تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۱۰۷۱۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

خیانت به اقتصاد کشور با یک مقایسه معیوب!

می متالز - مقایسه بازار سرمایه کشور با بازارهای ارز و خودرو و مسکن، از مصادیق خیانت به اقتصاد کشور است.
خیانت به اقتصاد کشور با یک مقایسه معیوب!

به گزارش می متالز، بورس تهران اردیبهشت دلچسبی را پشت سر نگذاشت و فشار فروش در بازار، افت قیمت اکثر سهم های بازار را رقم زد. اگر چه روز چهارشنبه از فشار فروش ها کاسته شد و در نهایت شاخص بورس با رنگ سبز اولین هفته خرداد ماه را به پایان رساند؛ اما هنوز مشخص نیست روند نزولی بازار سرمایه به پایان رسیده و موج صعودی جدیدی آغاز شده یا باید اصلاح عمیق تری پیش رو داریم.

بهنام مرادی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: اگر چه در روزهای منفی بازار، اقداماتی از سوی برخی صندوق های سرمایه گذاری و فعالان بازار سرمایه و شرکت ها و متولیان بازار سرمایه در راستای حمایت از این بازار صورت گرفت؛ اما این حمایت ها کافی نبود و انتظار بیشتری از سوی نهادهای بالاتر می رفت. علاوه بر این، در این مدت برخی رسانه ها و چهره ها و... هم با بی مهری تمام، بازار سرمایه را تخریب کردند و باعث آب رفتن سرمایه های مردم شدند. امیدواریم آنها که بر طبل حباب بازار سرمایه کوبیدند و موجب هراس مردم شدند، بر مبنای تحلیل و دانش فنی اظهار نظر کرده باشند و قصدشان از تخریب این بازار، تحقق برخی اهداف سیاسی نباشد. ضمن اینکه انتظار می رود با اشخاصی که بدون دانش تحلیلی و آشنایی با امور اقتصادی و سرمایه گذاری، در مورد بازار سرمایه اظهارنظر می کنند، برخورد قضایی صورت بگیرد و مردم هم به اظهار نظر اشخاصی که هیچ ربطی به این بازار ندارند و بر اساس سلیقه شخصی (و شاید هم وابستگی های جناحی) در مورد بازارسرمایه صحبت می کنند، وقعی ننهند.

مقایسه بازدهی بازار ارز با بازار سرمایه ممنوع

وی در پاسخ به این سوال که "آیا رشد بازار سرمایه ادامه خواهد داشت و یا اینکه رشد این بازار باید در همین محدوده، متوقف شود" گفت: سازوکار بازار سرمایه، سازوکاری ارزش زا بوده و معاملات سهام شرکت ها با هر روندی که باشد، باز هم شرکت های فعال در این بازار در حال تولید و فروش و صادرات و اجرای طرح های توسعه ای و... هستند. ضمن اینکه در کنار تمام انتقاداتی که به دولت وارد می شود، نباید فراموش کرد در شرایط تحریمی به رغم فشارها و محدودیت های بین المللی، چرخ تولید در کشور از حرکت باز نمانده و دولت تلاش کرده ظرفیت های جدیدی برای بنگاه های تولیدی ایجاد کند و هم مردم را ترغیب به سرمایه گذاری در این بازار کرده و هم شرایطی برای تامین مالی و جذب نقدینگی بنگاه های تولیدی از بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه و... فراهم کند. در چنین شرایطی نمی توان بدون تحلیل و در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور، بازار سرمایه را با بازارهای ارز و خودرو و مسکن مقایسه کرد. بدون تردید مقایسه بازار سرمایه کشور با بازارهای ارز و خودرو و مسکن، از مصادیق خیانت به اقتصاد کشور است؛ چرا که اصولا خودرو و ارز و مسکن، کالای سرمایه ای نیست و نمی توان به این بهانه که مثلا بازار خودرو رشد نکرده، رشد بازار سرمایه را زیر سوال برد. منکر تاثیر نرخ ارز بر روند سودآوری شرکت ها نیستیم؛ ولی مقایسه بازدهی بازار ارز با بازار سرمایه، کاری اشتباه است. شکوفایی اقتصاد کشور در گرو نگرش صحیح به بنگاه های اقتصادی بوده و رفتارهای سفته بازانه در بازار ارز و خودرو و... نتیجه ای جز آسیب به اقتصاد کشور ندارد.

وی افزود: گاه برخی اشخاص بازدهی بازار ارز و مسکن و... را با بازدهی بازار سرمایه مقایسه می کنند و در نهایت ادعای وجود حباب در بازار سرمایه را دارند؛ حال آنکه مبنای این مقایسه شان، ۲ _ ۳ سال اخیر بوده که بازار سرمایه تحرک بیشتری داشته و جهش های عجیب و غریب بازار مسکن در سال های قبل را نادیده می گیرند.

 

گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری

مرادی ضمن تاکید بر اینکه بازار سرمایه، مناسب ترین بازار برای سرمایه گذاری گذاری و جذب سرمایه های مردم خواهد بود، اضافه کرد: به افرادی که از دانش مالی و تحلیلی کافی برخودار نیستند، توصیه می شود از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند. صندوق های سرمایه گذاری متعددی با درجه ریسک و بازدهی متفاوت فعال هستند و بهتر است سرمایه گذاران از ظرفیت های این صندوق ها برای سرمایه گذاری استفاده کنند. برای سرمایه گذاری مستقیم هم، سرمایه گذاری در شرکت هایی که کمترین وابستگی را به واردات مواد اولیه و نرخ ارز داشته باشند، انتخاب معقول تری است. صنایع غذایی و همچنین صنایع وابسته به حوزه عمران از جمله سیمانی ها و فلزات اساسی، پتانسیل بیشتری برای رشد دارند. شرکت های معدنی هم به دلیل ظرفیت های صادراتی، گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. ضمن اینکه خوشبختانه صنعت پتروشیمی و پالایشی با وجود محدودیت های ناشی از تحریم، عملکرد مطلوبی داشته و سودآور هستند و برای سرمایه گذاران نیز، سود مناسبی به ارمغان خواهند داشت و با این شرایط، برای سرمایه گذاری مناسب خواهند بود‌.

وی در خاتمه افزود: افت قیمت های جهانی کامودیتی ها به هر حال بر روند سودآوری شرکت های وابسته به قیمت های جهانی، موثر خواهد بود؛ اما افت و خیز قیمت های جهانی جزو ریسک های همیشگی صنایع وابسته به این حوزه بوده و کاهش مقطعی قیمت های جهانی، دلیل بر عدم ارزندگی سهم های این گروه نخواهد بود.

عناوین برگزیده