تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۷
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۱۰۷۲۳۲
سرویس خبر : انرژی

توضیحات پالایشگاه تبریز درباره طرح‌های افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی

متالز - شرکت پالایش نفت تبریز از سرمایه‌گذاری بیش از 5 هزار میلیون ریالی در بازه زمانی سال‌های 93 تا 97 برای افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی این شرکت از محل 30 درصد سود سالانه با عنوان اندوخته طرح‌های توسعه‌ای ذخیره خبرداد.
توضیحات پالایشگاه تبریز درباره طرح‌های افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی

به گزارشمی متالز، شرکت پالایش نفت تبریز پیرو گزارش منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سرمایه‌گذاری در طرح‌های کیفی‌سازی این پالایشگاه توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد:

۱- تا این تاریخ، دستورعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌ها در سال ۱۳۹۹ به این شرکت ابلاغ نشده و پیگیری‌های لازم از طرف انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در حال انجام است.

۲- این شرکت برای اجرای مصوبه هیئت وزیران به‌منظور انجام طرح‌های کیفی‌سازی محصولات، از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۷، رقمی معادل ۵۰۴ر۶۳۰ر۵ میلیون ریال از محل ۳۰ درصد سود سالانه با عنوان اندوخته طرح‌های توسعه‌ای ذخیره و برای طرح‌های کیفی‌سازی هزینه کرده است.

هم‌اکنون کل بنزین تولیدی شرکت پالایش نفت تبریز یورو ۵ است و بخشی از گازوئیل تولیدی یورو ۵ بوده و برای تولید بقیه، طرح‌های بازیافت گازهای پایانی گوگردسازی، خالص‌سازی هیدروژن و واحد جدید گوگردسازی از سال ۹۸ آغاز شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری برسد.

تاثیر پروژه‌های فوق بر فعالیت شرکت همواره در یادداشت‌های پیوست صورت‌های مالی، گزارش تفسیری و یا با عنوان موارد با اهمیت به‌طور مفصل افشا شده و در سامانه کدال قابل مشاهده است.

۳- با شیوع جهانی بیماری کورید ۱۹ و کاهش بی‌سابقه تقاضای نفت خام و فرآورده‌ها و برهم خوردن تعادل قیمت‌ها در پایـان سال ۱۳۹۸ و ادامـه این روند کاهـشی در دو ماه امسال که برای نمونه در قیاس با قیـمت‌های اسفند ماه ۱۳۹۸، قیمت نفت خام در فروردین و اردیبهشت امسال با ۴۲ تا ۴۳ درصد کاهـش برای هر بشـکه، بنزین در فروردیـن ۹۹ با ۶۳ درصد کاهـش و اردیبهشت با ۴۲ درصد کاهش برای هر بشکه، نفت گاز به ترتیب با ۳۸ درصد و ۴۶ درصد کاهش برای هر بشکه و نفت کوره با ۳۴ درصد و ۳۳ درصد کاهـش برای هر بشکه همراه بوده است .

بنابراین مطابـق استانداردهای حسابداری و کسب نظر کارشناسی حسـابرس مسـتقل  موجودی فرآورده‌های نفتی (نزد خود و یا شرکت پخش) را بر مبنای نرخ فرآورده‌ها در فروردین ۹۹ ( برگرفته از نشریه پلاتس) ارزشیابی کرد.

تفاوت این نرخ با نرخ فرآورده‌ها در فروردین ۹۹ مبنای محاسبه کاهش ارزش موجودی و ثبت ذخیره کاهش ارزش موجودی فرآورده‌ها به مبلغ ۵۹۴ر۰۴۲ر۵ میلیون ریال شد.

درباره موجودی نفت خام نیز، قیمت نفت خام در روز ۲۹ اسفندماه ۹۸ با میانگین قیمت نفت خام در فروردین ۹۹ مقایسه و قیمت مابه‌التفاوت قیمت‌های یادشده به مبلغ رقمی معادل ۸۱۶ر۲۰۶ر۲ میلیون ریال برای این منظور ذخیره گرفته شد.

شایان ذکر است در شرایط حاظر کرک اسپیرد بیشتر محصولات از جمله بنزین (که در ماه‌های اخیر منفی بوده) مثبت است.

عناوین برگزیده