تاریخ: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۳
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۱۰۸۸۲۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

گزارش یک داده‌کاوی ترافیکی

می متالز - داده‌کاوی داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط اپلیکیشن‌های مسیریاب می‌تواند اطلاعات جالب‌توجهی را در زمینه ترافیک ارائه بدهد، داده‌هایی که می‌توانند برای متولیان ترافیک کشور، بسیار حائزاهمیت باشند.
گزارش یک داده‌کاوی ترافیکی

به گزارش می متالز، داده‌کاوی داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط اپلیکیشن‌های مسیریاب می‌تواند اطلاعات جالب‌توجهی را در زمینه ترافیک ارائه بدهد، داده‌هایی که می‌‌توانند برای متولیان ترافیک کشور، بسیار حائزاهمیت باشند. بر‌اساس داده‌های تجمیع‌شده در یکی از اپلیکیشن‌های مسیریاب داخلی مربوط به سال 1398، مشخص شده است اصفهانی‌ها با میانگین سرعت بیشتری در بزرگراه‌های شهری در این استان رفت‌و‌آمد می‌کنند. البته روزهای جمعه، میانگین سرعت رانندگی توسط رانندگان ایرانی بیش‌از سایر روزهای هفته است و رانندگان تهرانی در بزرگراه شهید همدانی با سرعتی بیش‌از سایر بزرگراه‌های این شهر تردد می‌کنند.

نقشه و مسیریاب «بلد» در گزارشی به میزان سرعت خودروها و شدت ترافیک معابر برخی شهرهای کشور در سال 1398 پرداخته است. داده‌کاوی داده‌های به‌دست‌آمده توسط این اپلیکیشن نشان می‌دهد میانگین سرعت خودروها در بزرگراه‌های کشور کمی بیش‌از 80 کیلومتر در ساعت است. بر این اساس، در بزرگراه‌های اصفهان و مشهد رانندگان با سرعت بیشتری رانندگی می‌کنند و بر‌خلاف انتظار، میانگین سرعت رانندگان تهرانی کمتر است. به‌عبارت‌دیگر، رانندگان در بزرگراه‌های اصفهان با میانگین سرعت 63.2کیلومتر برساعت و در مشهد با میانگین سرعت 63.1کیلومتر برساعت رانندگی می‌کنند و به‌ترتیب، بیشترین میانگین سرعت رانندگی در بزرگراه‌ها را در کشور به خود اختصاص می‌دهند. 
رتبه‌های بعدی متعلق به تهرانی‌ها و تبریزی‌هاست. رانندگان تهرانی با میانگین سرعت 48کیلومتر بر ساعت و رانندگان تبریزی با میانگین سرعت 47کیلومتر بر ساعت، در رتبه‌های سوم و چهارم سریع‌ترین رانندگان قرار می‌گیرند. البته این داده‌کاوی تنها در شهرهایی صورت‌گرفته که کاربران از اپلیکیشن مسیریاب استفاده کرده‌اند.

