تاریخ: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۹
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۰۸۵۴۷

پروژه "مرکز نوآوری دیجیتال در فولاد" کلید خورد

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعتقاد به این‌که راه‌اندازی مرکز نوآوری دیجیتال در فولاد راه آشتی دانشگاه با صنعت است، گفت: در این مسیر دانشگاه تهران خواستار این موضوع بوده و استراتژی آن را راه‌اندازی این مرکز دانسته است که امید می‌رود این نهادسازی راه آشتی میان دانشگاه و صنعت باشد.
پروژه "مرکز نوآوری دیجیتال در فولاد" کلید خورد

به گزارش می متالز، دکتر غریب‌پور، مدیر عامل ایمیدرو امروز در مراسم کلنگ زنی پروژه مرکز نوآوری دیجیتال در فولاد با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی مناسب درباره ارتباط صنعت و دانشگاه، اظهار کرد: اگر در این مسیر صنعت احساس نیاز نکند، این حرکات شکل نمی‌گیرد که البته اتفاق امروز را به فال نیک می‌گیریم.

وی این اتفاق را سومین اتفاق مثبت در دانشگاه تهران در بخش معدن و صنایع معدنی دانست و خاطرنشان کرد: از اواخر قرن ۱۸ که ماشین بخار وارد در اواخر قرن ۲۰ صنعت الکتریسیته و از سال ۱۹۷۰ که اینترنت وارد شد ایران همچنان به عنوان مصرف کننده سهم داشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه در زنجیره معدن باید در هر بخشی مرکز موثری وجود داشته باشد، گفت: راه اندازی مرکز امروز نمونه بارزی از آن است که اتفاق کم نظیر و بلکه بی نظیری است.

دکتر غریب‌پور، با بیان اینکه در بحث فولاد، مبارکه و در معدن گل گهر می‌توانند در این مسیر پیشرو باشند، افزود: هم‌اکنون ۵ شرکت آماده جهت استقرار داریم، این مراکز می‌توانند محلی برای گروه‌های کوچک کاری باشند تا ایده را خلق کنند و فولاد مبارکه با به‌کارگیری آن ایده را تجاری و به محصول تبدیل کند.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده بهینه صنعت از خدمات این مرکز گفت: سال پیش در حوزه یونیدرو ۳۳۰ شرکت در نمایشگاه حاضر شدند، ۱۲۳ ایده ارائه شد و ۱۴ ایده نهایی شدند، امسال نهال ایده در ایمیدرو و مبارکه کاشته شد که با اراده می‌توان فرهنگ‌سازی را ایجاد کرد.

مدیر عامل ایمیدورو با بیان اینکه هدف از انقلاب صنعتی نسل چهارم ایجاد ارزش افزوده است، ادامه داد: در این مسیر باید سیستم هوشمند شده که متعاقب آن میزان ضایعات و مصرف انرژی کاهش یابد.

دکتر غریب‌پور با بیان اینکه امروز دنیا به جای استفاده از سوختهای فسیلی، باد و انرژی را جایگزین کرده است، تصریح کرد: بدین ترتیب امروز در دنیا شاهد افزایش میزان بهره‌وری هستیم. سه اتفاق یونیدرو، مرکز نوآوری ایمیدرو و مرکز نوآوری فولاد مبارکه در دانشگاه تهران و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رخ داد که این اتفاقات نوید آن را می‌دهد علم دانشگاه در میان صنعتگران به عمل تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه نتیجه کم شدن فاصله بین علم و عمل ایجاد تکنولوژی است، گفت: امید می‌رود ثمرات این درخت بارور در سال‌های آینده در صنایع دیگر کشور از قبیل خودروسازی، لوازم خانگی، پتروشیمی، صنایع نفت و گاز نمایان شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعتقاد به اینکه هر یک از این مراکز کیفیت و سرعت کار را افزایش می‌دهد و به جریانی ثابت تبدیل می‌کند، گفت: در عین حال ضعف دانشگاه و صنعت را به طرز ساختارمندی اصلاح می‌کند.

دکتر غریب‌پور هدف از راه‌اندازی این مراکز را تدوین سیاست‌های کاری مشترک میان دانشگاه تهران و صنعت دانست و خاطرنشان کرد: قصد داریم مرکز نوآوری تحول دیجیتال که میان فولاد مبارکه و دانشگاه تهران شکل گرفته، در جهت تولید دانش فنی ساخت، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرو باشد.

وی یادآور شد: در این مسیر از ظرفیت و توان دانشگاه و صنعت استفاده می‌شود و راه‌اندازی این مرکز چیزی فراتر از شعار است.

بر اساس این گزارش، مرکز نوآوری تحول دیجیتال در فولاد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فولاد مبارکه اصفهان و دانشگاه تهران در زمینی با زیربنای مرکزی ۱۷۳۰ متر مربع در ۲ طبقه اسکلت بتنی و سازه فضایی سبک با کاربری استارتاپ است که در صنعت فولاد برای استقرار هسته‌های نوآور و شرکت‌های فناوری کلنگ‌زنی و طی ۶ ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

عناوین برگزیده