تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۱۰۸۵۵۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
هاچ ‌بک ‌اسپرت یا مقرون‌ به ‌صرفه و کاربردی؟

دوئل مرسدس‌بنز «A35 AMG» و مینی کلاب‌ مِن «JCW»

می متالز - اگر بخواهید خودرویی برای مصارف روزانه شهری داشته باشید باید هم از سواری آن لذت ببرید و هم عملکرد مناسبی داشته باشد اما این سوال هم مطرح می‌شود آیا چنین خودرویی برای خارج شهر و رانندگی در مسافت طولانی هم مناسب خواهد بود؟ ما در پاسخ به این سوال دو هاچ‌بک‌ اسپرت پرفورمنسی را به شما معرفی خواهیم کرد.
دوئل مرسدس‌بنز «A35 AMG» و مینی کلاب‌ مِن «JCW»

به گزارش «اخبار خودرو»،اگر بخواهید خودرویی برای مصارف روزانه شهری داشته باشید باید هم از سواری آن لذت ببرید و هم عملکرد مناسبی داشته باشد اما این سوال هم مطرح می‌شود آیا چنین خودرویی برای خارج شهر و رانندگی در مسافت طولانی هم مناسب خواهد بود؟ ما در پاسخ به این سوال دو هاچ‌بک‌ اسپرت پرفورمنسی را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید تجربه‌ای متفاوت‌تری هم از رانندگی در شهر و هم در جاده‌ها با یک هاچ‌بک کامپکت را تجربه کنید. دو گزینه پیشنهادی ما «مرسدس‌بنز A35 AMG» و «مینی کلاب‌مِن جان‌کوپر ورکز» هستند و قیمتی بیش از 50هزار دلار دارند.  اما به‌هرحال با هاچ‌بک‌های پرفورمنسی روبه‌رو هستید که اگر یک‌بار پشت فرمان هر کدام قرار بگیرید، دیگر از خودرو پیاده نخواهید شد. در ادامه به بررسی هاچ‌بک‌های اسپرت و پرفورمنسی مرسدس‌بنز و مینی خواهیم پرداخت تا بدانیم چه رازی در جاذبه هر دو پنهان است. 

کدام جذاب‌تر است؟


کمپانی مرسدس‌بنز در سال 2018 و در موتورشو ژنو از هاچ‌بک کامپکت خود یعنی Aکلاس موسوم به W177 رونمایی کرد. استقبال از این هاچ‌بک اسپرت به حدی بود که در موتورشو پاریس 2018 نسخه پرفورمنسی آن به‌نام A35 AMG را به‌صورت رسمی به جهان معرفی کرد. زبان جدید طراحی مرسدس‌بنز به خوبی در این هاچ‌بک اسپرت پرفورمنسی دیده می‌شود زیرا خطوط نرم و به اصطلاح اتو کشیده روی بدنه در کنار سطوح و فرم‌های تخت کارکتری نافذ و البته خاص برای A35 AMG به وجود آورده‌اند. 


