تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۵۸
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۱۰۷۳۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اصلاح یا ریزش بورس؟

می متالز - بورس تهران درحالی سال ۹۹ را با شرایط توفانی و رکوردشکنی‌های پیاپی شاخص آغاز کرد که ثبت بازدهی ۸۳درصدی در این مدت و همچنین عبور از ابرکانال یک میلیون واحد را نیز در کارنامه خود ثبت کرد.
اصلاح یا ریزش بورس؟

به گزارش می متالز، این در حالی است که هر چند نماگر اصلی بازار در تاریخ ۲۰اردیبهشت با قدرت تمام وارد محدوده یک میلیون واحدی شد، اما روند مزبور تداوم چندانی نداشت و با نزول شاخص کل در روزهای بعد به محدوده‌های پایین‌تر سقوط کرد. البته در جریان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته و با رشد مجدد نماگر اصلی بازار، فاصله این شاخص با محدوده یک میلیون واحدی کمتر شد. ولی سوال اصلی این است که دلیل چنین نوساناتی در محدوده مزبور چیست؟

در این راستا نوسانات شاخص حول ابرکانال یک میلیون واحدی در روزهای اخیر موجب سردرگمی بسیاری از تازه‌واردها و حتی باتجربه‌ترهای بازار سرمایه شده است. از سوی دیگر دیدگاه‌های متضادی در توجیه وضعیت بازار بیان می‌شود؛ برخی دم از حباب بازار می‌زدند و برخی اصرار به ارزشمند بودن سهام و معامله آنها زیر ارزش ذاتی دارند. در همین راستا کارشناسان معتقدند عواملی از جمله تورم انتظاری، نقدینگی، بازارهای موازی، مشکلات سامانه معاملات، آزادسازی سهام عدالت، ورود صندوق‌های قابل‌معامله دولت و بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها و آخرین گزارش‌های عملکرد می‌تواند در روند آتی شاخص و نوسانات آن تاثیرگذار باشد.

عناوین برگزیده