تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۱۰۸۰۵۶
سرویس خبر : محیط زیست

از کاداستر ۱۵۰ هزار هکتار از مساحت استان قم تا ایجاد صندوق منابع طبیعی با یک میلیارد سرمایه اولیه

می متالز - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم طی نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های طرح ۹ در ۹۹ پرداخت و گفت: در سال جاری در قالب این طرح برنامه‌های محوری کاداستر اراضی، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع، توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی، ارتقا پوشش حفاظتی، شناسایی و حفظ ذخیره‌گاه‌های جنگلی، دریافت حقوق دولتی، توسعه دولت الکترونیک، تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی و زراعت چوب به صورت ویژه‌تر دنبال خواهد شد.
از کاداستر ۱۵۰ هزار هکتار از مساحت استان قم تا ایجاد صندوق منابع طبیعی با یک میلیارد سرمایه اولیه

به گزارش می متالز، سید محمدتقی سجادی در نشست خبری که در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه آبخیزداری و آبخوان‌داری، مقابله با بیابان‌زایی، صیانت از جنگل‌های کشور و توقف بهره‌برداری چوب از جنگل‌های هیرکانی و اجرای طرح جایگزین همچنان مورد توجه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، اظهار کرد: سال جدید رییس جدید سازمان طرح ۹ در ۹۹ را با محوریت پرداختن به موضوعاتی کمتر مورد توجه قرار گرفته، در دستور کار قرار داده است.

وی اضافه کرد: طرح جامع ۹ در ۹۹ محورهای کلیدی حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی را مورد توجه قرار داده است که کاداستر اراضی ملی با اولویت عرصه‌های جنگلی و ساحلی یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه در طرح ۹ در ۹۹ است؛ برای حفظ منابع طبیعی اصلی‌ترین کار کاداستر اراضی ملی و تثبیت مالکیت دولت است که منجر به ارائه سند تک برگ می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: مشکلات بسیاری از مردم که گرفتار مباحث مختلف در حوزه منابع طبیعی می‌شوند و پرونده‌های حقوقی برای آن‌ها تشکیل می‌شود با کاداستر اراضی ملی قابل رفع است.

وی گفت: در اصطلاحات حقوقی واژه‌ای به عنوان زمین‌خوار نداریم بلکه موضوع تصرف مطرح است که چه با غفلت یا برنامه باشد بازهم تخلف است و ما بازگشت حق دولت را در این حوزه دنبال خواهیم کرد.

سجادی ادامه داد: اجرای کمربند حفاظتی این فرصت را به مردم می‌دهد تا ادعای افراد در مورد مالکیت بر اراضی را محقق سازد درحالی که ما نمی‌توانیم بدون رأی قضایی یک متر از زمین را به مالکیت دولت رسانده یا از مالکیت دولت خارج کنیم، رئیس جمهور هم نمی‌تواند با دستور اداری مالکیت را از دولت به غیر از دولت واگذار کند بلکه تنها راه استفاده از ظرفیت قوه قضاییه است.

وی اضافه کرد: ۹۷۵ هزا هکتار از مساحت استان قم به عرصه‌های منابع طبیعی اختصاص دارد که برای ۴۰۰ هزار هکتار از این عرصه‌ها اسناد تک برگ دریافت شده است؛ سال گذشته قرار بود در حوزه کاداستر ۱۲۰ هزار هکتار انجام شود که ۷۰ هزار هکتار انجام شده و در سال مالی ۹۸ که تا پایان شهریورماه سال جاری است عملیات کاداستر ۱۲۰ هزار هکتار به پایان خواهد رسید.

اختصاص ۲۵۰ هزار هکتار از مراتع استان قم به گیاهان دارویی؛ سال جاری برنامه کاداستر در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی دنبال می‌شود

سجادی ادامه داد: در سال ۹۹ نیز قرار است در قالب چهار قرارداد برای مساحتی بیش از ۱۵۰ هزار هکتار موضوع کاداستر پیشنهاد شود و امیدواریم تا ۱۴۰۴ کاداستر استان قم را در حوزه منابع طبیعی تکمیل کنیم هر چند قرار بود که این کار تا ۱۴۰۱ انجام شود اما با توجه به تامین نشدن منابع این هدف به تاخیر افتاده است.

