تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۴
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۱۰۷۳۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش‌گشایش:

استقبال از صفوف خرید

می متالز - هر چند که معاملات مثبت بازار و بسیاری از نماد‌ها با شفاف‌تر شدن نحوه معاملات سهام عدالت در ساعت پایانی بازار دور از ذهن نخواهد بود.
استقبال از صفوف خرید

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت

به گزارش می متالز، پس از ریزش در حدود ۳۰ درصدی قیمت اکثر سهام بزرگ و کوچک بازار در دو هفته اخیر، بازار روز چهارشنبه شاید به لطف حمایت‌های برخی صندوق‌های حمایتی و یا کاهش فشار فروش سهامداران، روندی مثبت را در اکثر سهام طی کرد.


تغییر روند بسیاری از سهام از صفوف فروش تا آستانه بالای قیمتی در حالی رقم خورد که برخی این حمایت‌ها را ناشی از حمایت‌های دولتی جهت آماده سازی واگذاری سهام عدالت مردم می‌دانستند. با این وجود تشکیل صفوف خرید هر چند شکننده در نماد‌های گروه بانکی و یا صف خرید میلیاردی در نماد خودرو از نشانه‌های امیدوار کننده پیش گشایش بازار در روز جاری به نظر می‌رسد.


با این حال رشد ۱۲.۴۲۴ واحدی شاخص کل در کنار ثبت افت ۴۱۸ واحدی شاخص هم وزن در روز چهارشنبه، شاید حاکی از شناسایی سود در سهام کوچک و عمدتا فاقد سود‌های معقول باشد که ادامه این روند می‌تواند مجددا به فشار فروش در کلیت بازار نیز منجر شود."فولاد"، "شستا"، "وامید"، "فارس" و "پارس" بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار در روز چهارشنبه داشتند و نماد "اخابر" نیز پس از جمع شدن صف فروش و ثبت افتی ۱۱۸۹ واحدی بر شاخص کل، از جمله نماد‌های تاثیر گذار بر شاخص در روز چهارشنبه محسوب می‌شد.

 

اخبار اقتصاد بین الملل

شاید مهمترین اخبار بین المللی انتهای هفته به استثنای شرایط پیچیده و درگیری‌های داخلی ایالت متحده را می‌توان به تهدیدات مجدد ترامپ علیه چین نسبت داد. آمریکا و ترامپ که حالا دیگر بسیاری از دستاورد‌های اقتصادی خود را پس از کرونا و درگیری‌های داخلی روز‌های اخیر از دست رفته می‌بینند، در جدیدترین مواضع خود چین را تهدید به تحریم‌های جدید کردند. اتفاقی که در صورت تحقق نه تنها بر اقتصاد چین و آمریکا تاثیرات مخرب بسیاری دارد بلکه در صورت رویارویی محتمل چین منجر به تاثیر بر اقتصاد کل جهان نیز خواهد شد.


روز گذشته ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری اذعان داشت: که سلسله اقداماتی را برای حمایت از امنیت ملی آمریکا در برابر چین اتخاذ کرده و چین بسیاری از تعهدات خود در سازمان تجارت جهانی را نقض و برای چندین دهه آمریکا را غارت کرده است.


رئیس جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد که چین به صورت غیرقانونی مدعی حاکمیت بر مناطقی در اقیانوس آرام و دریای چین جنوبی است و جهان از رفتار بد چین رنج می‌برد. وی اضافه کرد که چین تعهد خود درباره خودمختاری هنگ‌کنگ را نقض کرده و پنهان‌کاری چین درباره ویروس کرونا به بهای جان انسان‌ها در آمریکا و دیگر مناطق تمام شد.


رئیس جمهور آمریکا هشدار داد در صورتی که چین به اقدامات خود در هنگ‌کنگ ادامه دهد آمریکا در تحریم مقامات چینی درنگ نخواهد کرد.


