تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۰۷۴۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دیده بان بورس 11 خرداد 99

پیش بینی بورس امروز | نقش اول بازار/شایعه مهم سهام عدالت چه بود | کدام گروه ها مورد توجه هستند

می متالز - حالا که سهامداران حقیقی بازیگران اول بازار شدند، همه چیز معطوف به رفتار آنان شده است. امروز بازار در گروه های مختلف چگونه خواهد بود.
پیش بینی بورس امروز |  نقش اول بازار/شایعه مهم سهام عدالت چه بود |  کدام گروه ها مورد توجه هستند

به گزارش می متالز،  این روزها حقیقی‌ها نقش پررنگ‌تری در بازار سرمایه دارند. اگر تا تا چند ماه پیش برای حمایت از بازار با حقوقی‌ها رایزنی می‌شد تا صف فروش سهمی را جمع کنند یا اینکه حقوقی‌ها برای جلوگیری از رشد غیرمنطقی یک سهم، در سمت عرضه می‌نشستند، این روزها حقیقی‌ها بازیگر نقش اول بازار هستند. روز گذشته حقیقی‌ها بیش از 1251 میلیارد تومان نقدینگی به بازار سرمایه تزریق کردند و در بیش از 70 درصد نمادها، حقیقی‌ها خریدار اکثریت سهام بودند.

برای درک بهتر رفتار این روزهای بازار سرمایه نیز باید به نقش حقیقی‌ها توجه کرد. در واقع سهامداران خرید و تازه وارد با رفتارهای هیجانی خود به بازار جهت می‌دهند. گاهی با ورود نقدینگی جدید، اصلاح شاخص کل را به تعویق می‌اندازند و گاهی با ترس ریزش کلی بازار، صف‌های فروش را بلندتر می‌کنند. اما اینکه چرا در روزهای اخیر (به خصوص معاملات روز گذشته) حقوقی‌ها اغلب نظاره‌گر بازار بودند، مسئله‌ای است که شاید روزهای آینده روشن شود.

پیدا و پنهان سهام عدالت

از روز گذشته فروش سهام عدالت آغاز شد و طبق اطلاعیه ستاد سهام عدالت یکی از بانک‌های کشور (بانک ملی ایران) بخش اعظم سهام مربوط به سفارش های دریافتی از مشمولان سهام عدالت را به فروش رساند. اما همچنان فرآیند فروش آن در روزهای آتی مبهم است. شب گذشته خبری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد مبنی بر اینکه از روز جاری سفارش فروش سهام عدالت که توسط کارگزاران و بانک ها اخذ می شود پس از تجمیع، فقط به صورت بلوکی عرضه میشود و به صورت خرد عرضه نمیشود. خبری مثبت که توسط خبرگزاری‌ها و منابع معتبر، تایید نشد.

اگر همه شیوه‌ها و آمارها شفاف شود، هیجان فروش سهام عدالت نیز کاهش یابد. بسیاری از سهامداران منتظر واکنش دیگر مشمولان سهام عدالت هستند تا برای نگهداری یا فروش سهام خود تصمیم بگیرند. به همین منظور اعلام آمار روزانه فروش سهام عدالت، خریداران احتمالی، نمادهای پر فروش از سبد سهام عدالت و ... می‌تواند تب سهام عدالت را پایین بیاورد و تصمیم‌گیری را برای سهامداران راحت‌تر کند. در هر حال این روزها بانک‌ها (تا زمانی که سامانه های فروش سهام عدالت در کارگزاری‌ها به مرحله اجرا برسد) یکی از شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کنند. روزهایی که مردم برای فروش سهام عدالت خود صف‌های فروش طویلی تشکیل داده‌اند.

روند بازار در روز جاری

طبق انتظار، روز گذشته شنبه های هیجانی بورس تکرار شد و شاخص کل نزدیک 35 هزار واحد افزایش یافت. با خالی شدن هیجان خرید در اولین روز کاری هفته، امروز انتظار داریم بازار بیشتر به سمت تعادل پیش برود. در واقع اگر صف خریدی تشکیل می ‌شود در مقابل، عرضه‌های بیشتری هم انجام می‌شود. نماد گروه‌های بانکی، خودرویی، پالایشگاهی و فلزات اساسی همچنان بیشترین نقش را در جهت‌دهی به بازار خواهند داشت. با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت الف (حذف ارز 4200 تومانی) در برخی نمادهای گروه دارو و لاستیک و بازگشایی در روز جاری، انتظار داریم این نمادها با استقبال بالایی همراه شوند.

عناوین برگزیده