   ایرانی‌ها چه روزهایی سریع‌تر می‌رانند؟
اما این فقط متوسط سرعت رانندگان در شهرهای مختلف ایران نیست که با هم تفاوت دارد بلکه رانندگان در روزهای مختلف هفته نیز با‌توجه به ضروریات گوناگون، با سرعت‌های متفاوتی رانندگی می‌کنند. براساس این گزارش، رانندگان در روزهای جمعه پرسرعت‌ترین رانندگی را با میانگین سرعت62.9کیلومتر بر ساعت به ثبت رسانده‌اند.
علاوه‌بر این، در این گزارش به پر‌ترددترین بزرگراه‌های شهر تهران هم اشاره شده است. بر‌این اساس، از میان 26 بزرگراه در تهران که داده‌های مربوط به تردد در آنها در دسترس است، رانندگان در بزرگراه شهید همدانی با داشتن میانگین سرعتی برابر با 70.7کیلومتر بر ساعت، پرسرعت‌ترین رانندگی را در این بزرگراه تهران ثبت کرده‌اند. بزرگراه شهیدخرازی با میانگین سرعت 69.6کیلومتر بر ساعت، بزرگراه شهید بابایی با میانگین سرعت 64.4کیلومتر بر ساعت، بزرگراه شهیدیاسینی با میانگین سرعت 61.1کیلومتر بر ساعت و بزرگراه شهید فهمیده با میانگین سرعت 60.7 کیلومتر بر ساعت، چهار بزرگراه دیگر در تهران هستند که رانندگان در آنها با سرعت بیشتری رانندگی کرده‌اند. 
براساس داده‌های این گزارش، کم‌ سرعت‌ترین رانندگی نیز در بزرگراه‌ آیت‌اله‌کاشانی در تهران با میانگین سرعت 27کیلومتر بر ساعت به ثبت رسیده است. عامل اصلی تفاوت میانگین سرعت‌ها، به‌شدت ترافیک در این مسیرها و همچنین محدودیت‌های کنترل سرعت در هر بزرگراه بازمی‌گردد.

   ترافیک؛ سرعت تردد را چقدر کاهش می‌دهد؟
در ادامه این گزارش، با مقایسه 25 آزادراهی که کاربران این مسیریاب در آنها تردد داشته‌اند، میانگین سرعت خودروها در آزادراه‌های جاده‌ای کشور نیز مشخص شده است. براین‌اساس، رانندگان در آزادراه‌های کاشان-اصفهان پرسرعت‌ترین رانندگی را داشته‌اند. میانگین سرعت در این آزادراه معادل با 99.5کیلومتر بر ساعت است. آزادراه زنجان - قزوین و نایین - اردکان و سپس تهران- قم و دامغان- شاهرود هم در جایگاه دوم تا پنجم پرسرعت‌ترین رانندگی در آزاد‌راه‌ها قرار گرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد در آزادراه‌های شمالی کشور به‌خاطر ترافیک بالا، رانندگان با سرعت کمتری رانندگی می‌کنند تاجایی‌که کمترین سرعت رانندگی با 44.22 کیلومتر بر ساعت به نام آزادراه کرج-  چالوس ثبت شده است.
درمورددیگر، داده‌کاوی‌ها نشان می‌دهد رانندگی در یک مسیر مشخص در دو بازه زمانی با ترافیک روان و ترافیک سنگین چقدر متفاوت است. در یک پیش‌بینی قابل حدس، میانگین شدت ترافیک دربزرگراه‌های تهران با 1.64برابر، در رتبه اول قرار دارد. این رقم نشان می‌دهد رانندگان تهرانی به‌صورت کلی و در مقایسه با روزهای خلوت، 64درصد کندتر حرکت می‌کنند. در همین زمینه، پس‌از تهران رانندگان تبریزی با 1.33‌درصد و رانندگان مشهدی با 1.32درصد و رانندگان اصفهانی با 1.26درصد، در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. میانگین شدت ترافیک در کشور هم در مقایسه با یک روز بسیار خلوت برابر با 1.24برابر بوده است.
یکی دیگر از بخش‌های جالب این گزارش در مورد وضعیت ترافیک و سرعت در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و آزادراه‌های کشور، مشخص کردن سرعت رانندگان در شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین روزها در این مکان‌هاست. براین‌اساس، خلوت‌ترین روزهای سال 1398، روزهای سه‌‌شنبه 19شهریور، پنج‌شنبه 29اسفند و جمعه 16 اسفند بوده است. در مقابل، شلوغ‌ترین روزهای سال گذشته روزهای سه‌شنبه 30مهر،‌ چهارشنبه 14آبان و چهارشنبه اول آبان بوده است. داده‌هایی از این دست، درصورتی‌که طی چند سال متوالی جمع‌آوری شوند، می‌توانند برای متولیان ترافیک شهری حائز‌اهمیت باشند.

عناوین برگزیده