تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۳۷۴
کد خبر: ۱۰۷۶۲۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کاهش تولید «الماس»

می متالز - با همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ تقاضا برای جواهرات با کاهش روبه‌رو شده و به همین دلیل عملیات استخراج و پردازش در معادن الماس کاتوکا کاهش یافته است.
کاهش تولید «الماس»

به گزارش می متالز،  این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم گرفته با به تعویق انداختن برخی سرمایه‌گذاری‌ها و تعدیل هزینه‌های عملیاتی خود، بتواند با این بحران جهانی مقابله کند.

گانگا جونیور، رئیس شرکت ملی الماس اندیاما، هفته گذشته گفت، تولیدات الماس تراش نخورده آنگولا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲ میلیون قیراط برآورد می‌شود درحالی‌که این کشور در سال گذشته ۱۰ میلیون قیراط الماس تولید کرد ه بود. این رقم بیانگر کاهش ۵ درصدی در عرضه جهانی است. درحال‌حاضر ۳۷ درصد از تولید الماس در جهان متوقف شده است.

دیمیتری گلوشاکوف، رئیس بخش فلزات و تحقیقات معادن شرکت «وی‌تی‌بی کپیتال» در یادداشتی گفت: «این موضوع تا حدودی فشار روی قیمت‌ها را در بازار کاهش می‌دهد، اگرچه ما بر این باوریم که ممکن است در کوتاه‌مدت تقاضا برای الماس تراش نخورده با شیب تندتری سقوط کند.»

فعالیت‌های اکتشافی معدن کاتوکا از سال ۱۹۹۵ آغاز و استخراج آن نیز از سال ۱۹۹۷ شروع شد و درحال‌حاضر حدود ۳۵۰۰ کارگر در این معدن مشغول به‌کار هستند. معدن الماس کاتوکا چهارمین معدن بزرگ الماس در جهان است که در آنگولا واقع شده است. این معدن به کنسرسیوم بین‌المللی استخراج معادن تعلق دارد. این کنسرسیوم متشکل از سه شرکت است که عبارتند از: شرکت استخراج معادن دولتی آنگولا به نام اندیاما با مالکیت ۴۱ درصد، شرکت آلروسا روسیه با مالکیت ۴۱ درصد و شرکت لوی‌یو چین با مالکیت ۱۸ درصد.

درحال‌حاضر تجارت الماس به‌شدت تحت تاثیر بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ است و با کاهش قابل توجهی در فروش سنگ‌های قیمتی تراش نخورده در سراسر جهان روبه‌رو شده است. این همه‌گیری باعث شده است حتی یک شرکت چند ملیتی مانند آلروسا که دفتر آن در لندن مستقر است، برنامه تعدیل هزینه‌ها را در دست اقدام قرار دهد و در این راستا هزاران کارگر را نیز اخراج کرده است.

این‌گونه اقدامات تعدیلی درحالی صورت می‌گیرد که فروش الماس متوقف شده است، «الماس در هیچ کجای دنیا نه خریداری و نه فروخته می‌شود.» اکثر شرکت‌ها، درآمدهای خود را از دست داده‌اند به همین خاطر در این شرایط نیاز مبرمی به این‌گونه اقدامات احساس می‌شود.

به‌عنوان مثال می‌توان به شرکت‌های هندی اشاره کرد که در دنیا به ماشین جلا مشهور هستند. کار جلا دادن اغلب سنگ‌های تولید شده در آنگولا در هندوستان انجام می‌شود. مدیران ساز‌مان‌های هندی فعال در این صنعت، از جمله برجسته‌ترین آنها که شورای صادرات جواهر و سنگ‌های قیمتی است، به تازگی از توقف واردات الماس‌های تراش نخورده تا ۳۰ ژوئن خبر دادند.

علاوه بر بحران اقتصادی که بیشترین تاثیر را در کاهش فروش داشته است، همه‌گیری کووید-۱۹ منجر به ایجاد مشکل در گردش کالا در صدها کشور شده است و هنوز محدودیت‌های زیادی در مورد اقدامات لازم برای مهار این بیماری وجود دارد.

گانگا جونیور در مراسم اعلام نتایج مناقصه عمومی برای اکتشاف و استخراج الماس، آهن و فسفات در آنگولا، اعلام کرد که در این لحظه بازاری برای الماس وجود ندارد و این امر باعث کاهش چشمگیر اکتشاف در معادن ملی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد ناچار هستیم در این شرایط فعالیت‌های اکتشافی را کاهش دهیم و به همین دلیل مجبوریم تعدادی از کارگرها را نیز تعدیل کنیم.

رئیس معدن کاتوکا گفت که پیش‌بینی شده بود امسال نزدیک به ۱۰ میلیون قیراط تولید داشته باشیم ولی اکنون باید برنامه‌های انقباضی را در دستور کار قرار دهیم، زیرا دوره بسیار پیچیده‌ای را سپری می‌کنیم، اما امیدواریم ظرف‌مدت چهار ماه این شرایط برطرف شود. امسال حدود ۲ میلیون قیراط تولید خواهیم داشت یعنی حدود ۲۰ درصد که به معنی کاهش ۸میلیون قیراطی تا پایان سال است.

آنگولا در میان کشورهای تولیدکننده الماس در جهان از نظر ارزش دارای جایگاه پنجم و از نظر حجم تولید دارای جایگاه ششم است. این صنعت، از یک قرن پیش که آنگولا مستعمره پرتغال بود در این کشور آغاز شد.

سال گذشته، آنگولا اولین حراج عمومی الماس خود را برگزار کرد و از آن زمان، تولید‌کنندگان دیگر نیازی به فروش با قیمت‌های زیر بازار به تعداد انگشت شماری از خریداران مورد حمایت دولت ندارند.

اندیاما به تازگی اعلام کرد به‌دنبال شرکای بین‌المللی است تا آنگولا را به جایگاه سه تولیدکننده برتر الماس در جهان برساند.

پیش از آنکه بازارهای جهانی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا زمین گیر شود، آنگولا تصمیم داشت تولید سالانه الماس خود را به ۱۴ میلیون قیراط در سال ۲۰۲۲ افزایش دهد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده