جهش تولید اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است ادامه داد: افزوده شدن دو کوره سه تنی در خط تولید پودر، کوره احیا با تکنولوژی جدید و نیز در بخش قطعه‌سازی کوره جدید درحال ساخت از طریق مهندسی معکوس و بهینه‌سازی است که این دستگاه همپای تکنولوژی روز دنیا خواهد بود که همه اینها با هدف سرمایه‌گذاری ویژه در جهت افزایش صادرات صورت می گیرد.

پارساپور گفت:  درحال حاضر 180 نفرپرسنل توانمند در این مجتمع فعالند، که در سال جهش تولید و با ورود دستگاه‌های جدید، این تعداد تا 250 نفر افزایش خواهد یافت، کارکنان آقا در خط تولید و خانم‌ها در واحدهای مهندسی، اداری و برنامه‌ریزی خطوط به کار گرفته شده‌اند.

مدیر مجتمع تولید پودر فلزات در قزوین تصریح کرد: در گذشته نیروهایی که در این مجموعه به استخدام درمی‌آمدند از رشته‌های متعدد بودند اما از دهه نود استخدام غیرمرتبط صورت نگرفته و حداقل مدرک کاردانی در گرایش‌های مختلف رشته مکانیک، متالورژی، برق و صنایع شرط ورود به این مجموعه است.

وی تشریح کرد: در سال‌هایی که فشار تحریم ها تا این میزان افزایش پیدا نکرده بود، سالانه بالغ بر 500 تن صادرات به کشور آلمان صورت می‌گرفت و همچنین  قراردادهایی منعقد شده بود تا قطعات به آفریقای جنوبی، لهستان، آلمان و برزیل نیز صادر شود که متأسفانه در سال 95 با افزایش فشار تحریم‌ها این صادرات متوقف شد.

مدیریت جوان، تنها مجتمع تولیدی پودر آهن در خاورمیانه را احیا کرد

میلاد باقری، سرپرست کنترل کیفیت این مجتمع متالوژی پودر آهن در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین اظهار داشت: این مجتمع تولیدی طی سال‌های مختلف، توفیق تولید روز افزون را داشته و با یک تحول در مدیریت، عملکرد شرکت در هر سال نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود که در سال جهش تولید بیشترین میزان تولید را در 10 ساله اخیر داشته باشیم، افزود: با تولید قطعات در داخل کشور، تولیدکنندگان برای تهیه این مواد اولیه نیازی به وارادات از کشورهای خارجی نخواهند داشت.

باقری تصریح کرد: تزریق مدیران جوان به داخل شرکت موج جدیدی از تحولات را به این مجموعه تولیدی وارد کرد که امروزه شاهد بهبود اوضاع در میزان تولید و رضایت‌مندی پرسنلی هستیم.

وی با تشکر از زحمات بی‌وقفه مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره این مجموعه تولیدی در جهت ارتقاء شرکت، ادامه داد: در یک بازه زمانی شرکت تا مرز زیان‌دهی پیش رفت این در حالی است که ورود مدیران جوان به این مجتمع تولیدی پودر و قطعات فلزی، شرکت را احیا کرد و هم‌اکنون تنها تولید کننده پودر آهن در خاورمیانه بوده و همچنین قطعات تولیدی را با بالاترین کیفیت در سراسر ایران توزیع می‌کنیم.

فضای صمیمانه در این شرکت تولیدی موج می‌زند

محمد احمدی، پرسنل این شرکت تولیدی اظهار داشت: در رشته‌ای مرتب با فعالیت این کارخانه یعنی متالوژی تحصیل کرده و حدود یکسال است که فعالیت خود را در این مجموعه آغاز کرده‌ام.

وی با تاکید بر اینکه در این شرکت تولید پودر آهن و قطعات فلزی دید بالا به پایین وجود ندارد و پرسنل و مدیران در یک خانواده صمیمی با همکاری یکدیگر کار می‌کنند، خاطرنشان کرد: شرایط کار و میزان حقوق دریافتی بسیار رضایت‌بخش است.

حمایت از تولید داخلی گامی موثر در جهش تولید

اتفاق خوبی که بعد از تحریم‌ها رخ داد با کاهش صادرات و واردات، شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز توجه خود را به داخل کشور معطوف کردند و با خرید مواد اولیه و قطعات از این شرکت، نه‌تنها در دوران تحریم‌های خارجی، ظرفیت تولید و نیروی کار کاهش پیدا نکرد بلکه با تمام ظرفیت و با افزایش پرسنل، خطوط تولید درحال کار هستند. حمایت از تولید داخلی با خرید محصولات بومی و داخلی امکان‌پذیر است و این حرکت امروزه، راهی مطمئن برای برون رفت از بحران های اقتصادی است.

برای دانلود فیلم کلیک کنید.

عناوین برگزیده