تاریخ: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۱۰۸۵۶۱
سرویس خبر : انرژی
وزیر نیرو خبر داد:

قرارداد ۲ ساله صادرات برق با عراق امضا شد

می متالز - در سفر یک‌روزه رضا اردکانیان وزیر نیرو، به عراق قرارداد دوساله صادرات برق به این کشور امضا شد؛ قرار است هفته آینده هیات‌های فنی و تخصصی بخش خصوصی ایران برای امضای دو قرارداد در زمینه کاهش تلفات شبکه توزیع برق و تعمیر و بازسازی ادوات و تجهیزات برقی عراق به بغداد سفر کنند.
قرارداد ۲ ساله صادرات برق با عراق امضا شد

به گزارش می متالز، رضا اردکانیان، وزیر نیرو از امضای قرارداد دو ساله صادرات برق به عراق خبر داد. اردکانیان به خبرگزاری «ایرنا» گفت: تمامی قراردادهای صادرات برق به عراق تا پیش از این یکساله بوده اما در این سفر، مذاکرات نهایی شده و قرارداد دو ساله صادرات برق برای سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با وزارت برق عراق به امضا رسید.

به گفته اردکانیان که سفر یک‌روز به عراق داشت، با پیگیری‌های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، در این سفر حدود ۴۰۰ میلیون دلار (معادل نیمی از مطالبات برق ایران) از طرف عراقی وصول شد.

اردکانیان در جریان این سفر علاوه بر دیدار با «ماجد مهدی حنتوش» همتای عراقی، با مقام‌های ارشد دولت عراق از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیر دارایی و روسای بانک مرکزی و بانک تجارت عراق با هدف پیگیری توافق‎ها و مذاکرات قبلی، نشست‎هایب داشته است.

وزیر نیرو گفت: در این سفر، توافقات گذشته مرور شد و برنامه همکاری سه ساله‎ای که برای بازسازی صنعت برق عراق توسط بخش خصوصی ایران - قبلاً به امضا رسیده بود- و هم پیرامون مطالبات بخش برق از وزارت برق عراق و نیز قرارداد صادرات برق مذاکراتی انجام شد.

اردکانیان تصریح کرد: هفته آینده هیات‌های فنی و تخصصی بخش خصوصی ایران برای امضای دو قرارداد مهم در زمینه کاهش تلفات شبکه توزیع برق و همچنین تعمیر و بازسازی ادوات و تجهیزات برقی عراق به بغداد سفر می‌‌کنند.

وزیر نیرو با اشاره به ماموریتی که به نیابت از سایر وزارتخانه‌ها در این سفر داشته، گفت که مذاکراتی هم درباره ایجاد تسهیلات بیشتر برای سایر تبادلات تجاری با مقام‌های عراق داشته است.

روز نوزدهم اردیبهشت‌ماه امسال وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن قصد دارد برای حمایت از دولت جدید عراق، معافیت ۱۲۰ روزه‌ای را به این کشور برای ادامه واردات برق از ایران اعطا کند.

پیش از این در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ ماه، شبکه الجزیره گزارش کرده بود که آمریکا معافیت تحریمی عراق برای خرید برق از ایران را به مدت ۳۰ روز دیگر تمدید کرده است.

حالا ایران و عراق قرارداد دوساله‌ای را در حوزه برق امضا کرده‌اند؛ به گفته اردکانیان قبلا همه قراردادهای صادرات برق ایران به عراق یکساله بوده و برای اولین‌بار این قرارداد به مدت دو‌سال امضا شده است.

عناوین برگزیده