تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۷
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۰۷۵۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس تشریح کرد:

چشم‌انداز صنعتی استان فارس برای تحقق جهش تولید

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: این سازمان در سال ۱۳۹۸، جواز تاسیس برای هزار و ۵۷۶ واحد طرح صنعتی با سرمایه گذاری ۱۰۶ هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۲۴ هزار و ۲۷ نفر در استان فارس صادر کرد.
چشم‌انداز صنعتی استان فارس برای تحقق جهش تولید

به گزارش می متالز، حمیدرضا ایزدی افزود: همچنین در سال ۱۳۹۸، ۲۸۷ پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری ۴۰ هزار و ۹۸۴ میلیارد ریال و اشتغال چهار هزار و ۷۹۷ نفر در استان فارس صادر شده است.

واحدهای بزرگ و مهم فارس

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به واحدهای بزرگ و مهم صنعتی فعال در این استان گفت: از جمله واحدهای بزرگ و مهم فارس می توان به مجتمع کارخانه های صدیق سرام و پاسارگاد سرام آباده تولید کننده کاشی و سرامیک، شرکت سهامی پتروشیمی شیراز تولید کننده کودها و محصولات شیمیایی، لاستیک دنا تولید کننده انواع لاستیک خودرو اشاره کرد.

ایزدی افزود: مجموعه هلدینگ فراسان تولید کننده انواع لوله های جی آر پی و قطعات کامپوزیتی، شرکت زرین غزال تولید کننده فرآورده های لبنی، شرکت فرآورده های لبنی رامک شیراز، ذوب آهن پاسارگاد تولید کننده شمش و آهن اسفنجی، فاتح صنعت کیمیا تولید کننده تجهیزات صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از دیگر واحدهای صنعتی بزرگ و مهم استان است.

وی ادامه داد: همچنین شرکت شیراز دینا تولید کننده نوشابه، صنایع الکترونیک ایران تولید کننده تجهیزات الکترونیکی، پالایش نفت شیراز، شرکت کولر هوایی آبان شیراز تولید کننده انواع مبدل های حرارتی، شرکت گلسار فارس تولید کننده انواع چینی آلات بهداشتی و مجموعه صنایع شیمیایی فارس تولید کننده فرمالین و رزین اوره و ملامین و چسب جزو واحدهای مهم و بزرگ استان محسوب می شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس همچنین شرکت زیمنس کارخانجات مخابراتی ایران ITMC تولید کننده تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی، صنایع استیل البرز تولید کننده سینک و انواع لوازم آشپزخانه، شیر پاستوریزه پگاه فارس تولید کننده فرآورده های لبنی، کارخانه رینگ اسپرت نور نی ریز تولید کننده رینگ آلومینیومی و سیمان داراب را از دیگر واحدهای مهم استان برشمرد.

ایزدی افزود: از دیگر واحدهای مهم و بزرگ استان می توان به قند اقلید، نیرو ترانس تولید کننده انواع ترانس های فشار قوی ، قند مرودشت، افزار کیمیای فارس تولید کننده تجهیزات صنایع نفت و گاز و نظامی و صنایع هوافضا، شرکت یک و یک دشت مرغاب تولید کننده فرآورده های غذایی و کنسرویجات، فرآورده های گوشتی دمس تولید کننده محصولات گوشتی، شرکت شیراز سرم تولید کننده محصولات دارویی، شرکت ایران خودروی فارس تولید کننده سواری پژو پارس و شرکت پشم شیشه ایران اشاره کرد.

پروژه های قابل افتتاح در فارس در سال جهش تولید

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در ادامه با اشاره به پروژه های قابل افتتاح در استان در سال ۱۳۹۹ گفت: فاز نخست کارخانه آلومینیوم جنوب نیمه نخست اردیبهشت ماه امسال با دستور رییس جمهوری از طریق ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسید، این پروژه با ظرفیت اسمی ۱۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم و اشتغالزایی هزار و ۶۰۰ نفر و اعتباری بالغ بر ۱۶۸ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

ایزدی افزود: همچنین طرح توسعه شرکت مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد واقع در شهرستان کوار در سال جاری افتتاح می شود که این کارخانه ظرفیت اسمی ۱.۸ میلیون تن آهن اسفنجی و ۲.۴ میلیون تن گندله آهن را دارد.

وی ادامه داد: برای راه اندازی بخش آهن اسفنجی این مجموعه ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و اشتغالزایی ۶۷۸ نفر را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: در بخش گندله سازی نیز افزون بر ۱۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است که اشتغالزایی ۳۵۰ نفر را به دنبال خواهد داشت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: شرکت کربنات سدیم کاوه واقع در شهرستان فیروزآباد از دیگر پروژه های قابل افتتاح در سال ۹۹ است که این شرکت با اعتباری بالغ بر ۱۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال برای هزار و ۲۳ نفر شغل ایجاد می‌کند.

ایزدی بیان کرد: همچنین شرکت پالایش سپهر پارسیان واقع در شهرستان مهر از دیگر پروژه های قابل افتتاح در سال جاری است که این شرکت ظرفیت اسمی سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن تولید گازهای مخلوط صنعتی را دارد و برای راه اندازی این واحد صنعتی ۱۲۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و اشتغالرایی ۲۰۰ نفر را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: شرکت شایان دیزل واقع در شهرستان شیراز از دیگر پروژه های قابل افتتاح در سال ۹۹ است که این شرکت ظرفیت اسمی تولید سه هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده را دارد و برای راه اندازی آن هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و اشتغال بیش از ۶۰ نفر را به دنبال دارد که ااشتغال این واحد در طرح توسعه به ۱۶۰ نفر خواهد رسید.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: شرکت کاغذ زاگرس واقع در شهرستان زرقان از دیگر واحدهای صنعتی قابل افتتاح در سال ۱۳۹۹ است که این شرکت ظرفیت اسمی تولید ۸۰ هزار تن ورق، کارتن و کاغذ را در سال دارد و بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال برای راه اندازی آن هزینه شده و برای ۳۵۰ نفر شغل ایجاد می کند.