از دیگر اخبار با اهمیت برای کشورمان نیز می‌توان به اظهارات سخنگوی امور خارجه چین در خصوص حفظ برجام اشاره کرد. بر این اساس سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز در کنفرانس خبری روزانه ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در لغو معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران بر آمادگی کشورش برای همکاری با سایر طرف‌ها جهت حفظ برجام تأکید کرد.


ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر آمریکا برای لغو معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران گفت: ساز کار‌های منظور شده در این توافق، برای ایجاد توازن در تعهدات ایران در زمینه منع اشاعه هسته‌ای و حقوق این کشور برای برخورداری از مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای هستند.

وی اضافه کرد: پیروی از این ساز و کار‌ها و عمل بر اساس آن‌ها در راستای منافع مشترک عمومی و یک مسئولیت مشترک است.

 

اقتصاد کلان و بازار سرمایه

شاید یکی از بزرگترین تهدید‌های بازار سرمایه به ویژه پس از انتشار گزارش های ضعیف شرکت‌ها در سامانه کدال را می‌توان آزادسازی فروش سهام عدالت دانست، اتفاقی که با احتمال بالا بنا بر فرآیند انجام بازار امروز را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حسین فهیمی مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی در خصوص واگذاری سهام عدالت عنوان کرد: از روز شنبه مشمولان سهام عدالت می‌توانند قسمت یا تمامی ۳۰ درصد از سهام خود را بفروش برسانند و دارایی‌های خود را در سایت اعلامی از سوی شرکت سپرده گذاری ببینند.

وی ادامه داد: تاکنون رابطه بین مشمولان یک طرفه بوده و در سال یکبار سود دریافت می‌کردند و امکان خرید و فروش نداشتند، اما از روز شنبه هر فردی به طور مستقیم می‌تواند تک تک سهم شرکت‌ها را ببیند و در مجامع شرکت‌ها حضور یابد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی بیان کرد: به دو صورت امکان فروش سهام عدالت فراهم می‌شود بطوری که مشمولان سهام عدالت می‌توانند با مراجعه به بانک یکجا ۳۰ درصد از سهام خود را بفروش برسانند یا اینکه با مراجعه به کارگزاری‌ها و سایت منتخب شرکت سپرده گذاری مرکزی اقدام به فروش تک تک سهام شرکت‌ها در کارگزاری‌ها کنند.
وی افزود: برای فروش سهام عدالت به صورت یکجا سهامداران تا ۱۳ خرداد می‌توانند به بانک‌ها مراجعه کنند و ۳۰ درصد سهام خود را یکجا بفروش برسانند و تا پایان سال ۹۹ آزادسازی کامل سهام عدالت صورت می‌گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید مکانیسم و نحوه فروش سهام عدالت در بازار بورس به چه شکل است و آیا شاهد فشار فروش در نماد‌های موجود در این سهام خواهیم بود و یا خیر؟


بازار امروز

شاید فروش در نماد‌های بزرگ موجود در سبد سهام عدالت، احتمال بالای کاهش قیمت دلار به دلیل افزایش ورود دلار‌های صادراتی در ماه جاری و ماه‌های آتی، انتشار گزارشات ضعیف شرکت ها، ترس سرمایه گذاران از رخداد‌ها و افت دو هفته گذشته بازار سرمایه، شناسایی سود سهامداران و ترس از افت احتمالی و مجدد در بسیاری از نمادها، استقبال از شرایط احتمالی در صورت عدم انتخاب مجدد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و کاهش قیمت‌های دلار و تحریم‌ها و ...، از مهمترین چالش‌های پیش روی بازار سهام در ماه‌های آتی است.


با این حال در بازار روز جاری به رغم تشکیل صفوف خرید و البته استقبال در برخی نماد‌های تاثیرگذار در روز چهارشنبه، افزایش عرضه سهام از سوی فروشندگان را پیش بینی می‌کنیم. هر چند که معاملات مثبت بازار و بسیاری از نماد‌ها با شفاف‌تر شدن نحوه معاملات سهام عدالت در ساعت پایانی بازار دور از ذهن نخواهد بود.

عناوین برگزیده