تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۰
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۰۷۵۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

با اصلاح روش‌های تنظیم بازار فولاد و همکاری فولادسازان، قیمت شمش کاهش یافت/ آثار مثبت تغییر سیاست دولت

می متالز - بنا به کسب اطلاع از منابع موثق، معاملات امروز (یازدهم خرداد) شمش فولادی در بورس کالا در مجموع با قیمت میانگین ۵۵۵۵ تومان به ازای هر کیلو انجام شد.
با اصلاح روش‌های تنظیم بازار فولاد و همکاری فولادسازان، قیمت شمش کاهش یافت/ آثار مثبت تغییر سیاست دولت

به گزارش می متالز، این معاملات که به احتمال زیاد، تأیید نهایی بورس کالا را به دست خواهد آورد، حاوی نکات مثبتی است، از جمله این‌که با همکاری فولادسازان، قیمت شمش فولادی در معاملات امروز نسبت به معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته کاهش یافت. ارزان شدن شمش در معاملات امروز نشان می‌دهد که اصلاح روش‌های تنظیم بازار توسط مدیریت جدید وزارت صمت، بازگشت بورس کالا به ریل اصلی آن و همکاری تولیدکنندگان فولاد، به‌خوبی جواب داده است.

در روز چهارشنبه هفتم خرداد، معاملات شمش فولادی در بورس کالا در مجموع با قیمت میانگین ۵۸۲۴ تومان به ازای هر کیلو انجام شده بود و در معاملات امروز، قیمت میانگین شمش فولادی، کاهش ۲۶۹ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد و به ۵۵۵۵ تومان رسید.

 

آثار مثبت سیاست جدید دولت

از اواخر سال ۹۸ تا اواخر اردیبهشت سال جاری، در بازار فولاد، سیاست سرکوب قیمت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری دنبال شد که نتیجه آن چیزی جز ابطال مکرر معاملات فولاد در بورس کالا نبود.

از هفته گذشته که سیاست قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته شد و شاهد اصلاح روش‌های تنظیم بازار فولاد بودیم، به سرعت نشانه‌های مثبت در بازار فولاد آشکار شد و امروز شاهد کاهش قیمت شمش فولادی در معاملات بورس کالا، نسبت به معاملات چهارشنبه هفته گذشته، هستیم.

در کشور کمبود تولید فولاد وجود ندارد و تولید داخلی بیش از دو برابر مصرف فولاد در کشور است. در چنین شرایطی، همان‌طور که فولادسازان گفته‌اند، انجام معاملات بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا می‌تواند در بازار فولاد ثبات ایجاد کند و با بازگشت سیاست دولت به ریل اصلی، نشانه‌های این ثبات نیز آشکار شده است.

 

سنگین‌ترین عرضه شمش در تاریخ کشور

در روز چهارشنبه هفتم خرداد، ۱۴۵ هزار و ۸۵ تن و در روز جاری ۱۲۴ هزار تن شمش فولادی در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا عرضه شد. این عرضه‌ها، سنگین‌ترین عرضه شمش در تاریخ فعالیت بورس کالا در کشور است.

عرضه‌ها به حدی سنگین بود که تمام تقاضاهای واقعی یا کاذب موجود در بورس کالا را پوشش داد و حتی برای برخی عرضه‌ها، نظیر شمش بلوم تولیدی مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد، تقاضا کمتر از میزان عرضه بود و حتی کل عرضه مورد معامله قرار نگرفت!

 

اقدام مثبت دو فولادساز کشور

روز گذشته، دو شرکت ذوب آهن اصفهان و فولاد خراسان طی اقدامی داوطلبانه نرخ پایه میلگرد تولیدی خود را در عرضه‌های بورس کالا کاهش دادند که شاهد تأثیر مثبت اقدام این دو شرکت بوده‌ایم.

اقدام این دو شرکت فولادی که در راستای تنظیم بازار مصرف، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، کسب رضایت مشتری و حمایت از حقوق مصرف‌کننده نهایی صورت گرفت، نشان می‌دهد که تولیدکنندگان فولاد برای ایجاد ثبات در بازار فولاد مصمم هستند.

منافع تولیدکنندگان فولاد نیز همچون مصرف‌کنندگان در ثبات بازار فولاد است و سود فولادِ دونرخی به جیب واسطه‌ها و دلالان می‌رود و تولیدکنندگان از این سود منتفع نمی‌شوند. تولیدکنندگان فولاد بارها اعلام کرده‌اند که به دنبال قیمت‌های منصفانه هستند و نفعی از جهش قیمت‌ها و التهاب در بازار فولاد نمی‌برند. حالا با معاملات امروز شمش فولادی، نشانه‌های مثبت در بازار فولاد آشکار شده است که باید آن را به فال نیک گرفت.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده