تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۹
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۱۰۷۵۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فریاد خروج کارخانه‌های آلاینده از شیراز و گوش شنوایی که نیست

می متالز - لزوم خروج واحدهای آلاینده شیراز از جمله کارخانجات روغن نباتی، سیمان، پشم شیشه، لاستیک سازی دنا و نشاسته گیری بارها از سوی کارشناسان، دستگاه‌ها مختلف و تشکل‌های مردمی مطرح اما گویا گوش شنوایی برای این مساله وجود ندارد.
فریاد خروج کارخانه‌های آلاینده از شیراز و گوش شنوایی که نیست

به گزارش می متالز، طی یک دهه گذشته بطور مداوم در مقاطع مختلف فریاد لزوم خروج واحدهای صنعتی آلاینده از دل کلانشهر شیراز به گوش رسیده و در رسانه‌های استان فارس نیز بازنشر داده شده اما طی این مدت هیچ نشانه امیدوارکننده‌ و اقدامی عملی در این خصوص مشاهده نشده است.

این مساله امروز چهارشنبه در یکصد و سی و چهارمین جلسه علنی شورای شهر شیراز نیز از سوی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری این شورا مطرح شد.

علی ناصری در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: در شرایط کنونی ضمن رشد روز افزون جمعیت در شهر شیراز؛ ما با چالش های بسیاری در زمینه های مختلف از جمله آلودگی زیست محیطی، ترافیک شهری، کمبود سرانه های خدماتی روبرو هستیم.

ناصری با اشاره به استقرار مشاغل آلاینده و مزاحم در بافت و حریم شهری شیراز که موجب بروز مشکلاتی شده، گفت: شیراز بعنوان هشتمین کلانشهر آلوده کشور به خاطر توسعه سریع با مسئله آلودگی هوا مواجه است، آلودگی های زیست محیطی و هوای شهر شیراز نشأت گرفته از صنایع آلوده کننده ای همچون کارخانه روغن نباتی ،کارخانه سیمان، کارخانه پشم شیشه، کارخانه لاستیک سازی دنا و کارخانه نشاسته گیری و نیز منابع خانگی و تجاری و وسایل نقلیه موتوری است.

وی ادامه داد: منابع آلاینده مذکور سبب انتشار گازهای آلاینده دی اکسید کربن، اکسیدهای ازت، گرد و غبار، ذرات معلق، هیدروکربن ها و اکسیدهای گوگرد است.

خروج پشم شیشه و وعده‌ها نامحقق

وی اضافه کرد: در این بین وجود کارخانه پشم شیشه و چند کارخانه آلاینده دیگر در شهر شیراز سبب ایجاد مخاطراتی برای سلامت و ایمنی شهروندان شده است، کارخانه پشم شیشه در سال ۱۳۴۸با ظرفیت ۳۰ تن انواع پشم شیشه در زمینی به مساحت قریب ۱۳ هکتار در منطقه احمدآباد شیراز احداث شد که هم اینک این محله یکی از پرجمعیت ترین محله های شیراز واقع در پشت باغ جنت است.

آلایندگی در دل شهر

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز اظهار داشت: این کارخانه بدلیل فرسودگی و نیز قرار گرفتن در منطقه مسکونی لازم است هرچه سریعتر از شیراز خارج شود.

وی ادامه داد: در سال های گذشته بارها با پیگیری دستگاه های مختلف موضوع انتقال این کارخانه به خارج شهر مطرح اما تاکنون به سرانجام نرسیده زیرا متولیان شرکت پشم شیشه سال هاست که برای جا به جایی کارخانه تعهد می دهند ولی به وعده خود عمل نمی کنند.

ناصری اضافه کرد: کارخانه روغن نباتی یکی دیگر از کارخانه های آلاینده شیراز است که در سال۱۳۳۳ راه اندازی شده است و از سال ۱۳۳۶ شکواییه مردمی از مشکلات زیست محیطی کارخانه تاکنون ادامه دارد.

روغن نباتی و حریق‌های متوالی

وی با بیان اینکه موضوع  انتقال این کارخانه از سوی محیط زیست از سال ۱۳۵۹ مطرح و از سال ۱۳۷۰ مقرر شده که کارخانه طی یک برنامه زمانبندی به خارج شهر منتقل شود، گفت: تاکنون سه نوبت حریق در کارخانه اتفاق افتاده؛ یک بار در سال ۱۳۷۴ در بخش سیلویِ نگهداریِ دانه های آفتابگردان و دیگری در سالهای ۱۳۸۱ و ۱۳۹۲ آتش سوزی در این کارخانه رُخ داده که با توجه به تراکم بناها در ردیف موقعیتیِ با درجه مخاطره بالا قرار دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز افزود: در سال ۱۳۸۹ قطعه زمینی در منطقه ویژه اقتصادی به منظور جابجایی و انتقال این واحد، مکان یابی و معرفی شد و براساس جدول زمانبندی ارائه شده ساخت کارخانه جدید می‌بایست تا تیرماه ۹۶ به اتمام رسیده و انتقال صورت می گرفت اما تاکنون این امر محقق نشده است.

تخلیه پساب در شهر

وی به واحدهای نشاسته سازی مهدی نیز اشاره و بیان کرد: بیش از ۳۰ سال از استقرار واحدهای نشاسته سازی آداک، ممتاز و خوشه در منطقه مهدی آباد شیراز می گذرد با توجه به توسعه و گسترش بافت شهری و ساخت وسازهای مسکونی، درحال حاضر موقعیت مکانی این واحدها بدلیل واقع شدن در محدوده شهر شیراز مغایر با ضوابط استقرار صنایع ( مصوبه هیات وزیران) بوده و در رده صنایع مزاحم شهری می باشند.

ناصری ادامه داد: در سال ۹۶ براساس بازدید کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست، مشاهده شد که پساب خروجی واحدها، توسط لوله های مخفی در زیرزمین به مسیل مجاور تخلیه می شود که به منظور رفع کامل مشکلات زیست محیطی منطقه مهدی آباد وکانال سلطان آباد پیشنهاد می گردد شهرداری منطقه ضمن پاکسازی و لایروبی کانال دفع آبهای سطحی ، به استناد بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها ، نسبت به انتقال و جابجایی واحدهای مذکور اقدام کند.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به نکات ذکر شده و به جهت ارتقاء و تثبیت کیفیت هوای کلان شهر شیراز و ارتقاء سطح سلامت شهروندان لازم است تا شورای اسلامی شهر، شهرداری شیراز، سازمان صمت و سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری فارس اقداماتی هماهنگ را جهت خروج صنایع آلاینده اتخاذ کنند.

خیابان‌های آرامستان جدید شیراز نام‌گذاری شد

در یکصد و سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز طرح کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر شیراز در خصوص بررسی مصوبات این کمیسیون با اعلام پیشنهادات اعضا در خصوص نامگذاری ۱۴ معبر از معابر بدون نام آرامستان بهشت احمدی موافقت شد.

طرح یک فوریتی جمعی از اعضا شورای شهر شیراز درخصوص ساماندهی کشاورزانی که محصولات آنها قابلیت عرضه در بازارچه‌های عرضه میوه و تره بار در سطح شهر را دارد در صحن علنی مطرح و مقرر شد موضوع با قید یک فوریت جهت بررسی به کمیسیون سلامت ، محیط زیست و خدمات شهری شورا ارسال شود.

نامه فرمانداری شهرستان شیراز مربوط به ایراد هیات تطبیق مصوبات درخصوص لایحه ساماندهی و تأمین نیروی متخصص دارای تحصیلات دانشگاهی و مورد نیاز شهرداری از بین نیروهای بخش خصوصی جهت انعقاد قرارداد موقت کارمندی دستور کار نخست این جلسه بود که با رای موافق اعضا به تصویب رسید.

به موجب این مصوبه به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود که از تعداد یک‌هزار و ۵۶۴ عنوان پست بلاتصدی معادل دو سوم کل پست‌های مصوب بلاتصدی سازمان تفصیلی شهرداری شیراز و همچنین تعداد یک‌هزار و ۴۲ عنوان پست سازمانی بلاتصدی در قالب قرارداد کارمندی موقت و از طریق برگزاری آزمون و گزینش از بین نیروهای بخش خصوصی شاغل در شهرداری شیراز که دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و مورد نیاز شهرداری هستند، اقدام کند.

همچنین تعداد ۳۰۰ پست سازمانی جهت تأمین نیرو در قالب استخدام پیمانی با فراخوان عمومی از طریق آزمون و گزینش با رعایت مقررات و پس از اخذ مجوزهای قانونی تعیین تکلیف خواهد شد.

در بررسی نامه رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا درخصوص اصلاح مصوبه اهداف کلان بازنگری طرح ساماندهی باغات قصردشت شیراز که در جلسه یکصد و سی و چهارم مطرح و به رای گذاشته شد، اعضا با اصلاح مصوبه اهداف کلان بازنگری طرح ساماندهی باغات قصردشت شیراز در سطح راهبردی به شرح پیوست ممهور به مهر شورا موافقت کردند.

لایحه شهرداری شیراز درخصوص پرداخت مبلغ ۱ میلیارد صد و هشتاد و چهار میلیون و پانصد هزار ریال جهت هزینه‌های مراسم‌ها و نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در دهه مبارک فجر موضوع پایانی این جلسه بود که با موافقت اعضا مصوب و به این ترتیب به شهرداری شیراز اجازه داده می‌شود این مبلغ را از محل بودجه مصوب سال ۹۹ پرداخت کند.

عناوین برگزیده