در مدل A35 AMG چراغ‌های باریک جلو با LED مشابه L شکل درون چراغ، جلوپنجره جدید به فرم مرسدس‌بنز با ورودی‌های هوا درون سپر و خطوط تیز روی کاپوت چهره‌ای کاملا تهاجمی و مرموز به این خودرو بخشیده‌اند. در نمای عقب نیز چراغ‌هایی مثلثی‌شکل و گرافیک زیبایی آن به همراه دیفیوزر بزرگ، دو خروجی کروی‌شکل در طرفین، اسپویلر بزرگ روی در صندوق در کنار ویژگی‌های اسپرت و  ابعاد جمع‌وجور برای یک هاچ‌بک پرفورمنسی، زیباست. 
البته یکی دیگر از نکات مهم در طراحی جذاب A35 AMG رینگ‌های 19اینچی آلیاژی بوده که وقار این هاچ‌بک پرفورمنسی را بیشتر می‌کند. اما درمقابل رقیب بریتانیایی‌ آن یعنی مینی کلاب‌مِن که از سال 2007 روی خط تولید این خودروساز قرار دارد، به‌رغم استایل بدنه مشابه استیشن‌ها اما ظاهری متفاوت در میان هاچ‌بک‌های عملکردی دارد. نسل دوم کلاب‌مِن که سال 2015 معرفی و اوایل سال 2019 نیز نسخه فیس‌لیفت آن به جهان عرضه شد، ظاهری خوش‌فرم‌تر نسبت به نسل اول خود دارد. 
از آنجا که مدل پرفورمنسی یعنی جان‌کوپرورکز مورد بررسی ماست، با ظاهر نسبتا ساده‌تر دیگر خبری از خطوط تیز و شکسته روی بدنه نیست. مجموعه سطوح تخت و فرم‌های منحنی روی بدنه کاراکتری سنگین از لحاظ بصری و تنومند برای کلاب‌مِن جان کوپر ورکز فراهم کرده‌اند. در نمای جلو نیز تغییراتی مانند گرافیک کروی‌شکل LED چراغ جلو، برآمدگی و حجم خاص گلگیرهای جلو، ورودی هوا در جلوترین نقطه کاپوت، جلوپنجره شش ضلعی به فرم مینی و نوار قرمز رنگ افقی روی جلوپنجره ظاهری اسپرت به آن داده‌اند. 
برخلاف مرسدس‌بنز که در نمای عقب شاهد خودرویی فوق‌پرفورمنسی هستیم اما مینی کلاب‌مِن جان‌کوپرورکز تنها با چراغ‌هایی با گرافیک خاص، خروجی دو اگزوز کروی‌شکل و فرم سپر نمای اسپرتی از این هاچ‌بک عملکردی را نشان می‌دهد که البته رینگ‌های 18اینچی آلیاژی مشکی پیانویی جذابیت بصری آن را دوچندان می‌کند.
 هنگام ورود به کابین مرسدس‌بنز تنها واژه‌ای که ذهن نقش می‌گیرد، مدرن و تحسین‌برانگیز است. زیرا یک صفحه نمایشگر عریض دوگانه 10.25اینچی که کلاستر(مجموعه پشت پنل) و میانی داشبورد را تشکیل می‌دهد، در آن نصب شده و تمام اطلاعات-سرگرمی و تنظیمات در آن خلاصه شود به‌همین‌دلیل فضای خلوت و مدرنی را القا کند. دریچه‌های سه‌گانه با تزئین کروم، صندلی‌های اسپرت، غربیلک فرمان AMG با بخش‌های آلومینیومی و پدال‌های شیفتر پشت آن هنگام قرار گرفتن در پشت فرمان، مانند سوار شدن به یک خودرو اسپرت است. طراحی سقف پانورامیک در کنار نورپردازی با LEDهای نواری و همچنین زوایه خاص ستون‌های A فضای داخلی کاملا جذاب و دلنشینی را برای سرنشینان A35 AMG فراهم آورده است. البته فاصله محوری 2729میلی‌متری(59میلی‌متر بیشتر از مینی کلاب‌مِن کوپرورکز) و طول 4419میلی‌متری فضای راحت‌تری در اختیار سرنشینان عقب می‌گذارد. ازسوی‌دیگر کابین مینی کلاب‌مِن کوپر ورکز را باید مینمال و نسبت به مرسدس‌بنز ساده‌تر دانست. صفحه نمایشگر 8.8 اینچی میانی کنسول که در بخش دایره‌ای‌شکلی تعبیه شده است با دریچه‌های عمودی و البته کلاستر با دو صفحه دایره‌ای‌شکل، حالتی نوستالژیک را القا می‌کند البته چیدمان قطعات فضای داخلی نسبتا ساده‌ است و تنها طراحی غربیلک فرمان، پدال‌های شیفتر پشت آن و دسته‌دنده‌ اسپرت (مشابه محصولات ب‌ام‌و) و صندلی‌های اسپرت جذابیت نسبی به کابین می‌بخشد. فضای پای سرنشینان عقب و میزان راحتی آن‌ها به‌دلیل فاصله محوری 2670میلی‌متری (نسبت به مرسدس‌بنز) در سطح پایین‌تری قرار دارد اما کابین باتوجه به بهره‌مندی از سیستم فعال کاهش‌دهنده صدای اضافه، فضای آرامی را دراختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