وی مدیریت و بهره‌برداری از مراتع در قالب طرح‌های مصوب مرتع‌داری با تکیه بر تولید گیاهان دارویی را از دیگر اولویت‌های مورد توجه در سال جاری دانست و تاکید کرد: پرداختن به مراتع می‌تواند تاثیر مهمی بر اقتصاد کشور داشته باشد به همین علت بخش‌های مختلف باید در این راستا مشارکت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از مدیریت و ساماندهی مراتع استان قم در قالب طرح ۹ در ۹۹ یاد کرد و گفت: ۷۲۳ هزار هکتار مساحت مراتع استان قم است که ۳۰۵ هزار هکتار از این مراتع، دارای طرح مرتع‌داری هستند که رویکرد این طرح‌ها ایجاد ارزش افزوده و فراهم‌سازی بسترهای مورد نیاز برای حضور بهره‌برداران است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری طرح مرتع‌داری در مساحتی بیش از دو هزار هکتار از مراتع استان در دستور کار قرار گیرد و در مجموع ۲۵۰ هکتار از مراتع به گیاهان دارویی اختصاص یابد.

سجادی یادآور شد: در مراتع موجود نیز می‌توان با مدیریت مرتع به بهره اقتصادی مورد نظر برسیم اما باید جایگاهی را هدف قرار دهیم که شخص بهره‌بردار برای جلوگیری از تخریب مرتع، انرژی، هزینه و مقاومت خود را صرف کند.

وی ادامه داد: ما نباید خوشحال باشیم از اینکه مرتع خود را به معدن تبدیل کردیم که قرار است اورانیوم، مس و طلا استخراج شود اما نمی‌شود و به سنگ و ماسه می‌رسند و نباید خوشحال باشیم که می‌خواهیم جاده و اتوبان ایجاد کنیم درحالی‌که در حقیقت مراتع را به حراج گذاشته و عرصه‌ها را تخریب کنیم.

سجادی با تاکید بر اینکه طرح‌های مرتع‌داری در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی دنبال می‌شود، عنوان کرد: اگر به این طرح‌ها توجه داشته باشیم نمی‌توانیم مراتع را به بهانه‌های مختلف تخریب کنیم، مراتعی که مورد نظر است طبیعی بوده و دیگر نمی‌توانیم به صورت دست آن‌ها را ایجاد کنیم؛ ما گونه‌های پرستار را می‌کاریم تا در سایه این گونه‌ها، گونه‌های طبیعی رشد کنند.

وی گفت: ما اگر ارزش اقتصادی مرتع خود را با طرح‌های مرتع داری افزایش دهیم می‌توانیم امیدواریم باشیم که مراتع توسط مردم حفظ می‌شود.

سجادی از ذخیرگاه‌های جنگلی، تشخیص، تعیین حدود و آگهی به‌عنوان سومین محور طرح ۹ در ۹۹ نام برد و عنوان کرد: ذخیرگاه‌های جنگلی به نوعی محدوده‌های ویژه‌ای هستند که باید مراقبت شوند؛ ظرفیت‌های اقلیمی شرایطی را فراهم کرده که یک گونه خاص و منحصر به فرد در جایی سبز شود که در جای دیگر سبز نمی‌شود، این ذخیرگاه باید حفظ و حراست شود.

وی با تاکید بر اینکه حفظ ذخیرگاه‌ها نیازمند مقدماتی است، گفت: نخست اینکه تشخیص داده شوند که کجا هستند و دوم اینکه حدود آن‌ها مشخص و آگهی شود تا اعلام شود و همه بدانند این مکان ذخیرگاه است و دیگر افراد حق انجام اقدامات مختلف در این مکان را ندارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم اظهار کرد: تا پایان سال گذشته مورد ذخیرگاه به مساحت چهار هزار و ۴۵۸ هکتار شناسایی و تعیین حدود و آگهی و در سال جاری نیز سه مورد با مساحت دو هزار و ۵۰۰ هکتار شناسایی شده که تعیین حدود و آگهی آن در دستور کار قرار گرفته است و این موضوع به عنوان یک موضوع اولویت‌دار قبل از اینکه ذخیرگاه مورد تخریب توسط عوامل طبیعی و انسانی قرار گیرد مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دیگر محور مورد نظر در طرح ۹ در ۹۹، تعیین و تکلیف پارک‌های جنگلی است؛ هزار و ۲۵۶ هکتار پارک جنگلی در استان قم احداث شده است که به نوعی از این ۶  پارک جنگلی، چهار مورد به شهرداری واگذاری شده و باقیمانده پارک‌ها نیز درحال واگذاری به بخش خصوصی است.

