تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۴۰
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۱۰۸۴۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از تمدید مهلت سه ماهه ترخیص تا صفرشدن احتمال آزادسازی واردات

آزادسازی واردات خودرو؛ مغایر با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

می متالز - مهلت ترخیص خودروهای بلاتکلیف‌مانده در گمرکات در روز پایانی اردیبهشت‌ماه به ‌اتمام رسید. این درحالی است که از مجموع 5 هزار و ۱۰۸ دستگاه خودرو باقی‌مانده که باید طی مصوبه بهمن‌ماه ۹۸ ترخیص می‌شد، حدود یک‌هزار و ۳۸۹ دستگاه ترخیص و 3 هزار و ۷۱۹ دستگاه در گمرک ماند .
آزادسازی واردات خودرو؛ مغایر با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

به گزارش می متالز، مهلت ترخیص خودروهای بلاتکلیف‌مانده در گمرکات در روز پایانی اردیبهشت‌ماه به‌اتمام رسید. این درحالی است که از مجموع 5 هزار و ۱۰۸ دستگاه خودرو باقی‌مانده که باید طی مصوبه بهمن‌ماه ۹۸ ترخیص می‌شد، حدود یک‌هزار و ۳۸۹ دستگاه ترخیص و 3 هزار و ۷۱۹ دستگاه در گمرک ماند و به‌گفته معاون فنی گمرک ایران، از بین خودروهای باقی‌مانده، 2 هزار و ۴۷۱ دستگاه هیچ‌نیازی به‌تمدید زمان مصوبه برای ترخیص نداشتند و کالا طی تشریفات قانونی در اختیار مالکان قرار خواهد گرفت. اما یک‌هزار و ۲۴۸ دستگاه دیگر برای ترخیص نیاز به‌تمدید زمان از سوی هیات‌دولت خواهد داشت که از این تعداد یک‌هزار و ۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت‌سفارش هستند و اگر وزارت صمت برای باز کردن ثبت‌سفارش برای آن‌ها تصمیمی اتخاذ نکند، هرگونه تمدید زمانی تنها برای ترخیص ۱۴۸ دستگاه دیگر خواهد بود و خودروهای فاقد ثبت‌ سفارش هیچگاه ترخیص نمی‌شود.

تمدید سه‌ماهه مهلت ترخیص خودروها

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به‌نتیجه نامه‌نگاری‌ سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با دفتر معاون‌اول رئیس‌جمهور گفت: «مکاتبات مدرس‌خیابانی، سرپرست وزارت صمت با معاون‌اول رئیس‌جمهور حکایت از طرح درخواست برای تمدید مهلت ترخیص خودروها دارد که برای آن دلایل موثری نیز مطرح شده است.» مهدی دادفر بااشاره به‌اینکه تمدید مهلت ترخیص خودروهای وارداتی با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی مسئولان وزارت صمت بود، اضافه کرد: «این مهلت‌خواهی سرانجام نتیجه داد.» وی درپاسخ به‌این سوال که سرنوشت واردکنندگان خودرو درسال جاری چه‌می‌شود و آیا امسال شاهد باز شدن این قفل خواهیم بود؟ اظهار داشت: «درشرایط فعلی باید گفت خودروهای دپویی ترخیص شوند؛ آزادسازی واردات پیشکش! همچنین آزادسازی واردات خودرو درسال جاری به‌هیچ‌عنوان انجام نمی‌گیرد و این موضوع درلیست برنامه‌های متولیان نیست. به‌ویژه آنکه شورای‌نگهبان نیز درخصوص آخرین مصوبات مجلس برای واردات خودرو به‌تازگی اعلام کرده است؛ با توجه به‌ماده 4 مصوبه، تجویز واردات خودرو مغایر بندهای 8 و 9 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و درنتیجه مغایر بند یک اصل 110 قانون اساسی است. از همین‌رو، احتمال چنین اتفاقی صفر است.»
 

قیمت خودروهای وارداتی؛ متاثر از بازار ارز

دادفر بااشاره به‌اینکه هرچند واردات خودرو باز نمی‌شود، اما قیمت خودروهای وارداتی گذشته متاثر از بازار ارز و شرایط حاکم بر بازار خودرو داخلی تغییر می‌کند، تاکید کرد: «قیمت خودروها تا زمانی که تقاضای بازار به‌طور کامل پاسخ داده نشود، به‌همین‌شیوه چندماه اخیر روند افزایشی را طی خواهد کرد. البته ممکن است با یک‌سری اقدامات روانی برای خودروهای داخلی که شامل پیش‌فروش، تامین خودرو و قطعات و افزایش تحویل‌ها می‌شود، ‌بازار خودرو را بتوان کنترل کرد. اما این راهکاری برای رفع مشکل امروز نیست.» 

وی بااشاره به‌اینکه برای کنترل بازار خودرو اکنون بین خودروسازان و شورای‌رقابت درگیری بسیاری وجود دارد، اضافه کرد: «بعد از تعلل بسیار برای قیمت‌گذاری بازهم شورای‌رقابت همان روش قبلی خود را در پیش گرفته است که درنهایت به‌زیان انباشته خودروسازان منتهی می‌شود. از همین رو، با شرایط فعلی باید این سوال را پرسید که برای خودروساز چه‌توجیهی وجود دارد که با این شیوه تولید را ادامه دهد؟» دبیر انجمن واردکنندگان بااشاره به‌برنامه‌ریزی نمایندگان مجلس سابق درخصوص واردات خودرو بیان کرد: «درخصوص واردات خودرو به‌کشور حدود ۴ سال درمجلس صحبت‌ها و درگیری‌های زیادی وجود داشت؛ اما درنهایت نتیجه‌ای جز ممنوعیت واردات دربر نداشت.»

خودروهای تحویل ‌داده ‌شده کجا بودند؟

دادفر بااشاره به‌نقش نمایندگی‌های متخلف درادامه التهابات بازار خودرو افزود: «از زمانی که بازار خودرو ملتهب شد، برخی از واسطه‌ها خودرو را به‌بازار تحویل نمی‌دادند و اصرار براین بود که برخی خودروها توسط مشتریان به‌مدل دیگری تبدیل شود. 

اما هفته گذشته که تصمیمات جدید برای بازار خودرو گرفته شد، به‌شرکت‌های نمایندگی گفته شد از مشتریانی که مدل خودرو خریداری‌شده را تغییر نداده بودند، دعوت کنند تا همان مدل درخواستی را تحویل بگیرند.» وی بااشاره به‌تحویل ۱۰ تا ۲۰ دستگاه خودرو به‌طور متوسط توسط نمایندگی‌ها طی هفته گذشته تصریح کرد: «اگر این خودروها موجود بوده است، چرا تابه‌حال تحویل داده نشده بودند؟ اما حالا که با محتکران برخورد جدی می‌شود، نمایندگی‌ها شروع به‌تحویل خودروها کرده‌اند.»

عناوین برگزیده