تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۱۰۷۵۷۳
سرویس خبر : محیط زیست

سند هدیه چینی‌ها به شهرداری تهران/ دستگاه بی‌خطرسازی زباله به کجا می‌رود؟

می متالز - فردا دستگاه بی خطرسازی زباله بیمارستانی اهدایی کشور چین از گمرک ترخیص می شود. بارنامه این دستگاه به نام شهرداری تهران است اما گفته می شود این دستگاه قرار است به شهردیگری منتقل شود.
سند هدیه چینی‌ها به شهرداری تهران/ دستگاه بی‌خطرسازی زباله به کجا می‌رود؟

به گزارش می متالز، شهرداری تهران در بهمن سال گذشته فیلم کوتاهی از نمادهای کشور چین و شعارهایی با موضوع مقابله با کرونا بر روی برج آزادی به نمایش درآورد.

چانگ هووا سفیر چین تحت تأثیر قرار گرفت و این اقدام ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشانگر دوستی و پیوند دو ملت دانست و یک دستگاه بی خطر سازی زباله بیمارستانی با ظرفیت 800 کیلو در ساعت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به شهرداری تهران اهدا کرد.

حناچی: کمک های چین بیشتر از کمک ماست

حناچی شهردار تهران در این باره گفت که چین یک دستگاه امحای زباله اهدا کرده است و کمک‌های چین بسیار بیشتر از کمک‌هایی است که ما به آنها انجام داده‌ایم.

وی در خصوص این که این دستگاه زباله سوز به کجا می‌رود، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا باید در این باره تصمیم بگیرد.

دستگاهی که به قم می رود!

با وجود اینکه بارنامه این دستگاه امحای زباله به نام شهرداری تهران است اما سقایی نژاد شهردار قم اعلام کرده است که قرار است این دستگاه زباله سوز به قم برود و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و راه‌های انتقال آن نقش این دستگاه در مراکز بهداشتی و درمانی برای کاهش خطرات ناشی از پسماندهای عفونی بیش از پیش نمایان است و در شرایط فعلی حدود 10 تن زباله عفونی در هر روز نیاز به طی مراحل ویژه و سوزاندن است.

البته شهردار قم اعلام کرده است که رایزنی‌های لازم صورت گرفته است و با توجه به نیاز شهر قم به دستگاه زباله سوز از طریق رایزنی با مسؤولان کشوری و پیشنهاد‌ات به سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین جهت ورود دستگاه زباله سوز اهدای چین به شهر قم و فعالیت آن برای استفاده در امحای زباله‌های عفونی و بیمارستانی شهر پیگیری لازم صورت گرفته است و امیدواریم این مهم محقق شده و نماینده‌هایی از سوی شهرداری قم جهت انجام امور اداری و گمرکی به مبادی ذی‌ربط معرفی شده‌اند.

در تهران هنوز به افول نسبی پایدار در کرونا نرسیده‌ایم/کانون‌های آلودگی در تهران وجود دارد

شیوع ویروس کرونا در کشور از قم آغاز و به سایر شهرهای کشور از جمله کلانشهر تهران رسید. کلانشهر تهران به گفته مسوولینش 10 میلیون دارد و در زمان شیوع کرونا بسیاری از شهروندان به این ویروس دچار شدند و عده‌ای هم جان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست دادند. البته چند روزی است که وضعیت کمی بهتر شده است تا جایی که زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران گفت؛ در تهران هنوز به افول نسبی پایدار نرسیده‌ایم و بخش عمده‌ای از ابتلاهای جدید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم. بنابراین به نظر می‌رسد که هنوز کانون‌های آلودگی در تهران وجود دارد و کسانی در معرض ابتلا هستند.

به گفته زالی در 10 روز اخیر با افت مراجعات و بستری روبرو بوده‌ایم و تعداد بیماران با شیب ملایم رو به تقلیل و کاهش است. با این حال نباید فریب بخوریم و احساس کنیم که بیماری در شهر تهران به پایان رسیده است؛ چراکه از اسفند 98 تاکنون شاهد فراز و فرودها و نوسانات زیادی در شهر تهران بوده‌ایم.

روزانه حدود 10 تن زباله بیمارستانی ناشی از بیماری کرونا در تهران تولید می‌شود و مسوولان شهری معتقدند که این دستگاه زباله سوز اهدایی در چین می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این زمینه برطرف کند و از ابتدا هم قرار بود این دستگاه به کلانشهر تهران با جمعیت بالای 10 میلیون برسد.

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران حتی از انتخاب محل جانمایی زباله سوز چینی در منطقه آرادکوه خبر داد و گفت: شهرداری پکن 30 تن اقلام مختلف پزشکی در مقابله با کرونا به شهرداری تهران در پی اجرای ویدئو مپینگ ووهان اهدا کرد.

کارکنان شهرداری برای ترخیص رفتند/ بارنامه به نام شهرداری تهران 

وی ادامه داد: در میان کمک‌ها یک دستگاه زباله سوز بیمارستانی وجود داشت که اعلام کردند متعلق به شهرداری تهران است و حتی چند نفر از کارکنان شهرداری برای تحویل این دستگاه به بندر عباس رفته‌اند. اما در حال حاضر شاهد هستیم که شاید این دستگاه زباله سوز به جای این که به تهران بیاید، قرار است به شهر دیگری برود. بارنامه این دستگاه زباله سوز به نام شهرداری تهران است.

وضعیت قم از تهران بهتر است

وی معتقد است که آمار مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد وضعیت قم نسبت به تهران مطلوب‌تر است و این زباله سوز باید در تهران بماند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تأکید کرد: بارنامه‌ به نام شهرداری خورده است و این دستگاه زباله سوز به همراه فهرست کمک‌های شهرداری پکن به تهران بوده است.

بر اساس این گزارش سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اعلام کرد که نمایندگان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای دریافت دستگاه بی خطر سازی زباله به بندرعباس فرستاده و قرار است این دستگاه فردا از گمرک ترخیص شود.

یکی از مدیران شهرداری تهران در این باره گفت: اسنادی داریم که نشان می‌دهد بارنامه‌های این دستگاه امحای زباله به نام شهرداری تهران است و هم چنین ایمیل‌هایی از آنها داریم که سوالات فنی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرسیده و مشخصات مکان استقرار دستگاه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از ما خواسته‌اند و ما نیز به ریز به آنها اعلام کرده‌ایم و جواب آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مکتوب داده‌ایم.

عناوین برگزیده