تاریخ: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۱۰۸۳۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

انتظار رشد شاخص بورس در هفته آتی

می متالز - مدیرعامل و عضو هیئت مدیره کارگزاری سی‌ولکس روند مثبتی که شاخص بازار سرمایه از پایان هفته گذشته در پیش گرفته است را آغاز یک جریان دانست و گفت: انتظار داریم که رشد شاخص بورس در هفته آینده نیز ادامه یابد.
انتظار رشد شاخص بورس در هفته آتی

به گزارش می متالز، محمدرضا الهی‌فرد گفت: وضع بازار سرمایه روز دوشنبه مثبت بود، این روند تنها شامل یک صنعت خاص نبود و بیشتر صنایع همچون پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها، فلزات و حتی خودرویی‌ها از این روند مثبت بهره‌مند شدند.

وی افزود: روز سه‌شنبه (۱۳ خردادماه) بعضی از خودرویی‌ها همچون سایپا با رشد منفی بسته شدند، اما این سهام نیز از روند مثبت بازار بی‌تأثیر نماند، در این میان پالایشی‌ها نسبت به دیگر صنایع پیش گام بودند.

مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس ادامه داد: در روزهای پایانی هفته گذشته روند اصلاحی بازار پایان یافت، بازار در رشد گذشته به حدود یک میلیون رسید، اما سپس روند اصلاحی را پیش گرفت.

الهی‌فرد گفت: آخرین اصلاح پیش از رشد کنونی در پایان هفته گذشته رخ داد، بازار پس از اصلاح از چهارشنبه گذشته (هفتم خردادماه) روند صعودی را در پیش گرفت، به‌طوری‌که این روند در هفته جاری هم ادامه داشت و به سمت روند بازگشت بود.

وی تصریح کرد: رشدی که روز سه‌شنبه (۱۳ خردادماه) شاهد آن بودیم نسبت به ابتدای هفته بیشتر بود، انتظار داریم این روند در هفته آتی نیز ادامه یابد.

مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس با بیان اینکه این رشد تنها آغاز جریان است، گفت: صنایع پتروپالایشی در صدر این رشد قرار داشتند، صنایع فلزی و معدنی در ادامه پتروشیمی‌ها رشد کرده‌اند و بعضی از شرکت‌های خودروسازی نیز از این رشد بی‌بهره نبودند.

پس از هر اصلاحی شاخص بورس با رشد روبه‌رو می‌شود

الهی‌فرد عنوان کرد: این رشد تا زمان برخورد دوباره شاخص به یک اصلاح، ادامه خواهد داشت. این روند یک رویداد منطقی است؛ زیرا پس از هر اصلاحی یک رشدی خواهد بود.

وی گفت: بازار به حرکت رو به جلو خود ادامه می‌دهد، برآوردها مثبت بودن ادامه این روند را نشان می‌دهند، باوجود اینکه روز سه‌شنبه آخرین روز معاملاتی هفته به شمار می‌آمد، اما شاخص مثبت بود.

مدیرعامل کارگزاری سی‌ولکس گفت: برخی انتظار کاهش این شاخص را به دلیل تعطیلات پیش رو داشته‌اند، اما بازار مثبت بسته شد.

شاخص بورس حرکت کل بازار را مثبت نشان می‌دهد

الهی‌فرد افزود: بعضی از شرکت‌ها همچون تعدادی از پالایشی‌ها، فلزات و معدنی‌ها همچنان امکان رشد دارند. در نتیجه روند بازار به احتمال قوی در هفته آتی نیز مثبت خواهد بود.

وی ادامه داد: هرچند تأثیر عرضه‌های اولیه غیرقابل انکار است، اما در هفته گذشته و جاری چندان مؤثر نبودند، شستا و صبا تأمین بزرگ‌ترین میزان عرضه‌های اولیه بوده‌اند، با این حال دو شرکت نیز در روند نزولی همراه با شاخص تغییر کردند.

مدیرعامل شرکت کارگزاری سی‌ولکس اظهار کرد: شاخص بورس حرکت کل بازار را مثبت نشان می‌دهد بنابراین تنها یک یا دو سهم عامل این رشد نبوده‌اند، فلزی‌ها در رتبه دوم این رشد قرار دارند.

الهی‌فرد یادآور شد: بازار جهانی فلزات نیز اکنون چندان تنظیم نیست، روند کالایی صنعت فلزات بر خلاف قیمت سهام آنها کاهشی بوده است، این روند را شاید بتوان با سیاست تنظیم بازار دولت مرتبط دانست.

وی افزود: عده‌ای زمان اصلاح دوباره را یک میلیون ۴۰۰ واحد و برخی تا یک میلیون ۲۰۰ واحد پیش‌بینی کرده‌اند، به هرحال تا رسیدن به هر یک از دو میزان، شاخص اصلاحات کوتاهی را نیز تجربه خواهد کرد، زمانی که شاخص از یک ملیون واحد عبور کرد بسیار منطقی بود که  با اصلاحاتی روبه‌رو باشد.

مدیرعامل کارگزاری بورس گفت: رشد شرکت‌های پالایشی از شفافیت‌های منتشرشده بی‌تأثیر نبوده است، این شرکت‌ها براساس نرخ‌های گذشته محتاطانه وضع آینده خود را پیش‌بینی کرده بودند، در نتیجه مشاهده رشد عملکرد نسبت به پیش‌بینی، در افزایش ارزش سهام‌شان نقش داشته است.

عناوین برگزیده