تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۰
بازدید: ۴۷۲
کد خبر: ۱۰۸۰۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهام‌های برتر نفت کانادا برای خرید در سال ۲۰۲۰

می متالز - اگرچه شیوع پاندمی ویروس کرونا، تخریب کوتاه‌مدت ارزش سهام شرکت‌های نفتی را در پی داشت، اما دلیل کافی برای آن نیست که سرمایه‌گذاری در بخش انرژی کانادا سمی و خطرناک توصیف شده و سرمایه‌گذاران از آن صرفنظر کنند.
سهام‌های برتر نفت کانادا برای خرید در سال ۲۰۲۰

به گزارش می متالز، در اوج محدودیت‌های جهانی ناشی از ویروس کرونا در ماه مارس، یک بشکه نفت خام کانادا با ارزشی کمتر از یک لیوان نوشیدنی در بندر ونکوور دست به دست می‌شد. شاخص نفت خام وسترین کنیدین سلکت(WCS) به طور معمول با ۱۰ درصد تخفیف در هر بشکه نسبت به معیار ایالات متحده، به ویژه معیار وست تگزاس اینترمدیت(WTI) که به طور گسترده تجارت می‌شود، معامله می‌شد.

زمانی که قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در ماه آوریل ۲۰۲۰ منفی شد و نفت خام روی دست تجار ماند، این برهه تاریخی عجیب و غریب زمانی زیادی طول نکشید، اما سهام نفت و گاز کانادا مانند بسیاری دیگر از همتایان خود در سراسر جهان، کاملاً سقوط کرد.

کاهش ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های نفت و گاز کانادا به دلیل مشکلات دیرینه مربوط به انتقال محموله‌های نفت خام از ایالت غنی آلبرتا و از طریق بندر بریتیش کلمبیا به بازارهای پرسود شرق آسیا و همچنین مشکلات مربوط به تدارکات و ظرفیت‌ها که حل و فصل آنها به طول انجامیده است، بسیار عمیق بوده است.

علاوه بر این هزینه تولید برای تولیدکنندگان ماسه‌های نفتی کانادا نسبت به بسیاری از همتایان خود، بسیار بالاتر است، با این وجود نشانه‌هایی از بازگشت بازار جهانی دیده می‌شود. با انتظار میانگین قیمتی ۲۵ دلار در هر بشکه برای معیار وسترین کنیدین سلکت (WCS) در سال ۲۰۲۰، هیجانات در نوسان هستند، با این حال به نظر می‌رسد که ۵ سهام نفت و گاز کانادایی، با افق سرمایه‌گذاری ۳ تا ۵ ساله، فرصت‌های جذابی را ارائه می‌کنند:

۱- سانکور انرژی: برخورداری از ترازنامه‌ای درجه یک

از ابعاد مختلفی شرکت سانکور انرژی در لیست انتخاب بسیاری از تاجران قرار می‌گیرد، چرا که جنبه‌های مختلف را تأمین می‌کند. برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، این شرکت قوی‌ترین شرط را برای زمین نفتی کانادا ارائه می‌کند. حتی یک بررسی اجمالی از سهام آن، فعالیت یکپارچه را نوید می‌دهد.

در این دوران سخت کنونی برای صنعت که حفاظت پول نقد از اهمیت بالایی برخوردار است، سانکور ۲ میلیارد دلار کانادا پول نقد، معادل‌های پولی و سرمایه‌گذاری‌های قابل پرداخت در کوتاه‌مدت را در اختیار دارد. نسبت بدهی به سهام شرکت ۰.۴۳ است که مطمئناً حاکی از عملکرد خوبی است که بهترین ترازنامه را در بین همتایان خود به ارمغان آورده است. این سطح از ثبات، حتی اگر دوران کوتاه‌مدت دیگری از قیمت‌های پایین نفت پیش روی‌مان باشد، همچنان پایدار است.

سود سهام شرکت سانکور به اندازه کافی مطمئن به نظر می‌رسد و حدود ۷ درصد بازده دارد. این شرکت از پشتیبانی وارن بافت و صندوق ثروت حاکمیتی عربستان سعودی برخوردار است.

۲- شرکت منابع طبیعی کانادا؛ رد پای گاز طبیعی

نقش شرکت منابع طبیعی کانادا در جبهه زنجیره ارزش یکپارچه، چندان چشمگیر نیست. اما به عنوان بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی کانادا با فعالیت در بخش بریتانیای دریای شمال و بخش فراساحل کشورهای ساحل عاج و گابن، ضعف‌ها را جبران می‌‌کند. البته بزرگترین پروژه این شرکت مربوط به پروژه ماسه‌های نفتی Horizon در شمال فورت مک‌موری آلبرتا است.

