تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۰۰
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۱۰۷۸۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رکورد عجیبی که وزیر پیشین صمت در خودروسازی به نام خود ثبت کرد!

می متالز - رضا رحمانی که دو هفته پیش و پس از حدود ۱۹ ماه سکانداری وزارت صنعت، معدن و تجارت از سمت خود برکنار شد، مانند وزرای پیشین در بین دیگر صنایع، بیشتر به صنعت خودرو بها داد و کارنامه نه چندان قابل قبولی را در این حوزه به جا گذاشت.
رکورد عجیبی که وزیر پیشین صمت در خودروسازی به نام خود ثبت کرد!

به گزارش می متالز، هرچند از شانس بد رحمانی، دوران وزارت وی مصادف با تحریم‌های سخت علیه خودروسازی شد و طبعا ممانعت از بروز برخی اتفاقات، در ید قدرتش نبود، اما وی نشان داد از جسارت لازم برای انجام اقدامات بزرگ در خودروسازی برخوردار نیست.

اگرچه تغییر و تحولات مدیریتی در خودروسازی ایران به دلیل ماهیت دولتی و سیاست زده‌اش، همواره وجود داشته و وزرای پیش از رحمانی نیز دست به تعویض مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا زده‌اند، اما در دوران وی، رکورد زمانی تغییرات شکست. در طول وزارت رحمانی، چهار مدیرعامل در خودروسازی کشور تغییر کرد، ضمن آنکه رکورد کمترین بازه مدیرعاملی در صنعت خودروی ایران (احتمالا جهان) نیز در دوران سکانداری وی رقم خورد.

پیش از آنکه رحمانی به‌عنوان وزیر صمت از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد، محمدرضا سروش جایگزین محسن قاسم جهرودی شد و سکان هدایت سایپا را در دست گرفت. با این تغییر، رکورد کمترین دوران مدیرعاملی در خودروسازی ایران شکست، چه آنکه جهرودی کمتر از یک سال بر صندلی ریاست سایپا نشست. این در حالی بود که رحمانی در همان ماه‌های ابتدایی آغاز وزارت، سروش را که وزیر قبلی صمت (محمد شریعتمداری) آورده بود، کنار گذاشت و میرجواد سلیمانی را جایگزین وی کرد تا رکورد تغییرات مدیریتی در صنعت خودرو شکسته شود و به سه ماه برسد.

در دوره وزارت رحمانی اما‌ هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو نیز برکنار شد، اتفاقی که شاید وی نقش چندانی در آن نداشت، زیرا یکه‌زارع بلافاصله پس از برکناری، بازداشت و روانه زندان شد. در واقع به نظر می‌رسد رحمانی عملا در برکناری مدیرعامل پیشین ایران‌خودرو نقش چندانی نداشته و تشکیل پرونده قضایی علیه یکه‌زارع، وی را در عمل انجام شده قرار داد. البته این موضوع الزاما به معنای این نیست که رحمانی با ادامه مدیرعاملی یکه‌زارع در ایران‌خودرو موافق و قصد تعویض وی را نداشته است. هرچه هست، در کارنامه رحمانی، تغییر مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا به ثبت رسید و علاوه بر اینها، پارس‌خودرو نیز در دوران وزارت وی دو مدیرعامل عوض کرد.

عناوین برگزیده