تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۱۰۷۹۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در سامانه نیما؛

میزان فروش ارز صادراتی به ۲۹.۴ میلیارد یورو رسید

می متالز - میزان معاملات فروش ارز حاصل از صادرات از تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ تا پایان روز ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ به ۲۹ میلیارد و ۴۱۹ میلیون و ۴۲۰ یورو رسید.
میزان فروش ارز صادراتی به ۲۹.۴ میلیارد یورو رسید

به گزارش می متالز، از روز آغاز به کار سامانه نیما و الزام صادرکنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود، میزان معاملات فروش ارز صادراتی به 29 ملیارد و 419 میلیون و 420 یورو رسیده است.

این در حالی است که مجموع معاملات خرید ارز برای واردات در این سامانه نیز در مدت زمان فعالیت سامانه نیما (بازار ثانویه) به بیش از 24 میلیارد و 563 میلیون و 720 یورو رسیده است.

همچنین از ابتدای فروردین 1399 تا پایان روز 12 خردادماه صادرکنندگان بیش از 2 میلیارد و 102 میلیون و 650 یورو در سامانه نیما عرضه کرده‌اند و واردکنندگان نیز طی همین مدت یک میلیارد و 373 میلیون و 920 میلیون یورو در این سامانه خریداری کرده‌اند.

اما از ابتدای خردادماه تا پایان روز 12 خرداد و با نزدیک‌تر شدن به زمان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مجموع معاملات فروش ارز صادراتی به 340 میلیون و 80 هزار یورو رسید. این رقم برای معاملات خرید ارز برای واردات 207 میلیون و 100 هزار یورو بوده است.

براساس آمارهای سامانه نیما، میانگین نرخ خرید دلار در این سامانه در روز 12 خردادماه برابر با 16هزار و 499 تومان و میانگین نرخ فروش هر دلار نیز در این سامانه برابر با 16 هزار و 412 تومان بوده است.

روز گذشته عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که تمامی صادرکنندگان تا پایان تیرماه سال جاری مهلت دارند نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.

براساس قانون بودجه امسال، استرداد مالیات بر ارزش افزوده سال 1398 و اعمال هرگونه معافیت مالیاتی برای صادرکنندگان نیز مشروط به رفع تعهد ارزی است.

عناوین برگزیده