ایزدی افزود: شرکت آرای سان رونیکا در شهرستان شیراز از دیگر پروژه های قابل افتتاح در سال جاری است که ظرفیت اسمی تولید ۱۱۳ هزار تن محصول آرایشی و بهداشتی را دارد و برای راه اندازی آن سه هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال هزینه شده و اشتغال ۲۹۶ نفر را به دنبال دارد.

پروژه های مهم فارس در سال جهش تولید

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس همچنین به پروژه های مهم در حال اجرای استان در سال جهش تولید اشاره کرد و گفت: از جمله این پروژه ها، پروژه پالایشگاه پترو پیمان دانا با ظرفیت ۲۲۵ هزار تن نفت سفید، ۸۸ هزار تن گازوئیل، ۳۲ هزار تن گاز ال پی جی و ۵۲۴ هزار تن بنزین معمولی، پروژه فاز چهارم طرح توسعه شرکت مجتمع صنعتی ذوب آهن پاسارگاد با ظرفیت ۳.۴ میلیون تن کنسانتره آهن و طرح انتقال شرکت پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی شیراز با ظرفیت تولید ۱۵ هزار تن پشم و شیشه است.

ایزدی افزود: طرح توسعه سیمان لارستان با ظرفیت تولید ۱.۰۳ میلیون تن سیمان پرتلند، پروژه مجتمع صنعتی و معدنی گهر فرزانگان خرامه با ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن گندله آهن، طرح گسترش شرکت کاغذ سبز خرامه با ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن کاغذ از کربنات کلسیم و طرح انتقال سیمان فارس به خرامه با ظرفیت ۲ میلیون تن سیمان پرتلند از دیگر پروژه های در حال اجرا است.

وی ادامه داد: از دیگر پروژه های مهم در حال اجرای استان، شرکت پترو گاز دالین سپیدان با ظرفیت تولید سه هزار و ۵۵۰ دستگاه تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد نی ریز با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن انواع شمش فولادی، کاشی آذرخش داراب با ظرفیت تولید هفت میلیون متر مربع انواع کاشی، دیرگدازان مهر آریان سروستان با ظرفیت ۸۰ هزار تن انواع آجر نسوز، کاشی صدف آباده با ظرفیت ۷.۵ میلیون متر مربع تن، شرکت چسب و رزین پرسیا زرین ابنوس شیراز با ظرفیت تولید ۳۵۰ هزار تن است.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، با اجرایی شدن این پروژه ها برای سه هزار و ۲۲۵ نفر شغل ایجاد می شود که اعتبار پیش بینی شده برای به بهره برداری رسیدن این پروژه ها ۲۹ میلیارد ۳۷۲ میلیارد ریال است.

راهکارهای تحقق جهش تولید

ایزدی همچنین به راهکارهای تحقق جهش تولید اشاره کرد و افزود: حمایت از تولیدات صادرات محور و برنامه ریزی و تشویق واحدهای صنعتی به تولید محصولات متنوع و صادرات محور و برنامه ریزی و ایجاد شرایط برای افزایش ظرفیت و توسعه واحدهایی که محصولاتی با قابلیت رقابت پذیری داخلی و همچنین بازارهای صادراتی دارند و در حال حاضر بصورت نیمه فعال هستند، از جمله این راهکارها است.

وی ادامه داد: راه اندازی واحدهای تولیدی راکد که قابلیت احیا داشته و محصولات رقابت پذیر تولید می کنند از دیگر راهکارهای تحققق جهش تولید است که در صورتی که محصولات رقابت پذیر و دارای بازار مناسب نباشند نسبت به تغییر خط و تولید محصولات رقابت پذیر اقدام می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: افزایش بهره وری واحدهای تولیدی از طریق بازسازی، نوسازی و بروز رسانی ماشین آلات و تجهیزات خط تولید، پیگیری جهت تخصیص اعتبار و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ بهره کم توسط بانک ها و موسسات اعتباری با حداقل بروکراسی و استفاده حداکثری از ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در راستای حل مشکلات واحدهای صنعتی و ایجاد شرایطی که مصوبات این کارگروه قابلیت اجرایی بیشتری داشته باشد، از دیگر راهکارهای مدنظر برای تحقق جهش تولید است.

گفتنی است که در استان فارس برای سه هزار و ۹۶۳ واحد صنعتی با حجم سرمایه گذاری ۱۴۴ هزار و ۴۶ میلیارد ریال پروانه بهره برداری صادر شده که اشتغالزایی ۹۶ هزار و ۸۹۵ نفر را به دنبال داشته است. استان فارس در این زمینه نسبت به کل کشور، پنج درصد تعداد پروانه ها، سه درصد میزان سرمایه گذاری و چهار درصد میزان اشتغالزایی را به خود اختصاص داده است. فارس در زمینه صدور پروانه بهره برداری صنعتی رتبه چهارم، در زمینه حجم سرمایه گذاری رتبه دوازدهم و در زمینه میزان اشتغال در این پروژه ها رتبه ۱۰ رو دارا است.

عناوین برگزیده