تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۱۰۷۸۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آمارهای گمرک از تداوم مشکلات صادراتی حکایت دارد

سبقت 741 میلیون دلاری واردات از صادرات در 2 ماهه امسال

می متالز - سخنگوی گمرک ایران می‌گوید: در دوماهه امسال تجارت خارجی کشور معادل ۹ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار بوده که از این میزان 4.3 میلیارد دلار به صادرات و 5.04 میلیارد دلار به واردات اختصاص داشته است. بر اساس این آمارها تراز تجاری دوماهه امسال منفی 741 میلیون دلار بوده که بخش زیادی از آن می‌تواند ناشی از تداوم مشکلات حوزه صادرات باشد.
سبقت 741 میلیون دلاری واردات از صادرات در 2 ماهه امسال

سایه کرونا از سر تجارت خارجی ایران کم شده و آمارهای گمرک ایران از رشد تجارت خارجی ایران در ماه اردیبهشت نسبت به فروردین‌ماه حکایت دارد؛ هرچند به‌واسطه تداوم مشکلات حوزه صادرات، فعلاً ارزش واردات کشور از میزان صادرات بیشتر است و تراز تجاری دوماهه به منفی 741 میلیون دلار رسیده است.

آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد ارزش صادرات در ماه دوم نسبت به فروردین امسال ۶۰ درصد افزایش‌یافته و ارزش واردات کشور نیز در همین بازه زمانی رشد ۶۱ درصدی را تجربه کرده است؛ درحالی‌که صادرات و واردات در فروردین‌ماه به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و بسته بودن مرزها افت قابل‌توجهی داشت.

روز گذشته روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گزارش تجارت خارجی ایران را در دوماهه امسال را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، وزن کالاهایی که در این دو ماه به کشور وارد و از کشور خارج‌شده‌اند، ۲۱ میلیون تن بوده و ارزش آن‌ها معادل ۹ میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار بوده است.

بر اساس آمارها، در دوماهه امسال، صادرات ایران ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بوده که ارزشی معادل ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار داشته است. درعین‌حال واردات کالا نیز در دو ماه منتهی به اردیبهشت امسال وزنی معادل ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ارزشی معادل ۵ میلیارد و ۴۱ میلیون دلار داشته است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در دوماهه منتهی به اردیبهشت سال گذشته ۳۰ میلیون و ۲۷۳ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیارد و ۴۱۲ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده بود. بنابراین ارزش صادرات دوماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹ درصد افت داشته است. همچنین وزن کالاهای صادر شده نیز با افت ۵۲ درصدی روبه‌رو شده است.

علاوه بر این واردکنندگان در دو ماه منتهی به اردیبهشت سال گذشته ۶ میلیون و ۷۶۳ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار از بازارهای خارجی به ایران وارد کرده‌اند. این ارقام حاکی از آن است که واردات در دوماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ازنظر وزنی افت ۴ درصدی و ازلحاظ ارزشی کاهش ۱۱ درصدی داشته است.

پنج مقصد صادراتی ایران

به گفته لطیفی، پنج کشور مقصد صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در دوماهه گذشته به ترتیب چین با یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۷ درصد، عراق با یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۵ درصد، امارات با ۶۸۲ میلیون دلار و سهم بیش از ۱۵ درصد، افغانستان با ۳۴۱ میلیون دلار با حدود هشت درصد و ترکیه با ۱۴۴ میلیون دلار با سهم بیش از سه‌درصدی قرار دارند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی گمرک درباره کشورهای طرف معامله در رویه واردات هم گفت: پنج کشور نخست واردات کالا در این مدت به ترتیب چین با یک میلیارد و ۲۳۴ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۷۸ میلیون دلار، ترکیه با ۵۳۵ میلیون دلار، روسیه با ۳۵۶ میلیون دلار و هند با ۳۳۵ میلیون دلار قرار دارند.

این روند نشان می‌دهد آلمان از لیست ۵ کشور طرف معامله ایران کنار رفته و خرید کالا از روسیه با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است، به‌گونه‌ای که این کشور به چهارمین کشور طرف معامله ایران تبدیل‌شده است.

در اردیبهشت چه گذشت؟

تراز تجاری اردیبهشت امسال منفی ۴۶۲ میلیون دلار و به نفع واردات بوده است. البته وضعیت تجارت خارجی ایران در ماه دوم نیز نشان از رونق صادرات و واردات نسبت به فروردین‌ماه دارد. صادرکنندگان در این ماه توانسته‌اند ۹ میلیون و ۱۷۶ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۶۴۸ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر کنند. ارزش صادرات انجام‌شده در اردیبهشت نسبت به فروردین ۶۰ درصد افزایش داشته و وزن کالاهای صادراتی نیز رشد ۷۱ درصدی را نسبت به فروردین ۹۹ ثبت کرده است.

در فروردین امسال صادرات ایران ۵ میلیون و ۳۴۶ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۶۵۲ میلیون دلار بوده است. واردکنندگان نیز در دومین ماه سال توانسته‌اند ۳ میلیون و ۸۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار از بازارهای خارجی به ایران وارد کنند. رشد ارزشی واردات در اردیبهشت نسبت به فروردین سال جاری ۶۱ درصد و رشد وزنی نیز ۵۳ درصد است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرات کشور در اردیبهشت نسبت به اسفند سال گذشته افت 4.5 درصدی ارزشی داشته ولی ازنظر وزنی رشد 5.1 درصدی را تجربه کرده است. واردات هم در این بازه زمانی افت ۱۸ درصدی ارزشی و رشد ۳۱ درصدی وزنی داشته است.

عناوین برگزیده