به طور کلی این شرکت سابقه خوبی در زمینه ایجاد تحولات دارد و همچنین از پشتیبانی بازیگران سرشناسی برخوردار است که حمایت‌های نهادی و فردی خوبی ارائه می‌کنند. به نظر می‌رسد که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی ۲.۶ درصد از سهام این شرکت را به‌دست آورده است و بدین ترتیب به هشتمین سهامدار بزرگ شرکت منابع طبیعی کانادا تبدیل شده است.

صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد که در ۳۱ مارس ۲۰۲۰، شرکت ۵ میلیارد دلار نقدینگی داشته است. سود تقسیمی این شرکت مانند شرکت سانکور، در محدوده ۷ درصد است و در سال جاری بازار را تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به ارزش‌گذاری قیمت فعلی، سهام شرکت منابع طبیعی کانادا یک خرید جذاب به حساب می‌آید.

۳- ایمپریال اویل: حامی بزرگ، هلدینگ فعال پتروشیمی

شرکت ایمپریال اویل با برخورداری از یک سبد متنوع از محصولات پایین‌دستی و با پشتیبانی Big Oil در قالب تصاحب اکثریت سهام توسط اکسون موبیل، در یک قیمت مناسب قرار دارد. این شرکت در شرایط فعلی بیش از ۲ هزار ایستگاه خدماتی خود را با موفقیت و به موقع تحویل داده است و شهرتش به عنوان بزرگترین پالایشگاه نفت کانادا، تولیدکننده کلیدی پتروشیمی و فروشنده ملی با عرضه سراسری و خرده‌فروشی دچار نقصان نشده است. سهام این شرکت در میان‌مدت و بلندمدت ظرفیت بالایی را نشان می‌دهد و توانست در دوران رکود اقتصادی سال‌های ۱۶-۲۰۱۵ به خوبی خود را حفظ کند.

با تمرکز بر روی شرایط کنونی، ایمپریال اویل توانست سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ را با ۱.۴ میلیارد دلار نقدینگی به پایان برساند. بازه سود سهام این شرکت در حال حاضر ۷ درصد است.

۴- شرکت Parkland Fuel Corp: قهرمان پایین دست کانادا

اگر شما به شرکت های پایین دست علاقه دارد، پس به طور قطع شرکت Parkland Fuel Corp باید در لیست سهام شما قرار گیرد. سهام آن با خرده فروشی سوخت با قدرت در حال رشد است. و در سال ۲۰۱۷ عملیات سوخت پایین دست شورون کانادا را با ۱.۵ میلیارد دلار بدست آورد.

تعداد ایستگاه های خورده فروشی Parkland Fuel بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ در ایالت متحده، کارائیب و همچنین در مراکز فروش است که همه سوخت ها از جمله شارژ وسایل نقلیه الکترونیکی را در نقاط منتخب ارائه می کند. در ۳۱ مارس ۲۰۲۰، وجه نقد و معادل نقدی شرکت به همراه تسهیلات اعتباری بلااستفاده حدود ۹۰۸ میلیون دلار کانادا بوده است. بازده سود سهام این شرکت بیش از ۳ درصد است.

اعتقاد بر این است که با توجه به شیوع ویروس کرونا، اکنون فرصت مناسبی برای خرید سهام این شرکت با قیمت پایین است، چرا که با توجه به قدرت بازیابی قیمت سهام ممکن است فرصت خرید از دست برود.

۵– Cenovus Energy Inc

این شرکت در سال ۲۰۱۹ از تقسیم شرکت Encana Corporation به دو شرکت Ovintiv و Cenovus Energy Inc متولد شد. Cenovus Energy Inc در ابتدای سال ۲۰۲۰ شروع اضطراب‌آوری را تجربه کرد. افت قیمت نفت، شرایط را برای این شرکت در مقابل شرکت‌های اکتشاف و تولید رقیب سخت کرده بود. بدهی خالص این شرکت در انتهای سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ ، ۷.۴ میلیارد دلار کانادا است که این میزان در مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۹، ۶.۵ میلیارد دلار بوده است.

این شرکت اقدامات اساسی برای اطمینان از بقا در شرایط رکود کنونی انجام داده و از تسهیلات اعتباری به مبلغ ۶.۷ میلیارد دلاری جهت حمایت از خود در برابر این بحران برخوردار است. سطح پشتیبانی نقدی دارد که تا زمان بازگشت قیمت نفت کافی است، در حالی‌که هزینه‌های سرمایه‌ای خود را کاهش داده و سود سهام خود را به تعلیق درآورده است.

با وجود اینکه شرکت میزان تولید خود را از ماسه‌های نفتی کاهش داده، از این ظرفیت برخوردار است که با بهبود شرایط بازار، سطح تولید خود را افزایش دهد. در کل خرید سهام این شرکت می‌تواند یک انتخاب عاقلانه باشد چرا که این شرکت از هر نظر امکان این را دارد که از شرایط کنونی جان سالم به در ببرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده