تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۱۰۸۱۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
واکنش طلا به ناآرامی‌های سیاسی

کدام سهامداران در دوران کرونا سود کردند

می متالز - طی یک دهه گذشته، غول‌های فناوری ایالات‌متحده به بزرگ‌ترین، ثروتمندترین و قدرتمندترین شرکت‌های دنیا تبدیل شده‌اند. آنها سرمایه‌گذارانی را که در همان ابتدا سهام‌شان را خریداری کردند، ثروتمند کرده‌اند؛ سرمایه‌های آمازون، اپل، گوگل و مایکروسافت هر کدام از هزار میلیارد دلار گذشته و فیس‌بوک و نتفلیکس نیز همچنان در حال صعود به این آستانه هستند.
کدام سهامداران در دوران کرونا سود کردند

به گزارش می متالز، حتی همه‌گیری کرونا نیز به نفع این شرکت‌ها عمل کرده است. در‌حالی که سایر شرکت‌ها شاهد قرنطینه، تعطیلی و خانه‌نشینی بودند و به همین واسطه، سودآوری آنها سقوط کرد غول‌های فناوری با افزایش روزافزون تقاضا مواجه شدند. در یک روند توسعه که برای بسیاری غیرممکن بود‌، روسای گوگل، مایکروسافت،‌ آمازون، ‌اپل و فیس‌بوک به طرز چشمگیری با کاهش نقاط ضعف خود زمینه رشد هرچه بیشتر سهام سهامداران قدیمی خود را فراهم کردند. وقتی در خانه مانده‌اید چه می‌کنید؟ برای خرید به سراغ آمازون می‌روید، با گوشی اپل خود در گوگل بازی می‌کنید، با دوستان خود از طریق فیس‌بوک ارتباط برقرار می‌کنید، فیلم‌ها را در نت‌فلیکس می‌بینید و جلسات کاری خود را با استفاده از مایکروسافت (Microsoft Team) برگزار می‌کنید. این غول‌های فناوری تا هفته گذشته غیرقابل توقف به نظر می‌رسیدند. با تداوم بازار سهام، آنها عقب افتادند. اما این یک اشتباه بود و در واقع دورخیز آنها برای رسیدن به نقطه حداکثری. اکنون اپل و مایکروسافت در تلاشند با کسب دارایی ۳۷/ ۱ تنی، لقب بزرگ‌ترین شرکت جهان را به خود اختصاص دهند. دارایی آمازون نزدیک به ۱۹/ ۱ تن است. فیس‌بوک ۶۴۲ میلیارد دلاری است و نت‌فلیکس نیز که نسبت به سایر شرکت‌ها در رتبه پایین‌تری قرار دارد، از دارایی ۱۸۱ میلیارد دلاری بهره می‌برد.

به گفته یک کارشناس اقتصادی، برخورداری از اطلاعات و داده‌های فعالیت شرکت‌ها، بسیار مهم است. هیچ شرکتی آن‌قدر بزرگ نیست که شکستی نداشته باشد، چه شرکت‌های بزرگ نفتی، خودروسازی و چه شرکت‌های مالی و بانک‌ها. همین وضعیت ممکن است برای شرکت‌های عظیم فناوری نیز روی دهد، البته این چشم‌انداز دست‌کم اکنون چندان محتمل نیست.

تنش و ناآرامی در کلان‌شهرهای آمریکا طی آخر هفته اندکی کاهش یافت. بازار همچنان با خوش‌بینی زیاد به مبارزه اقتصادی خود ادامه می‌دهد و یک ناهمخوانی روانی ایجاد می‌کند. در حالی که احتمالا هرج و مرج در خیابان‌های آمریکا یک پدیده کوتاه‌مدت است،‌ اما سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند روند بازار در این کشور دیگر به آنچه سه ماه پیش بود، بازنمی‌گردد. حتی برخی وضعیتی بدتر از امروز را پیش‌بینی می‌کنند.

 

ناآرامی‌های سیاسی قیمت طلا را صعودی می‌کند یا نزولی؟

تنش‌های سیاسی و جغرافیایی همچنان یکی از مولفه‌های مهمی است که از روند افزایشی قیمت طلا حمایت می‌کند. آشوبی که این روزها در خیابان‌های آمریکا می‌بینیم می‌تواند روند بازگشت نسبی بهای طلا را کند یا کاملا متوقف کند. اما سرمایه‌گذاران طلا شاهد این مساله هستند که ایالت‌هایی که پس از تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا بازگشایی شده‌اند،‌ توانسته‌اند دوباره رشد قیمت داشته باشند.  کالیفرنیا ۳۰ مه ۳۲۷۳ مورد ابتلای جدید گزارش کرد که بالاترین میزان ابتلا در یک روز از ابتدای شیوع همه‌گیری تاکنون است. تعداد مبتلایان این روز در تگزاس ۱۷۱۴ نفر بوده و در مناطق حاشیه‌ای نیز نرخ ابتلاها تا ۲/ ۴ درصد افزایش یافته است؛ بالاترین میزان ابتلای هفتگی از ابتدا تاکنون.

وضعیت به گونه‌ای است که هرج و مرج در خیابان‌ها نه‌تنها تهدیدی را برای بازگرداندن خوش‌بینی دوباره به وجود نمی‌آورد بلکه می‌تواند  نرخ مقبولیت رئیس‌جمهور ترامپ را به شدت تضعیف کند. این امر باعث افزایش ریسک انتخابات آمریکا می‌شود و می‌تواند تقاضای بیشتری برای طلا به‌دنبال داشته باشد.

عناوین برگزیده