تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۰۶
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۰۸۰۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جهش جدی در انتظار قیمت لاستیک/لاستیک پراید همیشه مساله‌ساز بوده است!

می متالز - چندی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر اعلام کرده است لاستیک و مواد اولیه لاستیک از گروه یک دریافت ارز، به گروه دو منتقل و بر این اساس ارز تخصیصی به این گروه، نیمایی شده است.
جهش جدی در انتظار قیمت لاستیک/لاستیک پراید همیشه مساله‌ساز بوده است!

به گزارش می متالز، خبری که ۱۰ خرداد، دبیر انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات سنگین نیز آن را تأیید کرده و از حذف ارز دولتی برای واردات لاستیک خبر داده و درباره تاثیر آن بر قیمت‌ها گفته است: در روز‌های آینده باید منتظر افزایش قیمت لاستیک باید بود. عبدالرضا صالحی همچنین این مساله را نیز اضافه کرده است که به‌دلیل افزایش میزان تقاضا و کمبود مواد اولیه، تولید لاستیک تا حدودی کمتر شده است، به طوری‌که کمبود لاستیک در بازار احساس می‌شود.

گران‌فروشی لاستیک تخلف است

در همین حال رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک مشهد هرگونه افزایش قیمت لاستیک را تخلف دانست و از پیگیری جدی موارد شکایت در این باره خبر داد.

محمدکاظم جنتی درباره شایعه کمبود لاستیک ضمن رد آن گفت: تنها برخی سایز‌های لاستیک از ابتدا با مشکلاتی مواجه بود، برای نمونه لاستیک پراید که برخلاف اینکه بیشترین فراوانی را در میان خودرو‌های سواری مورد استفاده مردم دارد، اما مشتریان برای تهیه و خرید لاستیک آن همیشه مدت زمانی را در حد یک هفته تا یک‌ماه باید در نوبت و انتظار باید بمانند و این بستگی به میزان لاستیکی دارد که در اختیار نمایندگی‌ها قرار می‌گیرد.

فقط لاستیک پراید همیشه حاشیه دارد

او با بیان اینکه حاشیه‌هایی که برای لاستیک پراید وجود دارد، درباره لاستیک خودرو‌های دیگر مصداق ندارد، اظهار کرد: خوشبختانه دارندگان خودرو‌های دیگر مشکلی در این زمینه ندارند و در این میان چالش اصلی را در واقع کارخانه‌ها ایجاد کرده‌اند، زیرا به‌جای اینکه تعداد لاستیک پراید را بیشتر وارد بازار کنند، لاستیک پژو را بیشتر عرضه می‌کند و هر چه در این سال‌ها فریاد زدیم که این روند را اصلاح کنند، اما گوش شنوایی وجود نداشت.

سبد‌های لاستیکی که کارخانه‌ها به نمایندگی‌ها می‌دهند، کارشناسی نیست

جنتی افزود: متأسفانه بر اساس نیاز جامعه و مشتری، جنس عرضه نمی‌شود و این مضحک است که خودرویی مانند پراید پرتیراژترین محصول مورد استفاده مردم باشد، اما لاستیک عرضه شده در بازار هیچ تناسبی با تعداد خودرو ندارد و سبد‌های لاستیکی که کارخانه‌ها به نمایندگی‌ها می‌دهند، کارشناسی نیست و تنها بر اساس منافع خودشان عرضه صورت می‌گیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک مشهد درباره عرضه لاستیک با ارز نیمایی نیز گفت: این مساله هنوز نهایی نشده و سبد جدیدی با قیمت جدید وارد بازار نشده است و همچنان لاستیک باید با همان قیمت‌های سابق به‌فروش برسد.

جنتی در عین حال اعلام کرد: قیمت هر حلقه لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال حاضر ۳۵۰ هزار تومان است که در صورت وارد کردن لاستیک با ارز ۱۵۵۰۰ تومانی نیمایی، قیمت لاستیک جهش جدی پیدا خواهد کرد.

به گفته او، ۶۰ درصد لاستیک مصرفی در کشور تولید می‌شود و تنها ۴۰ درصد از محل واردات تأمین می‌شود.

وضعیت بازار لاستیک اکنون در سایه پاسخگو نبودن واحد‌های تولیدی قرار گرفته است، به‌طوری که موجب شده متقاضیان از تحویل ندادن لاستیک از سوی شرکت‌های تولیدی گله‌مند باشند.

کاربر یکی از سایت‌ها نوشته است: «چند روز است که در سایت کویرتایر ثبت‌نام کردم تا تایر بخرم، چند روز به بهانه به‌روزرسانی فروش نداشت. الان که سایت باز شده از ساعت ۹ صبح اصلا وارد سایت نمیشه، وقتی هم که وارد میشه دیگه لاستیکی نمونده، خیلی اوضاعشون خرابه، کاش پیگیری شود دلیلش چیه، چرا مردم رو اذیت می‌کنن؟!»

عناوین برگزیده