تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۱۰۷۱۰۷
امروز

طرح‌های توسعه حمل و نقل ریلی استان تهران بررسی شد

می متالز - آخرین وضعیت طرح‌های حمل و نقل ریلی استان تهران در جلسه مشترک استاندار، فرمانداران و شهرداران شهر‌های استان تهران با مدیرعامل و معاونان شرکت راه آهن ایران برگزار شد.
طرح‌های توسعه حمل و نقل ریلی استان تهران بررسی شد

به گزارش می متالز، در این جلسه که در راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، آخرین وضعیت پنج مسیر راه آهن شرقی و غربی و مشکلات موجود و طرح‌های توسعه‌ای ایستگاه‌ها و تقاطع‌های همسطح و غیر همسطح این مسیر‌ها بررسی و بر لزوم تسریع در اجرای این طرح‌ها تاکید شد.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران و سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه، ضمن اعلام آمادگی برای توسعه خطوط دوم و سوم راه آهن برای کاستن از مشکلات زیست محیطی و تصادفات ناشی از تردد خودرو‌ها به شهرها، توسعه خطوط راه آهن را علاوه بر اینکه منجر به توسعه مناطق مختلف می‌شود، در کاهش آلاینده‌ها و مصرف سوخت، مرگ و میر‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای و همچنین افزایش ایمنی مسافران و بخصوص مسافرانی که هر روز صبح برای کار به تهران مراجعه کرده و عصر‌ها از آن بازمی گردند، مفید دانستند.

در این جلسه همچنین فرمانداران و شهرداران شهر‌های شرق و غرب تهران در گزارشی از آخرین وضعیت ایستگاه‌ها و خطوط راه آهن در این مناطق، طرح‌های توسعه‌ای و بهسازی این پروژه‌ها را معرفی کردند.

مدیرعامل شرکت راه آهن در این جلسه با اشاره به اینکه هم اکنون ۵ خط تهران - پرند، تهران - پیشوا - گرمسار، تهران - کرج - هشتگرد، تهران - قم - جمکران و تهران - فیروزکوه به عنوان خطوط حومه‌ای و اتصال به شاهراه‌های ریلی کشور در حال بهره برداری دوگانه هستند که در مواردی بر اثر تداخل خطوط، موجب کندی سیر و توقف قطار‌ها می‌شود افزود: از طریق ایجاد یا توسعه خطوط دوم و سوم در مناطق نزدیک به شهر تهران می‌توان تا حد زیادی این کندی و توقف را کاهش داد یا از بین برد.

رسولی افزود: در سال گذشته فقط در حومه تهران روزانه ۵ میلیون و هشتصد نفر از طریق ریلی به تهران تردد داشته اند که این امر نشان می‌دهد در صورت وجود زیرساخت مناسب، ظرفیت گسترش این خطوط تا حد زیادی وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: عزم وزارت راه و شهرسازی و دولت توسعه حداکثری خطوط ریلی برای جاجایی بار و مسافر است، اما با توجه به وضعیت بودجه‌های عمرانی کشور، باید بپذیریم که توان دولت برای توسعه این خطوط زیاد نیست و از همین رو باید از کمک‌های سرمایه گذاران غیر دولتی در توسعه خطوط و ایستگاه‌ها بهره ببریم.

وی افزود: در بسیاری از شهر‌های اطراف تهران متاسفانه در سال‌های گذشته در احداث ایستگاه‌های راه آهن دقت لازم صورت نگرفته است و اکثر این ایستگاه‌ها در مناطق خارج از شهر که دسترسی مناسبی برای شهروندان شهر‌های حومه‌ای ندارند ایجاد شده است.

وی همچنین نبود حمل و نقل مکمل از جمله اتوبوس و مینی بوس در کنار قطار را از دیگر مشکلات شهر‌های حومه‌ای دانست و گفت: از شهرداران و فرمانداران درخواست می‌کنیم در مورد ایجاد خطوط حمل و نقل مکمل راه آهن کمک کنند.

به گفته مدیرعامل راه آهن فقط در حمل و نقل حومه‌ای شهر‌ها از محل کاهش خطر تصادفات، کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا که هر سه مورد ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد بیش از هزار میلیارد تومان منافع ملی تحصیل می‌شود.

در این جلسه همچنین محسنی بندپی استاندار تهران نیز در سخنانی، با حمایت از توسعه خطوط جانبی و خدمات ایستگاهی راه آهن در شهر‌های استان تهران تاکید کرد: همه فرمانداران و شهرداران و مجموعه معاونت‌های استانداری تهران مکلف به حمایت از طرح‌های توسعه‌ای راه آهن و تلاش حداکثری برای جلب سرمایه گذاران در ساخت مجتمع‌های ایستگاهی هستند.

وی افزود: اگر همه این تلاش‌ها منجربه نجات جان یک انسان نیز بشود ارزش دارد چراکه در دیدگاه دینی ما، ارزش نجات جان یک انسان معادل نجات جان همه انسانهاست.

محسنی بندپی افزود: با توجه به جمعیت بالای شهر‌های استان تهران که از مجموع جمعیت چند استان کشور نیز بالاتر است توسعه راه آهن اهمیت کلیدی دارد چراکه علاوه بر صرفه جویی در وقت و جان مردم و کاهش آلودگی هوا، منجر به توسعه مناطق نیز می‌شود.

در این جلسه همچنین مقرر شد در هفته آینده نماینده تام الاختیار راه آهن و استانداری تهران از محور‌های ریلی شرق استان تهران بازدید کرده و گزارشی جامع از توسعه و نیاز‌های این مسیر تهیه کنند.

همچنین قرار شد تا پایان این ماه در یکی از شهر‌های غربی استان تهران با حضور طرفین و همچنین سرمایه گذاران جلسه‌ای برگزار شود تا راه‌های توسعه خطوط ریلی و ایستگاه‌های غرب استان تهران نیز مورد بررسی کارشناسی قرار گیرند و تصمیم گیری نهایی در خصوص خطوط و ایستگاه‌های راه آهن غرب استان تهران نیز در آن جلسه به عمل اید.

عناوین برگزیده