 

موتورهایی هم‌حجم اما توان‌های متفاوت 


هر دو هاچ‌بک‌های پرفورمنسی در زیر چهره اسپرت‌شان یک موتور چهارسیلندر دولیتری توربوشارژ جا خوش کرده است. مرسدس‌بنز A35 AMG مجهزبه یک پیشرانه چهارسیلندر دولیتری مجهزبه تویین‌اسکرول توربوشارژ موسوم به M260 است که مهندسان بخش AMG توربین‌توربو را بازطراحی کرده‌اند تا میزان راندمان توربوشارژ را افزایش دهند. ازسوی‌دیگر سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها با میل سوپاپ جدید سبک‌وزن، تغییرات در پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندر و بهره‌گیری از متریال سبک‌وزن برای قطعات دوار سبب شده‌اند راندمان افزایش یابد و توان خروجی به 306اسب‌بخار و گشتاور به 400نیوتون‌متر برسد. گیربکس 7سرعته دوکلاچه در زمان تخت‌گاز کردن شما را به صندلی‌های اسپرت می‌فشرد تا هیجان و جذابیت رانندگی با یک خودرو تمام‌اسپرت را تجربه کنید. 
سامانه فورماتیک مرسدس‌بنز در این نمونه باوجود هماهنگ شدن به صورت دائمی با سیستم کنترل کشش دینامیکی و کنترل پایداری الکترونیکی، سیکل انتقال قدرت با کمترین اتلاف انرژی و بالاترین راندمان صورت می‌گیرد. در این زمینه پنج‌حالت رانندگی با وضعیت‌های مختلف دینامیکی تعریف‌شده لغزنده (پیش‌فرض) slippery، کامفورت (راحتی)، اسپرت، اسپرت‌پلاس و منحصربه‌فرد است. هرچند زمانی‌که حالت اسپرت‌پلاس‌ فعال می‌شود، غرش خروجی از A35 AMG بیش از حد انتظار است اما در این حالت نیز واقعا غرش جذابی دارد. ازسوی‌دیگر مینی‌کلاب‌مِن‌جان‌کوپرورکز را باید ب‌ام‌و در لباس مینی دانست. 
زیرا قلب تپنده این هاچ‌بک اسپرت را همان موتور چهارسیلندر دولیتری توربوشارژ موسوم به B48 تشکیل می‌دهد اما باتوجه به اصلاحات در توربوشارژ و تغییرات اساسی در بخش ولوترونیک (ونوس‌های دوبل برای ورودی و خروجی با تجهیزشدن به سیستم تایمینگ متغیر و میل‌سوپاپ منحصربه‌فرد ب‌ام‌و) و افزایش فشار سوخت دقیق به 350بار قدرتی برابر 306 اسب‌بخار و گشتاوری معادل 450نیوتون‌متر با گیربکس 8سرعته استپ‌ترونیک را به چهارچرخ انتقال می‌دهد. 
با این‌حال مینی کلاب‌مِن‌جان‌کوپرورکز تنها در 4.9ثانیه از حالت سکون به 100کیلومتر برساعت دست می‌یابد و برخلاف رقیب سرسخت خود یعنی مرسدس‌بنز A35 AMG هنگام فعال شدن حالت اسپرت با داشتن سیستم اگزوز حرفه‌ای صدای خروجی را دوچندان می‌کند. البته هنگام قرارگرفتن پشت فرمان، کلاب‌مِن‌جان‌کوپرورکز به نسبت مرسدس‌بنز A35 AMG جذاب نیست که این موضوع ازجمله نکات منفی برای کلاب‌مِن جان کوپر ورکز است. شاید این هاچ‌بک پرفورمنسی بریتانیایی مجهزبه موتور ب‌ام‌و با داشتن 50 نیوتون‌متر گشتاور بیشتر هنگام درگ در مسیر مسطح؛ چند قدم از A35 AMG فاصله می‌گیرد اما اگر تا آخر کورس، پدال گاز مرسدس‌بنز گاز دهید، آن‌وقت کلاب‌مِن جان کوپر ورکز رقیب مناسبی نخواهد بود. 