سجادی افزود: یک مورد پارک جنگلی ثامن است که سرمایه‌گذار به میدان آماده و امیدواریم بتوانیم مدیریت و بهره‌برداری از این پارک جنگلی را با مشارکت بخش خصوصی دنبال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه زراعت چوب موضوعی است که از نظر بنده با شرایط قم سازگار نیست، گفت: در این حوزه ما باید از منابع آبی درختان را کاشته و آن‌ها را قطع کنیم تا نیاز چوب را رفع کنیم درحالی‌که استان قم نیازمند افزایش پوشش گیاهی و درختکاری با استفاده از منابع آبی محدود است.

سجادی تصریح کرد: اگر در قم آبی وجود دارد باید به پارک‌ها اضافه شود و تولید چوب و زراعت باید به نقاط دارای بارندگی‌های قابل توجه که قیمت تمام شده چوب پایین است اختصاص یابد هر چند برای اینکه در این حوزه نیز از دیگر استان‌ها عقب نباشیم و زراعت چوب را هم تجربه کرده و اعتبارات مورد نیاز را برای استان جذب کنیم، ۵۰ تا ۱۰۰ هکتار پیش‌بینی کردیم.

وی با بیان اینکه اخذ حقوق دولتی و تقویت منابع اعتباری موضوعی است که در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: در این حوزه برای استان قم چهار میلیارد تومان در سال گذشته پیش‌بینی کردیم که ۲۵ درصد این رقم محقق شده و در سال جاری نیز پیگیر این مطالبات هستیم اما مشکل اصلی بند ب ماده ۱۲ است که متاسفانه با وجود اینکه قانونگذار درج حقوق مرتبط منابع طبیعی را در توافق‌نامه تکلیف کرده اما برخی کم‌لطفی می‌کنند.

سجادی اظهار کرد: کارفرمایان این موضوع را در موافقتنامه اجرا نمی‌کنند به همین علت در دریافت مجوز از منابع طبیعی با مشکل روبرو می‌شوند و اگر هم اعتباری وجود داشته باشد، ذیحساب دستگاه‌ها قادر به پرداخت حقوق دولت در مورد عرصه‌های منابع طبیعی نیستند چراکه این موضوع را در اصل موافقتنامه‌ها ندیده‌اند.

وی توسعه دولت الکترونیک را از دیگر موضوعات مورد توجه در طرح ۹ در ۹۹ دانست و عنوان کرد: موضوع میز خدمت فیزیکی و الکترونیکی در نهادهایی همانند منابع طبیعی به صورت ویژه مورد نیاز است و با وجود نیاز به زیرساخت‌ها، به صورت فیزیکی این میز را در اداره کل رقم زده‌ایم.

سجادی از توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی به‌عنوان یکی دیگر از موضوع‌های مهم طرح ۹ در ۹۹ نام برد و گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری با یک میلیارد تومان سرمایه اولیه بتوانیم صندوق منابع طبیعی قم را ایجاد کنیم و به اجرای برنامه‌های منابع طبیعی و بهره‌برداری کمک کنیم.

وی ادامه داد: ارتقا پوشش حفاظتی با تاکید بر بلوک‌بندی مناطق بحرانی و بهره‌گیری از همیاران طبیعت از دیگر موضوعاتی است که در سال جاری در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و به دنبال آن اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم دنبال می‌شود.

سجادی با اشاره به اینکه دیروز در استان قم چهار مورد حریق داشته‌ایم، گفت: روز گذشته شاهد هشتمین مورد حریق بوده‌ایم که در سال جاری رخ داده است هر چند موضوع حریق کل کشور را درگیر کرده است اما باید تلاش کنیم تا غفلت‌های انسانی و عوامل طبیعی به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز بیش از ۹۵ مورد حریق در تابستان ۹۸ داشته‌ایم که آمار قابل توجهی است، گفت: سال گذشته سه هزار هکتار نهال کاری کرده اما هزار هکتار نیز در حریق سوخته است.

سجادی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد عرصه‌های استان به عرصه‌های منابع طبیعی اختصاص دارد، در راستای جلوگیری از افزایش گاز co۲ هیچ راهکاری به جز افزایش پوشش گیاهی نداریم؛ هر چند شاخص‌های زیست محیطی در جهان به علت شیوع ویروس کرونا و قرنطینه ی خانگی کاهش یافته است اما همچنان نیازمند کاهش گازهای گلخانه‌ای هستیم.

عناوین برگزیده