تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۵۱
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۰۷۵۷۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مسوول بازرسی سازمان صنعت:

درج قیمت خودرو در نمایشگاه‌‌ها الزامی شد/ برخورد با متخلفان

می متالز - مسوول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌رضوی، از الزام نمایشگاه‌داران برای درج قیمت خودرو‌ها خبر داد و گفت: با متخلفان برخورد قانونی می‌‍شود.
درج قیمت خودرو در نمایشگاه‌‌ها الزامی شد/ برخورد با متخلفان

به گزارش می متالز، مسوول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی، از الزام نمایشگاه‌داران برای درج قیمت خودرو‌ها خبر داد و گفت: با متخلفان برخورد قانونی می‌‍شود.

سعیده ساجدی‌نیا - مهدی مقدسی با اشاره به ابلاغیه جدید شورای رقابت، اظهار کرد: سه شرایط جدید برای خودرو‌ها ایجاد شد. اول اینکه شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار کشور در یک اقدام مشترک قیمت‌های جدید خودرو را مشخص کنند. یکی موضوع نحوه ثبت‌نام‌ها که هر بار متقاضیان دچار مشکلات زیادی می‌شدند و به معضلی تبدیل شده بود که در دقایق اولیه ثبت‌نام کسی قادر به ثبت‌نام نبود. مسئله بعدی این بود که به جای مصرف‌کنندگان واقعی عموما افرادی ثبت‌نام می‌کردند که مصرف‌کننده نبودند و بیشتر پای دلال‌ها در میان بود، به‌طوری که ماه‌های آتی که خودرو را تحویل می‌گرفتند را با قیمت‌های بالا می‌فروختند که حالا برای آن طراحی مناسبی شده است.

نظارت بر بازار خودرو

وی با بیان اینکه قسمت سوم ماجرا نظارت بر بازار خودرو است، گفت: نظارت و کنترل بر بازار خودرو تا قبل از این بخش‌نامه در حوزه واحد‌های تولیدی و نمایندگی‌های رسمی خودروسازی انجام می‌شد که معمولا با تخلف گرانفروشی روبه‌رو نمی‌شدیم، زیرا افراد هنگام ثبت‌نام پولشان را به صورت سیستمی پرداخت می‌کردند و بیشتر تخلفات به اجرای نکردن تعهدات برمی‌گشت به این معنی که خودرو در موعد مقرر تحویل نمی‌شد.

تشکیل ۴۰۰ پرونده

مقدسی با اعلام تشکیل بیش از ۴۰۰ پرونده طی سال گذشته در زمینه تأخیر در تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی و ارسال آن به تعزیرات، اضافه کرد: تخلفات خودرو به دو دسته تقسیم می‌شود یکی احتکار یعنی خودرو‌ها را در پارکینگ یا در مکان‌هایی نگه‌داری می‌کنند؛ اگر این افراد مشخصات خودرو‌ها را در سامانه انبار ثبت‌نام و اعلام موجودی نکنند و تعیین تکلیف نشود که این خودرو‌های بدون پلاک مربوط به چه اشخاصی هست، مشمول احتکار می‌شود.

این مسوول بازرسی با اشاره به گزارش‌های مردمی درباره مکان‌های احتکار خودرو، گفت: از مجموع ۴۰ گزارشی که در هفته گذشته در این رابطه داشتیم فقط یک مورد تایید شد که سه خودرو داخل یک مکان احتکار شده بود و اقدامات لازم در این باره انجام شد.

مردم متخلفان را معرفی کنند

مقدسی اضافه کرد: از مردم درخواست می‌کنیم این موضوعات را به ما گزارش بدهند، اما سعی کنند موثق باشد، زیرا ما هم مانند آتش‌نشان‌ها هر موقع تماسی در این زمینه صورت بگیرد باید به محل مراجعه کنیم و با محدودیت نیرویی که داریم دچار مشکل می‌شویم.

او درباره قیمت‌های خرید و فروش خودرو و نظارت در این بخش نیز گفت: قیمت‌ها به طور مشخص اعلام شده است. شرکت‌های خودروسازی همچون گذشته تحت نظارت بازرسان هستند و باید قیمت مصوب را رعایت کنند. اما موضوعی که باقی می‌ماند قیمت خودرو در نمایشگاه‌هاست که تا قبل از این ابلاغیه، هیچ دستورالعملی برای برخورد با قیمت بالای خوردو‌های صفر داخل نمایشگاه‌ها نداشتیم.

درج قیمت

مسوول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی گفت: با رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومیبل جلسه گذاشتیم و مطرح کردیم که اولین کاری که باید نمایشگاه‌داران انجام بدهند این است که قیمت خودرو‌های صفر را روی خودرو درج کنند. البته منتظر این هستیم که آیین‌نامه اجرایی نحوه برخورد با این تخلفات به ما اعلام رسمی شود. درج قیمت خودرو‌ها اولین اقدام است. دوم اینکه قیمت متعارف به معنای قیمت کارخانه به اضافه سود فروش خودرو است که ۱۰ درصد تعیین شده است. قیمت‌های بالاتر از این در نمایشگاه اتومبیل تخلف است و به این تخلفات ورود پیدا می‌کنیم.

مقدسی افزود: موضوعی که ابهام دارد مربوط به زمانی است که یک شخصیت حقیقی به دیگری خودرو بفروشد و گران‌فروشی در این حالت هنوز برای ما بلاتکلیف است. اما اگر بنگاه‌ها خودشان مالک باشند که در برخی موارد هستند، هشدار داده و برخورد لازم را انجام می‌دهیم. این در حالی است که مردم مصرف‌کننده هنوز وارد فاز خرید خودروی نمایشگاهی نشده‌اند و بیشتر دلال‌ها وسط هستند.

عناوین برگزیده