سواری و فرمان‌پذیری


در این تست‌درایو از مُد کامفورت استفاده شد که با برخورداری از دامپرهای تطبیقی و  کنترلی؛ AMG سواری بی‌نظیر و باکیفیتی را  به سرنشینان هدیه می‌کند اما باتغییر حالت رانندگی به اسپرت یا اسپرت‌پلاس؛ فنریت سخت‌تر شده و به‌رغم تراکم‌پذیری دامپر و جذب نیرو، احساس رانندگی بسیار حفاظت‌شده را به شما القا می‌کند به‌طوری‌که ECU با فعال کردن سیستم پایداری الکترونیکی ESP و کنترل سواری AMG پایداری را در سطح بالا نگه می‌دارد اما میزان هندلینگ به‌دلیل مکانیزم الکترومکانیکی و حساس به شتاب سخت‌تر شده است تا ایمنی سرنشینان حفظ شود. البته سیستم تعلیق مینی کلاب‌مِن جان کوپر ورکز مانند رقیب سرسخت خود یعنی مرسدس‌بنز A35 AMG تطبیقی است و با بهره‌گرفتن از دامپرهای جدید قابل‌تنظیم، و همچنین تعبیه طبق‌های چندگانه در محور جلو و عقب سواری مطلوبی را به شما ارائه کند. هنگام تست‌درایو با حرکت روی موانع و سطوح عمیق خیابان‌ها، به‌دلیل عدم جذب حداکثری نیرو، کوبش و ضربه بیشتر می‌شود که این موضوع یک نقد منفی در سیستم تعلیق مینی کلاب‌مِن به شمار می‌آید.

 

هرچند هنگام ورود به پیست و انجام تست‌درایوهای متعدد، سواری آن نسبت‌به رانندگی در خیابان‌ها بهتر بوده اما به‌دلیل ارتعاش، سواری در سطح بسیار پایین‌تری از A35 AMG قرار می‌گیرد. هندلینگ نیز به لطف سیستم سروترونیک که مکانیزم مکانیکی منطبق بر الکترونیک با سنسورهای پیشرفته دارد، هندلینگ را باید بهتر از مرسدس‌بنز A35 AMG دانست که البته این مساله به بهبود پرفورمنس خودرو کمک شایانی می‌کند. 

جمع‌بندی

هر دو هاچ‌بک اسپرت پرفورمنسی نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند، اما از قبل هم مشخص بود برنده این مبارزه، مرسدس‌بنز A35 AMG است. زیرا تکنولوژی و فناوری جدید به کمک مرسدس‌بنز آمده و برتری آن را اثبات کرده است. سواری باکیفیت و نرم، کابین مدرن و راحت‌، شتاب سریع‌تر و البته لیست بلندی از آپشن‌ها ازجمله رینگ‌های 18اینچی استاندارد (19اینچی به‌صورت آپشنال)، سیستم کمکی رانندگی، سیستم پیشرفته کمکی رانندگی در اتوبان، سیستم هشدار توجه راننده به رانندگی، کروزکنترل پیشرفته، سقف پانورامیک، ، روکش‌ چرم آلکانترا و فیبرکربنی و جیر و قطعات پرفورمنسی اسپویلر و لیپ سپر زمینه‌ساز این برتری هستند. A35 AMG به‌رغم قیمت 80هزار دلاری درمقابل مینی‌کلاب‌مِن‌جان‌کوپرورکز با بهای 57900دلاری که در نسخه فول‌آپشن قیمت آن به60هزار دلار هم می‌رسد، با بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند ایمنی و رفاهی به‌عنوان یک هاچ‌بک 6در مقرون‌به‌صرفه و کاربردی‌تر شناخته می‌شود.

عناوین برگزیده